سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 342977

فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: تاکنون ضرری از اهدای خون در صورتی که اهداکنندگان به صورت مناسب انتخاب شده باشند، گزارش نشده و هر فرد می‌تواند با اهدای خون خود به نجات جان سه بیمار کمک کند.

هر اهداکننده خون به نجات جان سه بیمار کمک می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «مظفر ازنب» افزود: خون و فرآورده‌های خونی منبع مهمی برای بسیاری از بیماران و مجروحان در مواقع ضروری و حیاتی است و نقش مهمی را در زندگی مادران باردار ایفا می کند.

وی اظهار داشت: اهدا خون علاوه بر اینکه موجب نجات زندگی بیماران می شود، می‌تواند به سلامت روحی فرد اهداکننده کمک کند و این موضوع که ما می توانیم با اهدای خون به نجات زندگی دیگران کمک کنیم مهم ترین فایده اهدا خون است.

فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: اهدا خون ذخایر مضر آهن را کاهش می دهد و از آنجا که معمولا برای کسی که خون می دهد تست‌های کبدی و آزمایشات هپاتیت انجام می شود ممکن است در این زمان برخی از مشکلات احتمالی سلامتی فرد نیز مشخص شود و این هم یکی دیگر از فواید این اقدام خداپسندانه است.

وی افزود: حداقل سن قابل قبول برای اهدا خون ۱۸ سالگی و حداکثر ۶۰ سالگی است و کسانی که دفعات متعدد و مستمر اهدای خون دارند حداکثر ۶۵ سال و حداکثر سن برای افرادی که برای اولین بار اقدام می‌کنند ۶۰ سال است.

دکتر ازنب عنوان کرد: آقایان هر سه ماه و خانم ها هر چهار ماه می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند و در زنان سطح هموگلوبین خون قبل از اهدا بایستی حداقل ۱۲.۵ و در مردان ۱۳ گرم در دسی لیتر باشد.

وی تصریح کرد: وزن مطلوب برای اهدای خون حداقل ۵۰ کیلوگرم به بالا است، اهداکنندگان باید طی ۴ تا ۶ ساعت قبل از اهدا، غذا میل کرده باشند و مصرف غذای مقوی و مکمل پس از اهدا خیلی ضرورتی ندارد.

فوق تخصص خون و انکولوژی یادآور شد: فرد اهداکننده خون لازم است پس از این اقدام، ۱۵ دقیقه روی تخت استراحت کند و در هنگام بلندشدن بسیار آرام و با کمک از تکیه گاه بلند شود، ضمنا تا ۲۴ ساعت بعد از خونگیری بهتر است به غیر از پیاده روی های سبک ورزش سنگین نداشته باشد.

وی گفت: افراد سیگاری نیز بهتر است تا یک ساعت بعد از اهدای خون سیگار نکشند و کسانی که بیماری های قلبی، ریوی، عفونی، کلیوی، کبدی، فشارخون بالا، دیابت، کم خونی، سابقه سرطان، صرع، تشنج، اعتیاد به موادمخدر تزریقی، خالکوبی و سابقه اختلال انعقادی خونریزی دهنده دارند بهتر است خون اهدا نکنند.

دکتر ازنب افزود: همچنین افرادی که طی یک سال اخیر به مناطقی که احتمال اپیدمی عفونی در آن وجود داشته و یا مناطق مالاریا خیز مسافرت داشته اند و یا سابقه سقط و زردی یرقان داشته‌اند بهتر است خون اهدا نکنند.

وی در پایان عنوان کرد: افرادی که از بعضی از داروها مانند ایزوترتینوئین و یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) و آسپرین مصرف کرده باشند تا زمان مشخصی مجاز به اهدای خون نیستند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه برای امسال افزایش ۲۰ درصدی خون گیری را پیش بینی کرده‌ایم، گفت: در سه ماه سپری شده از سال جاری هم افزایش میزان خون گیری داشتیم اما در چند هفته اخیر به دلیل افزایش دما و اوج گیری دوباره کرونا، تعداد مراجعه کنندگان کاهش یافته که امیدواریم شاهد حضور دوباره مردم در مراکز انتقال خون باشیم.

دکتر «مریم میرزاده» اظهار داشت: ذخایر خونی ما الان به ۶ روز کاهش یافته و این در حالی است که پلاکت فقط سه روز قابل نگه داری است لذا حضور مردم برای اهدا خون زمان و روز مشخصی ندارد و نیاز به اهدا خون همیشگی است.

وی از از مردم نیک اندیش کرمانشاه خواست برای اهدا خون مراجعه کنند تا ذخایر خونی به ۱۰ روز برسد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha