مردم «بهرمان» در استان کرمان درباره وقوع قتل‌های عصر شانزدهم مرداد می‌پرسند آیا واقعاً «صمد» تنها متهم این پرونده است؟ این پرسش تنها سوالی نیست که ذهن مردم این منطقه را به خود مشغول کرده‌است. هنوز مردم بهرمان باور نکرده‌اند که این قتل‌ها صرفاً انگیزه شخصی داشته یا تحت تأثیر روانگردان چنین کرده است.

 ۴ مقتول ایرانی جنایت‌های رفسنجان چه کسانی بودند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، هنوز نتایج تازه‌ای از تحقیقات جنایی درباره قتل‌هایی که یک تبعه افغان در بهرمان واقع در استان کرمان مرتکب شده به طور رسمی منتشر نشده است اما هویت ۴ مقتول ایرانی مشخص شده‌است. مردم این شهر عصر هجدهم مرداد در تشییع و به خاکسپاری آن‌ها شرکت کردند.
«احمد عسگری» و «مهدی عسگری» که پدر و پسر هستند به همراه «رضا پَرخو» و «حمید شمس‌الدینی» چهار تن از قربانیان حمله‌های مرگبار «صمد» بوده‌اند. هنوز هویت ۶ مقتول دیگر این پرونده و اسامی مجروحان به طور رسمی منتشر نشده است. این درحالی است که مردم از حضور ماموران امنیتی در شهر با این پرسش مواجهند که آیا همان‌طور که معاون سیاسی انتظامی استانداری کرمان تأکید کرده این جنایت‌ها ابعاد امنیتی ندارد واقعاً ابعاد دیگری برای آن وجود ندارد.در همین حال بررسی‌های خبرنگار پیام‌ما از رفسنجان حکایت از آن دارد که قتل‌ها در زمین‌های کشاورزی که عموما بین هر کدام با دیگری حدود ۲ تا ۳ کیلومتر فاصله دارد به وقوع پیوسته است.
با این حال عصر دیروز استاندار کرمان که در رفسنجان حضور یافته بود تأکید کرد که مرتکب هیچ ارتباطی با مقتولان ایرانی نداشته که دلیلی بر ارتکاب جنایت‌هایش باشد.

«احمد عسگری» و «مهدی عسگری» که پدر و پسر هستند به همراه «رضا پَرخو» و «حمید شمس‌الدینی» چهار تن از قربانیان حمله‌های مرگبار «صمد» بوده‌اند. هنوز هویت ۶ مقتول دیگر این پرونده و اسامی مجروحان به طور رسمی منتشر نشده است.

نقطه آغاز ماجرا کجا بود؟


هنوز اطلاعات دقیقی از آنکه درگیری نخست در کدام زمین کشاورزی رخ داده و نخستین قربانیان چه فرد یا افرادی بوده‌اند در دست نیست. با این حال رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در توضیح چگونگی وقوع این جنایت‌ها گفته است : پس از وقوع نخستین درگیری، اتباع افغانستانی دیگری هم در محل حضور پیدا کردند که تحقیقات نشان داد برخی افراد به قتل رسیده از خویشاوندان مرتکب قتل‌ها هستند و اختلاف قبلی بین اتباع که برخی از آنان به‌عنوان کارگر کار می‌کرده‌اند جرقه شروع این ماجرا بوده است.
در همین حال یکی از اهالی «بهرمان» به پیام‌ما گفت : شنیده‌ام که همه مقتولان را غافلگیر کرده است. همه از پشت ضربه خورده‌اند و ضربه به ناحیه قلب آن‌ها وارد شده است. یکی از مقتولان هم از ناحیه گردن ضربه خورده و جراحت به مرگش ختم شده است.

قربانیان ایرانی این جنایت‌ها چه کسانی بودند؟


«رضا پَرخو» یکی از مقتولان پدر ۷ دختر و یک پسر بود و پسته می کاشت. داماد رضا پرخو درباره این ماجرا گفته است : :«حدود ساعت دو نیم ظهر شانزدهم مرداد پدر همسرم برای کاری از خانه بیرون رفت. کمی بعد با تنها پسرش تماس گرفت و گفت سر زمین کشت پسته‌اش، یک تبعه افغان از پشت سر به او حمله کرده و با چاقو به او ضربه زده. خیلی سریع او را به بیمارستان رساندند ولی به دلیل شدت جراحت فقط حدود یک ساعت زنده ماند.» او در ادامه افزود:«مرتکب قتل را می ‌شناختیم اما فقط نام او را شنیده بودیم. هیچ مشکل و خصومتی با او نداشتیم و نمی‌دانیم چرا بی دلیل از پشت سر به پدرزنم حمله کرده بود. در این سالها هم که او را دیده‌ بودیم، رفتار غیرمتعارفی از او سراغ نداشتیم.اگر سابقه مشکل ساز شدن داشت قطعا کسی به او کار نمی‌داد.» دیگر مقتول ایرانی این جنایت‌ها در «نوق» بهرمان فردی به نام «حمید شمس‌الدینی» است که ۴۵ سال داشت. خواهرزاده او درباره دایی‌اش گفته است : شنیدیم که درگیری قاتل با چند افغان دیگر از خانه یکی از دوستانش شروع شده بوده است. بعد از اینکه در آن خانه چند نفر را به قتل رسانده بود، راه افتاده بود و در صحراهای اطراف شهرستان، چشمش به هر کسی افتاده بود صدایشان می‌کرد و می‌گفت ببینید در سر من چیزی هست. بعد که افراد به او نزدیک می شدند با چاقو به آنها حمله می‌کرد.» او همچنین تأکید کرده است :«زمین دایی من در مهرآباد است و با زمین قربانیان دیگر فاصله زیادی دارد.قاتل با خونسردی مسافت را طی می‌کرده و قربانیان را از پا در می‌آورده است.یکی از دوستان دایی من که در لحظه حادثه سرِ زمین حضور داشت گفت که با دایی من و دو رفیق دیگرشان منتظر بودند که جایی بروند.یکدفعه یکی از دوستانش دیده بود که در فاصله نه چندان زیاد از زمین، تراکتوری محکم به دیوار برخورد کرد. او متوجه نشده بود که قاتل با چه ترفندی دایی من را صدا زده بود اما وقتی به تراکتور رسید، دیده بود که قاتل یک افغان را با دست زیر بغلش نگهداشته و در حال ضربه زدن به اوست.در همان حال جسد غرق در خون دایی من هم روی زمین افتاده بود.قاتل به محض اینکه چشمش به دوست دایی افتاده بود فریاد زده و گفته بود اگر جلو بیایی تو را می‌کشم.» خواهرزاده مقتول همچنین توضیح داده: «قاتل کارگر زمین‌های کشاورزی بود.هیچ وقت پیش نیامده بود در نزاعی شرکت کند.اما از برخی امدادگران اورژانس شنیده ایم که قاتل ضربه های کاری را به نقاط کشنده بدن قربانیان وارد کرده بود.»
دو مقتول دیگر «صمد» پدر و پسری کشاورز هستند. «احمد» ۶۰ ساله و پسرش «مهدی» عسگری.
مجید عسگری پسرعموی احمد درباره این جنایت گفته است :«پسرعموی من فرد بسیار آرام و خداشناسی بود. او هیچ خصومت و کدورتی با هیچ کسی نداشت. چند سالی بود که صمد را کم و بیش می‌شناختیم. می‌دانستیم که او کارگر باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی است اما هیچ وقت رفتار خشنی از او ندیده بودیم.» یکی دیگر از بستگان «احمد» به خبرنگار پیام ما گفت: می‌گویند این فرد تحت تأثیر مواد روانگردان بوده است. برای ما سئوال است که اگر این فرد تحت تأثیر مصرف روانگردان بوده چگونه اینقدر حواسش جمع بوده که سیم‌های برق ماشین «احمد» و پسرش را قطع کند و بعد از محل قتل آن دو دور شود؟
در همین حال محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان در واکنش به آنچه در بهرمان کرمان روی داده گفته در هر کشوری اگر شبیه حادثه نزاع اخیر رخ داده بود، دولتمردان آن کشور عکس‌العمل جدی انجام می‌دادند اما شاهدیم دولتمردان ایران حتی یک اطلاعیه رسمی در محکومیت آن و همدردی با مردم صادر نکردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha