خبر از  انتشار ویروس جدیدی  در چین به نام «لانگیا» به گوش می‌رسد که تاکنون ۳۵ نفر را مبتلا کرده و ممکن است کشنده باشد.با شیوع ویروس کرونا در جهان و درگیری همه مردم و مرگ و میر بالای این ویروس، منطقی به نظر می‌رسد که همه ما  مثل مار گزیدها، از ریسمان سیاه و سفید هم بترسیم و شیوع هر بیماری ناشناخته  به خصوص اگر از چین باشد و منبع حیوانی داشته باشد،به نظرمان خطرناک برسد. در ادامه به بررسی این بیماری ناشناخته می‌پردازیم.

بعد از کرونا و آبله میمونی، «لانگیا » از راه رسید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بازهم پای چین و جانوران در میان است ،این ویروس در استان‌های شاندونگ و هنان چین شناسایی شد.اولین اشاره‌ به این ویروس جدید، هفته گذشته در مطالعه‌ای با عنوان «ویروس هنیپای زئونوز (بیماری‌های مشترک حیوانات و انسان) در بیماران تب‌دار در چین» در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد و شامل داده‌های مربوط به بیماری‌ها در چین بود.

در متنی که ۴ اوت در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد دانشمندان نوشته‌اند که هیچ نشانه‌ای از انتقال ویروس لانگیا از انسان به انسان مشاهده نشده است. آن ها همچنین اعلام کرده‌اند که منشأ این ویروس به ‌احتمال زیاد جانوران هستند و گروه پژوهشگران شواهدی یافته‌اند که جانورانی از خانواده موش‌کورمثل خفاش‌های میوه خوار (روباه پرنده) ،خفاش‌های کوچک و موش پوزه دار ناقل طبیعی ویروس لانگیا هستند، البته این موضوع هنوز برای تایید نهایی نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.


ویروس لانگیا، خطرناک‌تر از کووید؟


ویروس لانگیا متعلق به خانواده ویروس‌های کشنده نیپا و هندرا خانواده ویروسی هنیپاست. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این خانواده از ویروس‌ها بسیار خطرناک هستند به طوری که تخمین زده می‌شوددر صورت فراگیری احتمالی ، میزان مرگ و میر بر اثر نیپا در همه‌گیری بین ۴۰ تا ۷۵ درصد باشد که بسیار بیشتر از میزان مرگ و میر گزارش شده برای کووید -۱۹ است.


علایم ویروس لانگیا


علایم ۲۶ مورد از افراد مبتلا در چین به دقت بررسی و مشخص شده است که همه آن‌ها تب داشته‌اند و در برخی موارد تب با نشانه‌هایی مانند خستگی شدید( 54درصد)، سرفه (50 درصد)، سردرد (35 درصد) و حالت تهوع (35 درصد) همراه بوده است.پژوهشگران متوجه ناهنجاری‌ها و مشکلاتی در کبد (35 درصد) و کلیه (8 درصد) بیماران مبتلا به این ویروس شدند اما تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مرگ بیماران مبتلا در دست نیست.


انتقال انسان به انسان نداشتیم!


ویروس لانگیا یک عفونت مشترک بین انسان و حیوان است بدان معنی که ویروس از حیوانات به انسان انتقال می‌یابد.دانشمندان می‌گویند که هنوز مدارکی مبنی ‌بر انتقال انسان به انسان لانگیا مشاهده نشده است اما آن‌ها نمی‌توانند این احتمال را رد کنند. پژوهشگران تحقیقاتی روی ۱۵ نفر از اعضای خانواده‌ ۹ فرد مبتلا به لانگیا انجام داده‌اند و هیچ اثری از انتقال این ویروس بر اثر تماس نزدیک افراد با یکدیگر مشاهده نکرده‌اند. آن‌ها می‌افزایند: «اما جامعه‌ نمونه‌ ما کوچک‌تر از آن بود که بتواند تعیین‌کننده‌ انتقال ویروس از انسان به انسان باشد.»


باید نگران باشیم؟


هم اکنون هیچ واکسنی برای درمان و پیشگیری از این بیماری برای انسان وجود ندارد.نکته مهم این است که ویروس نیپا هرگز نشانه‌های همه‌گیری از خود بروز نداده ‌است.یک پروفسور در این تحقیق می‌گوید: «هیچ نشانه مشخصی از جهش این ویروس‌ها به انواع مسری‌تر مشاهده نمی‌شود و به‌ احتمال بسیار این موضوع درباره ویروس لانگیا هم صادق است. به‌هرحال باید موارد جدید ابتلا به ویروس لانگیا به دقت تحت نظر گرفته شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha