چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 343231

دانشمندان هشدار می دهند که بیماری هایی چون مالاریا، وبا و گاستروانتریت با تغییرات آب و هوایی تشدید می شوند بر اساس یک بررسی جدید، تغییرات آب و هوایی می تواند باعث شیوع بیماری های عفونی در انسان شود.

شیو ع بیماری با تغییرات آب و هوایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، محققان دانشگاه هاوایی در مانوآ و دانشگاه ویسکانسین مدیسون در آمریکا، هنگام تجزیه و تحلیل 375 عامل بیماری‌زای انسانی دریافتند که 58 درصد از این بیماری‌ها، در مقطعی از تاریخ ثبت شده که تغییرات شدید آب و هوایی رخ داده ‌است. بنابراین ما باید مراقب شیوع بیماری های آینده باشیم و تمام راه هایی را که آن عوامل بیماری زا می توانند با تغییرات آب و هوایی گسترش بیابندرا در نظر بگیریم.

مداخله انسان و گازهای گلخانه‌ای


مداخله انسان هم اکنون شدت و فراوانی خطرات آب و هوایی مانند امواج گرما، آتش‌سوزی‌های جنگلی و سیل را در بسیاری از مناطق در سراسر جهان افزایش می‌دهد.همچنین عفونت ها و روش های انتقال بسیار زیادی وجود دارد که جامعه نمی‌تواند به سرعت با هر یک از این تهدیدات سازگار شود. در عوض، محققان می‌گویند بهترین گزینه ما این است که با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، با تاثیرات تغییرات آب و هوایی مبارزه کنیم.


توفان،سیل و وبا


نویسندگان این مقاله 1006 راه را شناسایی کردند که در آن‌ها خطرات آب و هوایی می‌تواند منجر به شیوع بیماری شود.به عنوان مثال، توفان ها و سیل ها می‌توانند جابه جایی هایی ایجاد کنند که انسان را در تماس نزدیک با پاتوژن های منتقل شده از آب مانند وبا قرار ‌دهد. آتش‌سوزی و خشکسالی همچنین حیوانات وحشی را که به دنبال سرپناه، آب یا غذا می‌گردند به خانه‌های ما سوق می‌دهد و سبب انتقال بیماری‌ها می‌شود.


گرما، مالاریا و گاستروانتریت


گرم شدن دما و بارش می تواند دامنه یک پاتوژن (عامل بیماری زا ) را افزایش دهد و خطر بیماری های انتقال یافته از طریق حشرات مانند بیماری لایم، دنگی یا مالاریا را افزایش دهد. امواج گرما علاوه بر این، تماس ما با آب را افزایش می‌دهد، زیرا ما سعی می‌کنیم خنک شویم و در نتیجه عفونت هایی مانند گاستروانتریت افزایش می‌یابد.


اقیانوس‌ها و بیماری‌های جلبکی


فرایندهای مشابهی هم در دریا رخ می دهد. برای مثال، در اقیانوس‌هایی که در حال گرم شدن هستند، بیماری‌های مضر جلبکی بسیار شایع‌ خواهد شد.


تعامل با جانوران و خطر بیماری جدید


البته این‌ها فقط پاتوژن هایی هستند که ما درباره آن ها می‌دانیم. همه‌گیری کووید-19 به وضوح نشان داد که هر چه بیشتر با گونه‌های جانوری دیگر تعامل داشته باشیم، خطر ابتلا به بیماری‌های جدید که به انسان‌ها سرایت می‌کند بیشتر می‌شود.


گرمایش زمین و ظهور پاتوژن‌های قدیمی


با گرمایش زمین و ذوب شدن یخ‌های قطب، پاتوژن‌های قدیمی می‌تواند راه خود را به میان انسان‌ها پیدا کند و میزبان‌هایی بیابد که راهی برای مقابله با آن‌ها را ندارد.نویسندگان این مقاله می نویسند: «ظهور پاتوژن های منجمد شده در عصر حاضر می تواند با توجه به مجموعه زیادی از عوامل بیماری زا که در طول زمان انباشته شده اند، برای مردم جدید باشد.»


تقویت چرخه بیماری‌ها


همچنین ممکن است برخی از عوامل بیماری زا با تغییرات آب و هوایی تقویت شوند. در جهانی که در حال گرم شدن است، چرخه زندگی یک بیماری عفونی می‌تواند به خوبی تسریع شود و امکان تولید مثل بیشتر در مدت زمان کوتاه‌تری را فراهم کند. اگر آن پاتوژن( عامل بیماری) در تابستان بهتر پخش شود، با گسترش فصل گرم، خطر عفونت هم برای مدت طولانی‌تری باقی خواهد ماند. همچنین تغییرات آب و هوایی انسان را بیمارتر می‌کند. آلرژی ها، بیماری های پوستی، کم آبی بدن و عوارض بارداری همگی با خطرات آب و هوایی مانند گرمایش زمین، توفان یا خشکسالی مرتبط هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha