دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 343756

اگرچه شدت بیماری کوید-۱۹ نسبت به دو سال گذشته کمتر شده است، اما این ویروس عجیب هنوز به طور کامل شناخته نشده و هربار علائم جدیدی از خود نشان می‌دهد.

 نکاتی مهم برای افرادی که تعریق و بی‌خوابی دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، در اوایل ماه ژوئیه، طبق گفته‌ی مسئولان ارشد سلامت به رسانه‌ها، موج بعدی کووید احتمالاً به واسطه گونه‌های نوظهور و جدیدی از اومیکرون (مانند واریانت BA.4 و BA.5) هدایت و مدتی ماندگار خواهد شد.

اگر بی‌خوابی شبانه دارید، ممکن است به کرونا مبتلا باشید. در حالی که عفونت کووید عموماً با علائمی نظیر تب، بدن‌درد و ضعف قوای بویایی و چشایی همراه است، دانشمندانی که مشغول بررسی و مطالعه روی این ویروس هستند، بر این باورند که ویروس جهش‌یافته‌ی جدید قادر است در قالب علائم ناشناخته‌ی دیگری نظیر بی‌خوابی شبانه یا عرق سرد در شب ظاهر شود.

این علامت ظاهری جدید با سویه BA.۵ از نوع اومیکرون مرتبط است و توسط پروفسور لوک انل (Luke O&#۳۹;Neill)، ایمونولوژیست کالج ترینیتی دوبلین کشف شد.

اگرچه شدت بیماری کوید-۱۹ نسبت به دو سال گذشته کمتر شده است، اما این ویروس عجیب هنوز به طور کامل شناخته نشده و هربار علائم جدیدی از خود نشان می‌دهد. با این حال، پزشکان توصیه می‌کنند از رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا از کووید غافل نشوید.

از گونه‌ی BA. ۵ چه می‌دانید؟

گونه BA.۵ به همراه BA.۴ به فهرست مانیتورینگ سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس اضافه شد و در ادامه توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری در اروپا (ECDC) به عنوان یک واریانت نگران‌کننده در نظر گرفته شد. این زیرشاخه در ۸۳ کشور شناسایی شده و گفته می‌شود به سرعت در حال گسترش است.

در ماه مه، شیوع گونه امیکرون BA.۵ در هند نیز تأیید شد. این گونه، نخستین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شد و در حال حاضر تا استرالیا و ایالات متحده نیز گسترش یافته است.


علائم اومیکرون BA. ۵ چیست؟

در حالی که BA.۵ به سرعت گسترش می‌یابد، شدت آن کمتر از سویه‌های قبلی کووید-۱۹ است؛ دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً علائم سرماخوردگی (آبریزش بینی، عطسه، گلودرد و تب) را به همراه دارد.


BA .۵ و علائم جدید آن

دکتر انل در گفتگو با رادیو ایرلند در ماه ژوئیه عنوان کرد که گونه اومیکرون BA.۵ تغییر کرده و علائم آن کمی متفاوت با گونه‌های قبلی است. این واریانت علائم جدیدی نظیر «تعریق شبانه» و «بی‌خوابی» را به همراه دارد.

تعریق شبانه در طول شب و حین ساعات خواب اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که ممکن است شخص را بیدار کند. شرایط فیزیکی مختلفی از قبیل اضطراب، استرس، پرکاری تیروئید و یائسگی می‌تواند منجر به تعریق شبانه شود.

گفته می‌شود دریافت واکسن و دوزهای یادآور اجازه نمی‌دهند ویروس به بیماری شدید تبدیل شود.

از آنجا که کووید-19 پیش‌تر همراه با بی‌خوابی بوده است، پزشکان با ترکیب کلمه کووید و بی‌خوابی، اصطلاح جدیدی را تحت عنوان « covisomnia » مطرح کردند و گفتند بی‌خوابی ناشی از کووید، به علت افزایش استرس و اضطراب ناشی از آن است. در طی پاندمی، بی‌خوابی ناشی از کرونا به دلیل استرس و اضطراب ناشی از کووید 19 اوج گرفت.

اختلالات خواب ، یکی از علائم شایع گزارش‌شده از سوی بیمارانی است که اخیراً بهبود یافته‌اند.

لازم به ذکر است کمبود خوابِ مزمن برای سیستم قلبی عروقی و سوخت و ساز بدن مضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha