دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 342933

ممنوعیت واردات فوریتی انسولین و حمایت از تولید داخل همراه با پرهیز از تنوع بیش از حد انسولین قلمی، جزو مهم ترین دغدغه های صاحب نظران حوزه دیابت است.

دردسرهای تنوع انسولین قلمی برای بیماران دیابتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیماران دیابتی، تأمین انسولین و نوار تست قند خون است.

این موضوع در برهه‌های زمانی که کشور با کمبودهایی مواجه شده است جزو مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده بیماران دیابتی شده است. اما نکته بسیار مهم در این میان، رویکرد و استراتژی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر است.

سازمان غذا و دارو به عنوان متولی دارو و تجهیزات پزشکی کشور باید در این رابطه سیاست‌های بلند مدت و پایداری را دنبال کند که در نهایت منجر به در دسترس بودن انسولین و نوارهای تست قند خون برای کلیه بیماران باشد. البته موضوع کیفیت آنها، مقوله‌ای است که با هیچ چیز قابل معامله نیست و به عنوان خط قرمز شناخته می‌شود.

در کنار تأمین انسولین، بحث دیگر مربوط به پوشش بیمه‌ای نوارهای تست قند خون است که فقدان آن سبب شده برخی بیماران دیابتی نتوانند به میزان مناسب تست روزانه داشته باشند و به همین جهت هم در تنظیم قند خون ناتوان و عاجز شوند.

علیرضا استقامتی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، چندی پیش در نشست خبری با اشاره به نیازهای اساسی بیماران دیابتی، گفت: تأمین به موقع انسولین، یکی از مهم‌ترین نیازهای بیماران دیابتی نوع یک است و حتی در لیست داروهای سازمان بهداشت جهانی نیز این موضوع درج شده است و تأمین آن باید نظم و نظام درستی داشته باشد.

وی ادامه داد: یک زمانی ما از کمبود انسولین رنج می‌بردیم و نگرانی‌های زیادی بابت تأمین به موقع انسولین مورد نیاز بیماران داشتیم ولی الان از تنوع انسولین‌های قلمی رنج می‌بریم چرا که وقتی برای بیمار نسخه می‌نویسیم، اصلاً نمی‌دانیم که کدام انسولین در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

به گفته استقامتی، این حجم از تنوع انسولین قلمی در بازار دارویی کشور اصلاً خوب نیست و باعث آشفتگی سطح عرضه می‌شود. بیمار و پزشک در میان این تنوع انسولین، رنج می‌برند. ضمن اینکه داروخانه و نظام بیمه نیز متحمل بار کاری غیرضروری می‌شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، بحث واردات انسولین به صورت فوریتی است که آن هم باعث این اغتشاش در تأمین انسولین می‌شود و ما با آن مخالف هستیم و این موضوع را به سازما غذا و دارو هم انتقال داده ایم.

به گفته استقامتی، سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که اقدامات بر اساس نیازها انجام شود و از آشفتگی و بی نظمی در بازار باید خودداری شود. سیاستگذار در این حوزه باید بر روی یکی دو مورد برند مشخص انسولین که با کیفیت و قابل اعتماد هستند، تمرکز کنند و بازار دارویی کشور را از این حجم بی نظمی رهایی بدهد.

وی تصریح کرد: البته تولید انسولین داخلی نباید دچار اخلال و مشکل شود و این وظیفه‌ای است که سیاستگذار باید به آن توجه داشته باشد تا تولیدکننده داخلی که انسولین با کیفیت تولید می‌کند، مشکلاتش در حوزه مختلف و به خصوص بحث ارزی برطرف شود.

استقامتی افزود: به طور کلی ما پزشکان خواستار نظم در تأمین اقلام درمانی مورد نیاز بیماران دیابتی هستیم و آن را یک ضرورت می‌دانیم. هم انسولین و هم نوار تست قند خون برای بیماران دیابتی نوع یک، ضرورت غیر قابل انکار است که فرآیند درمانی بیمار به آن وابسته است و باید مبتنی بر یک برنامه منسجم و آینده نگرانه در دسترس بیمار قرار گیرد.

وی در خصوص دستگاه تست قند خون ادامه داد: باید تلاش کرد که علاوه بر انسولین، نوار تست قند خون نیز به موقع و با قیمت مناسب در دسترس بیماران دیابتی قرار گیرد. در این خصوص حمایت از تولیدکنندگان داخلی به شرط آنکه کالای باکیفیت تولید کنند، ضروری است. در کنار این مقوله، باید پوشش بیمه‌ای نوارهای تست قند خون نیز هرچه زودتر برقرار شود.

استقامتی افزود: خوشبختانه رئیس سازمان غذا و دارو در جریان مشکلات این حوزه قرار دارد و واقعاً تلاش خودش را می‌کند، ما نیز به عنوان اطلاع رسانی وظایف خاص خودمان را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha