یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 342893

با افزایش سطح آگاهی مردم در سالهای اخیر یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن هر کسی را به خود مشغول کرده باشد، این است که آیا تفاوتی بین مولتی ویتامین ایرانی و خارجی وجود دارد؟ آیا این تفاوت محسوس و قابل توجه است؟ و در نهایت اینکه مولتی ویتامین ایرانی مصرف کنیم یا خارجی؟ برای پاسخ دادن به این سوالات لازم است ابتدا با معنا و مفهوم مکمل مولتی ویتامین مینرال آشنا شویم.

کیفیت مولتی ویتامین ایرانی چگونه است؟

مکمل مولتی ویتامین-مینرال چیست؟
مکمل مولتی ویتامین مینرال به محصولی اطلاق می شود که حاوی ویتامین ها، املاح و گاها شبه ویتامین های مورد نیاز بدن باشد. به طور کلی ویتامین ها شامل 2 خانواده ی بزرگ ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی می شوند.

ویتامین های محلول در آب عبارتند از ویتامین های خانواده ی B و ویتامین C و ویتامین های محلول در چربی نیز عبارتند از ویتامین های A، D، E و K.

املاح یا مینرال ها نیز مواد معدنی هستند که نیاز بدن به برخی از آنها مانند آهن، کلسیم، منیزیوم و روی بالاست.

عناصر دیگری مانند سلنیوم و مس نیز وجود دارند که نیاز بدن به آنها بسیار کمتر است و به همین دلیل به آنها عناصر معدنی جزئی یا بسیار جزئی گفته می شود.

شبه ویتامین ها نیز ترکیباتی هستند که وجودشان در مسیر های متابولیسمی بدن لازم و ضروری است اما در خانواده ی ویتامین ها قرار نمی گیرند مانند کولین، اینوزیتول و کو-آنزیم Q10.

حال یک مولتی ویتامین ممکن است تمامی ترکیبات یاد شده یا فقط تعدادی از آنها را داشته باشد.

کدام مولتی ویتامین برای من بهتر است؟

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است با کمبود های احتمالی بدن آشنا باشیم و شناخت خوبی نسبت به رژیم غذایی مصرفی خود داشته باشیم، که این کار تنها از طریق یک متخصص تغذیه امکان پذیر است.

به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که دچار کم خونی فقر آهن بوده و سطح ویتامین D پائینی هم دارد اما رژیم غذایی مناسبی داشته و کمبود دیگر املاح و ویتامین ها محتمل نیست. بهترین گزینه برای این فرد مکملی است که حاوی آهن و ویتامین D3 باشد و وجود دیگر ویتامین ها و املاح چندان ضروری نیست.

در نقطه ی مقابل فردی را در نظر بگیرید که با اختلال سوء جذب مواجه است و رژیم غذایی مناسبی هم ندارد. این فرد بهتر است از مکملی استفاده کند که حتی الامکان تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را برایش تامین کند.

بنابراین مکمل هایی که تعدد ترکیبات بالایی دارند لزوما بهترین گزینه برای ما نیستند و برای پی بردن به اینکه کدام مکمل می تواند بهترین گزینه باشد می بایست شناخت خوبی نسبت به رژیم غذایی و کمبود های تغذیه ای خود داشته باشیم.

ترکیبات مولتی ویتامین مینرال ایرانی
ترکیبات موجود در مولتی ویتامین های ایرانی درست مانند مولتی ویتامین های خارجی تا حد زیادی بستگی به هدف شرکت سازنده و جمعیت هدف محصول دارد. به عنوان مثال مولتی ویتامین های مخصوص بانوان تمرکز بیشتری بر روی تامین کردن آهن و ویتامین D دارد،.

مولتی ویتامین های مخصوص مادران باردار تمرکز بیشتری بر دریافت آهن، اسید فولیک، ید و ... دارد چراکه دریافت ویتامین ها و املاح یاد شده در این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین وجود عناصری مانند زینک، منیزیوم، کلسیم و ویتامین D در مولتی ویتامین های مخصوص کودکان از این جهت حائز اهمیت است که ضامن رشد قدی افراد در این سنین است.

بنابراین محصولی بهتر است که جمعیت هدف مشخصی داشته و ویتامین ها و املاح را باتوجه به نیاز جمعیت هدف تامین کند. مولتی ویتامین برند کارن با تامین کردن تمامی ویتامین ها و املاح مورد نیاز بالغین می تواند گزینه ی مناسبی برای خانم ها و آقایان باشد.

کیفیت مولتی ویتامین ایرانی چگونه است؟

کیفیت مولتی ویتامین ایرانی بهتر است یا خارجی؟
برای پاسخ دادن به این سوال لازم است مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی را از چندین جنبه مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.
1. ترکیبات: مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی از لحاظ ترکیبات تفاوتی ندارند و بسیاری از مولتی ویتامین های ایرانی از روی مولتی ویتامین های مشابه خارجی فرموله شده اند.

از جمله این موارد می توان به مولتی ویتامین مینرال داروسازی کارن اشاره کرد.

مواد اولیه این مکمل از DSM سوئیس تامین می شود و به گونه ای فرموله شده است که 100 نیازهای روزانه یک بزرگسال به ویتامین ها را برطرف می کند.
2. طعم: اکثر مولتی ویتامین هایی که به فرم قرص یا کپسول هستند طعم خاصی ندارند(مولتی ویتامین نام برده شده در بالا حاوی روکش شکلاتی است) و این مبحث بیشتر در مورد مولتی ویتامین هایی که به فرم قرص جوشان هستند و یا مولتی ویتامین های اطفال که عمدتا شربت هستند، صدق می کند. لازم به ذکر است برندهای خارجی در مورد طعم محصولات نسبتا موفق تر عمل کرده اند و کودکان به دلیل طعم بهتر شربت های مولتی ویتامین خارجی این محصولات را با میل و رقبت بیشتری نسبت به محصولات مشابه ایرانی مصرف می کنند

کیفیت مولتی ویتامین ایرانی چگونه است؟


3. عوارض جانبی: اگرچه مولتی ویتامین ها به خودی خود ترکیبات سالمی هستند اما مصرف آنها ممکن است با عوارض جانبی همچون ناراحتی های گوارشی، نفخ، دردهای معده، اسهال و یا یبوست همراه باشد. بروز عوارض جانبی بیشتر تحت تاثیر دوزاژ ماده ی موثره است و ارتباطی با ایرانی یا خارجی بودن محصولات ندارد. به عنوان مثال دوزهای بالای منیزیوم خاصیت ملین دارد و ممکن است فرد مصرف کننده را با اسهال مواجه کند. یا در نقطه ی مقابل دوز های بالای کلسیم ممکن است سبب بروز یبوست در فرد مصرف کننده شود. بنابراین مکملی که دوز بالاتری دارد لزوما ترکیب بهتری نیست و ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد که البته مختص محصولات ایرانی هم نیست.
5. قیمت: قیمت محصولات ایرانی تا حدودی پائین تر از محصولات مشابه خارجی است که به دلیل بسته بندی با قیمت تمام شده ی پائین تر و همچنین نیروی کار ارزانتر نسبت به شرکت های بزرگ خارجی می باشد.

سخن پایانی
بسیاری از مولتی ویتامین های ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و اختلاف قابل توجهی بین مولتی ویتامین های ایرانی و خارجی وجود ندارد. بهتر است پیش از اقدام به خرید مکمل مولتی ویتامین مینرال از کمبود های تغذیه ای خود آگاه شویم و حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنیم.

جهت دریافت مشاوره درخصوص انتخاب مکمل می توانید به سایت داروسازی کارن مراجعه نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha