سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 343166

هرچند برنامه‌ریزی برای سفر در ایام تعطیلات تابستانی در شرایطی که هنوز بسیاری از کشورها و شهرها با ادامه همه‌گیری کرونا و ظهور سویه‌های جدید و مسری‌تر آن مواجه هستند، می‌تواند با نگرانی‌هایی همراه باشد اما رعایت توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به ویژه تزریق به موقع دزهای یادآور واکسن، تاحد زیادی برای تضمین سلامت خود و عزیزانمان ضروری و اولویت‌دار است.

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفرهای تابستانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در فصل تابستان اگر قصد رفتن به سفر را داشته یا سفر ضروری در پیش دارید، با رعایت یکسری نکات و اصول بهداشتی و انتخاب روش‌های کم‌خطر، سفری امن و بی‌دغدغه را برای خود و همراهان‌تان برنامه‌ریزی کنید.

بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، کارشناسان اروپایی در این‌باره می‌گویند: با لغو محدودیت‌های تردد که طی حدود دو سال همه‌گیری کرونا در اکثر کشورها مقرر شده بود و با از سرگیری سفرها، بسیاری از مسافران احتمال گذراندن تعطیلات در شهر یا کشور دیگری را مد نظر قرار می‌دهند.

چه قصد عبور از مرزها را داشته باشید و چه بخواهید تعطیلاتتان را در کشور خود بگذرانید، همچنان ضرورت دارد که مجموعه‌ای از اقدامات و احتیاط ها را در قالب پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ ایمنی و سلامت خود و عزیزانتان انجام دهید و برخی از مهمترین آنها به شرح زیر است:

- استفاده از ماسک صورت در اماکن و وسایل نقلیه‌ای که افراد زیادی حضور دارند همچنان توصیه‌ می‌شود، بنابراین مرتکب این اشتباه نشوید که کرونا تمام شده است.

- مواد ضدعفونی کننده دست نیز همچنان یکی از وسائل لازم به ویژه در شرایطی است که به آب و صابون دسترسی ندارید. هرچند شستن کامل دست‌ها با آب و صابون موثرترین راه از بین بردن انواع میکروب‌هاست اما در سفر همواره دسترسی به آب و صابون ممکن نیست. اینکه چند بار در روز دست‌هایتان را ضدعفونی می‌کنید به خودتان مربوط است اما میکروب‌زدایی از دست‌ها پس از استفاده از دستشویی و پیش از خوردن یا آماده کردن غذا، ضروری‌ترین بخش آن است. همچنین مطمئن شوید که ماده ضدعفونی‌کننده مورد استفاده شما دست‌کم ۶۰ درصد الکل داشته باشد که کمترین میزان الکل برای خنثی کردن ویروس است.

- نظافت یک اصل اساسی است که در دوران همه‌گیری‌ها، اهمیت آن بیشتر هم می‌شود. در این شرایط همچنین می‌توانید از دستمال‌های ضدباکتری یکبار مصرف برای میکروب‌زدایی از سطوح آلوده استفاده کنید. این دستمال‌ها در مناطق شلوغ و پر رفت‌وآمد برای تمیز کردن دستگیره‌های در، کلید برق، دستشویی و توالت، شیر آب، دسته‌های وسائل برقی مثل یخچال و کتری و سطوح حمام و آشپزخانه مناسب هستند. اما همچنان استفاده از آنها برای شرایط خیلی ضروری توصیه می‌شود چرا که اینگونه دستمال‌های ضدعفونی‌کننده همواره به لحاظ تولید زباله بیشتر، یکی از معضلات محیط زیستی هستند و بنابراین خاطرتان باشد هنگامی که در سفر و شرایط اضطراری نیستید استفاده از آب و صابون و الکل به مراتب گزینه‌های بهتری است.

- برای اطمینان از قطع زنجیره انتقال ویروس هنوز در برخی از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها در برخی کشورها، استفاده از کارت بانکی به پرداخت نقدی ارجحیت دارد. به این ترتیب توصیه می‌شود که تنها به پول نقد متکی نباشید و یک کارت اعتباری نیز با خودتان داشته باشید.

- هرچند حمل یک جعبه کمک‌های اولیه حاوی چسب زخم، کیسه‌های پودر مواد معدنی در صورت ابتلا به کم‌آبی، کرم‌های ضد عفونت و قرص مسکن همواره در سفر و دور شدن از خانه، کار عاقلانه‌ای است اما اکنون افزودن یک درجه تب‌سنج به آن ایده خوبی است. اگر نگران ابتلا به عوارض ویروس هستید، درجه تب‌سنج بهترین شاخص برای تعیین آن است که آیا باید به مرکز درمانی رجوع کنید یا خود را در قرنطینه قرار دهید.

- چه با هواپیما سفر کنید و چه با اتومبیل یا اتوبوس به یاد داشته باشید که خدمات و محل فروش غذای سالم و عاری از آلودگی‌های احتمالی در بسیاری از آن‌ها محدود است. لذا برای خودتان خوراکی‌های تمیز و مطمئن تدارک ببینید و به خصوص اگر با کودکان سفر می‌کنید، این کار ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha