یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 343362

 رگبار گلوله‌ها از سوی یکی از اقوام مقتول، به همه امیدها برای نجات محیطبان «برومند نجفی» پایان داد. این نخستین جلسه رسیدگی به پرونده (در جریان اعاده دادرسی) محیطبان منطقه حفاظت شده بیستون در مجتمع شهید قضایی کرمانشاه بود. تا این سؤال پیش بیاید که حفاظت از یک محیطبان متهم به قتل چگونه است که قاتل براحتی او را جلوی یک مجتمع قضایی به رگبار می‌بندد.

محیطبان کشی مقابل دادگاه!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، صدای گریه برخی از همکاران محیطبان برومند نجفی از پشت تلفن به گوش می‌رسد. همه در شوک هستند. آنها برومند را یکی از زحمتکش‌ترین محیطبان‌های کرمانشاه می‌دانند. داستان تلخ محیطبان برومند شامگاه 14 مرداد 99 نوشته شد. به او، مدیر حراست اداره کل حفاظت محیط‌ زیست و سه محیطبان دیگر خبر می‌رسد که تعدادی شکارچی غیرمجاز در منطقه حفاظت شده بیستون حضور دارند. آنها در گشت و تعقیب خود با یک دستگاه خودروی پراید با 6 مظنون با شکار غیرمجاز مواجه می‌شوند. راننده به ایست‌ مأموران توجه نمی‌کند. سعی می‌کند یکی از مأموران یگان حفاظت را زیر بگیرد.

محیطبان برومند لاستیک خودرو را نشانه می‌رود اما تیر به جای لاستیک به یکی از سرنشینان برخورد می‌کند که در اثرخونریزی زیاد، منجر به فوت او می‌شود. دادگاه یکبار محیطبان برومند را به قصاص محکوم می‌کند، چون قاضی پرونده، شلیک به شکارچی غیرمجاز را خارج از منطقه حفاظت شده تشخیص می‌دهد. وکلای برومند و سازمان محیط‌ زیست درخواست اعاده دادرسی دادند و حکم قصاص را متوقف کردند. فعالان در فضای مجازی هم با هشتگ‌هایی خواستار جلوگیری از اعدام این محیطبان می‌شوند اما اولین جلسه دادگاه به آخرین جلسه تبدیل می‌شود و امید همه برای نجات برومند به یک تلخی بی پایان می‌رسد. «احمد جلیلیان» مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه به «ایران» می‌گوید:«وقتی جلسه تمام شد و محیطبان برومند از دادگاه بیرون آمد، اقوام مقتول دور او جمع شدند. صد نفر بودند.»

جلیلیان شهادت محیطبان نجفی را طرحی از قبل برنامه‌ریزی شده می‌داند. به گفته او، وقتی اقوام مقتول، نجفی را دوره کرده بودند، یک نفر از داخل یک خودرو با اسلحه دوربین‌دار محیطبان را به رگبار گلوله می‌بندد و فرار می‌کند. خبرهای اولیه می‌گوید این فرد پدر شکارچی غیرمجاز (مقتول) است. جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست هم قاتل را پدر مقتول معرفی می‌کند.

او در گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌گوید: «پس از جلسه دادگاه دیروز محیطبان برومند نجفی به همراه یک سرباز در حال خارج شدن از ساختمان دادگاه بود که با تجمع اقوام مقتول روبه‌رو می‌شود و در نهایت با تیراندازی پدر مقتول به برومند نجفی و سرباز همراه او، محیطبان نجفی فوت و سرباز همراه او راهی بیمارستان شد.»


اما جلیلیان و همکاران شک دارند. آنها می‌دانند آنکه یکشنبه تلخی را برای محیط ‌زیست ایران رقم زد و کرمانشاه را سوگوار یکی از محیطبانان مظلومش کرد، یکی از اقوام مقتول بوده اما مطمئن نیستند که پدر مقتول بوده باشد.


یک سؤال


پیش‌تر محبت‌خانی از تلاش برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول سخن به میان آورده بود اما انتقام‌جویی خانواده و برنامه‌ریزی برای کشتن محیطبان جلوی مجتمع قضایی با حرف‌های پیشین محبت‌خانی نمی‌خواند. پدر مقتول حتی تیرماه در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها از گفت‌وگوی تلفنی خود با علی سلاجقه خبر داد. او در این گفت وگو از رئیس محیط‌زیست خواسته بود تا حکم قصاص برومند را لغو نکند و تأکید کرد که فقط پای چوبه دار محیطبان را می بخشد. از سوی دیگر با توجه به نگاه فرهنگی برخی از خانواده‌ها در این منطقه، احتمال انتقام بسیار بالا بود. بنابراین حفاظت بیشتری باید از محیطبان برومند انجام می‌گرفت. البته جلیلیان می‌گوید: «هر کاری که از دست آنها برمی‌آمده انجام داده‌اند.» اما واقعیت تلخ آن پیکر بی‌جان جوانی است که در سردخانه برای همیشه خوابیده است! از سوی دیگر قتل محیطبان برومند هم می‌تواند دامنه اختلاف‌های دو طایفه را در کرمانشاه رقم بزند!


اعتراض وکلا


شلیک به محیطبان برومند جلوی مجتمع قضایی واکنش اعتراض‌آمیز برخی از وکلا در فضای مجازی را در پی داشت. علی مجتهد زاده، وکیل دادگستری می‌نویسد: «کشته شدن برومند نجفی محیطبان متهم به قتل، توسط فردی که گفته می‌شود یکی از بستگان مقتول است، آن هم در برابر مجتمع قضایی و در حالی که تحت‌الحفظ و در معیت مأموران زندان بوده علاوه بر آنکه جنایتی شنیع است اقدامی در جهت هتک حیثیت دستگاه قضا است.»
محمد داسمه، دیگر وکیل دادگستری هم خواستار بررسی و ارزیابی عملکرد مأموران بدرقه (مأمورانی که متهم را تحت‌الحفظ از زندان به محکمه آوردند) می‌شود.


محیطبان‌ها عقب می‌کشند


جان جوان محیطبان، برومند از دست رفت. او یکصدوشصت‌وهفتمین محیطبانی بود که جانش را فدای محیط‌ زیست ایران کرد. پیامدهای تلخ این رخداد تلخ به همین جا ختم نمی‌شود. به رگبار بستن محیطبان برومند جلوی مجتمع قضایی بی‌شک تأثیر منفی روی کار دیگر محیطبانان خواهد گذاشت. محیطبانانی که با امکانات اندک و حقوقی بسیار پایین زندگی خود را صرف حفاظت از داشته‌های زیست محیطی کشور کرده‌اند. شهادت او بویژه در منطقه کرمانشاه به گستاخی بیشتر شکارچیان هم منجر خواهد شد. همان طور که وقتی اسعد تقی‌زاده، محیطبان دنا در کهگیلویه و بویراحمد به قصاص محکوم شد، محیطبانان همکار او خبر دادند که شکارچیان با ریشخند در منطقه حفاظت شده دنا جولان می‌دهند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha