چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 343549

طبق تحقیقات جدید، تجزیه ضایعات مواد غذایی در محل‌های دفن زباله در سراسر جهان منجر به انتشار هزاران تن متان می‌شود که به نوبه خود باعث گرم شدن کره زمین می‌شود.

متان آب و هوای سالم را نابود می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۵۷۰ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای هر ساله از فعالیت‌های صنعتی و طبیعی منتشر می‌شود، غلظت متان در جو با سرعتی بی سابقه در حال افزایش است.در آمریکا، صنعت نفت و گاز تا حد زیادی مقصر است.

با این حال، منبع اصلی دیگری در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، که زباله است.پس از اینکه داده‌های حسگرهای ماهواره‌ای سطوح بالایی از متان را در شهرهای هند، پاکستان و آرژانتین نشان دادند، تیمی از دانشمندان به‌دقت جستجو کردند تا منابع انتشار را تعیین کنند.

مطالعه آرژانتین، هند و پاکستان که چهارشنبه در مجله Science Advances منتشر شده است، نشان داد که تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا که در سال ۲۰۲۰ گرفته شده است نشان می‌دهد، متان از محل‌های دفن زباله در پایتخت آرژانتین، بوینس آیرس، شهرهای دهلی نو و هند منتشر شده است.

بمبئی و لاهور، دومین شهر بزرگ پاکستان طبق نتایج مطالعه، یک محل دفن زباله در بمبئی حدود ۹.۸ تن متان در ساعت یا ۸۵۰۰۰ تن در سال تولید می‌کرد.محل دفن زباله بوئنوس آیرس سالانه تقریباً ۲۵۰۰۰۰ تن یا نیمی از مجموع گازهای متان شهر تولید می‌کند.

یکی از نویسندگان این مطالعه، جوانس ماساکرز ، دانشمند محیط زیست در موسسه تحقیقات فضایی هلند، می‌گوید: این مشاهدات می‌تواند به ما بگوید که در کجا مقادیر زیادی متان منتشر می‌شود و در کجا می‌توان اقداماتی برای کاهش آن‌ها انجام داد. این اقدامات شامل کمپوست کردن غذا _ پوساندن و تجزیه _یا جذب متان برای استفاده در تولید بیوگاز است.

بانک جهانی می‌گوید که انتظار می‌رود زباله‌های موجود در محل‌های دفن زباله که مسئول انتشار حدود ۱۱ درصد از حجم متان در سراسر جهان هستند، تا سال ۲۰۵۰ با افزایش جمعیت زمین، نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یابد.

ماسکرز گفت: از آنجایی که متان ۸۰ برابر قدرتمندتر از دی اکسید کربن است، کاهش انتشار متان در حال حاضر، می‌تواند تأثیر سریعی بر تغییرات آب و هوایی داشته باشد.

منبع : سایت اخبار فلسطین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha