کارشناسان همیشه توصیه می‌کنند که در طول روز آب کافی بنوشید اما تحقیقات نشان داده است که برای جبران کم‌آبی و هیدراته نگه داشتن بدن، تنها گزینه مناسب، نوشیدن آب نیست بلکه مایع آبرسان دیگری هم وجود دارد که علاوه بر رفع تشنگی به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند: این نوشیدنی شیر است.

برای جبران کم آبی بدن نوشیدن آب بهتر است یا شیر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، درواقع، نتایج این تحقیقات نشان داد که نوشیدن شیر یا مایعات حاوی شیر در مقایسه با آب، نقش موثرتری در کاهش برون‌ده ادرار دارند و باعث می‌شوند تا بدن مدت زمان طولانی‌تری هیدراته بماند. بنابراین طبق این شواهد علمی، شیر حتی آب‌رسان‌تر از آب است.


طبق گفته کارشناسان تغذیه بالینی، با آنکه حدود ۹۰ درصد شیر از آب تشکیل شده اما این نوشیدنی مجموعه متعادلی است از کربوهیدرات‌ها، چربی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی. بنابراین بدن برای هضم و جذب این نوشیدنی غنی، به زمان بیشتری نیاز دارد. هرچه مدت زمان جذب مایعات طولانی‌تر باشد، مدت بیشتری هم در بدن باقی می‌مانند.


شیر همچنین حاوی مواد معدنی ضروری مثل سدیم، پتاسیم و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن بعد از تعریق شدید است. از آنجا که الکترولیت‌ها مسئول تنظیم تعادل مایعات در بدن هستند، نوشیدن شیر هم می‌تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند.


کارشناسان می‌گویند گرچه درصد آب موجود در شیرهای غیرلبنی هم بالا است اما مواد مغذی آنها کمتر از شیرهای لبنی است. و همانطور که گفته شد، درصد آب موجود در مایعات تأثیری بر میزان آبرسانی آنها ندارد بلکه آرایش تغذیه‌ای عامل تعیین‌کننده است.


در نهایت با آنکه شیر یک آبرسان بسیار مفید است اما به عقیده کارشناسان نمی‌تواند به طور کامل جایگزین آب شود. بنابراین تنها بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین و تعریق شدید می‌توان برای جبران کم‌آبی، دریافت الکترولیت‌ها، درشت مغذی‌ها و کالری مورد نیاز از شیر به جای آب استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha