با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های زندان مرکزی رشت (زندان لاکان)، تصفیه‌خانه بیمارستان رشت و همچنین تصفیه‌خانه سایت انباشت زباله سراوان، آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت که سال‌هاست به معضل شهر رشت و محیط‌ زیست گیلان تبدیل شده است برطرف می‌شود.

زرجوب و گوهررود آبی می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این وعده‌ای است که استاندار گیلان در حاشیه بازدید از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و طرح‌های تصفیه‌خانه‌ بیمارستان پورسینا و زندان لاکان رشت، از طریق رسانه‌ها به مردم گیلان داد.معضل دیرینه و حل نشده آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت درد مشترک همه گیلانی ها است.

این ۲ رودخانه که روزگاری به‌عنوان آبراه‌های حیاتی و قلب شهر رشت، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کرد، اکنون غرق در انبوهی از مشکلات زیست محیطی هستند به‌طوری که حتی نمی‌توان لحظه‌ای در کنار این رودخانه‌ها توقف کرد.نبود برنامه‌ریزی شهری برای مدیریت فاضلاب، مدیریت نادرست منابع شهری در حوزه پسماند خانگی و عدم دوراندیشی نسبت به آینده شهری شهر رشت باعث شد که این ۲ رودخانه به‌عنوان تنها راه حل پوشاندن و عبور فاضلاب خانگی و تجاری رشت دور از چشمان مردم تبدیل شود.


تداوم همین مدیریت ضعیف در کنار فقدان ورود جدی دستگاه‌های نظارتی و زیست محیطی امروز این ۲ شاهراه حیاتی شهر را به آلوده‌ترین رودخانه‌های استان تبدیل کرده است به طوری که حتی به دغدغه رئیس جمهور نیز بدل شد و در سفر بهمن ماه سال گذشته، آیت‌الله رئیسی خواستار احیای مجدد این رودخانه‌ها و حل مشکل فاضلاب آن شدند.

رئیس‌جمهور در بازدید خود پس از شنیدن ارائه گزارش وضعیت این دو رودخانه، با انتقاد از وضعیت نامناسب رودخانه گوهررود خواستار برنامه‌ریزی و ساماندهی وضعیت این رودخانه‌ها در کمترین زمان ممکن شد.رئیس دادگستری گیلان نیز چندی پیش با بیان اینکه بسیاری از نارسایی‌های جسمی و بیماری‌های گوارشی در گیلان به‌دلیل آلودگی فاضلاب‌ها و وضعیت رودخانه‌های آن است، گفت: سالیان گذشته اعتبارات زیادی به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود اختصاص داده شد، اما در محل‌های مناسب هزینه نشده و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند، با تمام توان در برابر تضییع‌کنندگان حقوق مردم ایستادگی خواهم کرد.


دستور رئیس جمهور و پیگیری مسئولان


دستور رئیس جمهور در بهمن ماه سال گذشته برای ساماندهی و رفع آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود بلافاصله در مسیر پیگیری و اجرا قرار گرفت. در همان بهمن ماه سال گذشته و پس از سفر رئیس جمهور به استان گیلان ، معاون اجرایی رئیس جمهور هم در بازدید و بررسی وضعیت این دو رودخانه، بر پیگیری و اجرای دستور آیت‌الله رئیسی برای احیای تالاب انزلی و نجات رودخانه‌های گوهررود و زرجوب تأکید کرد.سید صولت مرتضوی اظهار داشت: رئیس جمهور پس از بازدید از سطح شهر رشت نسبت به وضعیت تالاب انزلی نگرانی‌هایی پیدا کرد و لذا دستور داد کمیته احیای تالاب انزلی و نجات گوهررود و زرجوب تشکیل شود.


معاون اجرایی رئیس جمهور با تأکید بر پیگیری دستورات رئیس جمهور در مورد احیای تالاب انزلی و نجات دو رودخانه گوهررود و زرجوب افزود:در بازدیدی که از تالاب و دو رودخانه مدنظر انجام شد، مشاهده کردیم که بخش اعظمی از فاضلاب و آب‌های سطحی شهر وارد این دو رودخانه می‌شود.معاون اجرایی رئیس جمهور تأکید کرد: در سفر رئیس جمهور مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات فاضلاب شهری رشت مصوب شد.

همچنین مقرر شد با مساعدت سازمان برنامه و بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به اجرای این مصوبه تخصیص یابد تا این طرح در زمان تعیین شده یعنی تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد.مرتضوی تصریح کرد: با اجرای اقدامات در نظر گرفته شده تالاب انزلی و دو رودخانه گوهررود و زرجوب از تهدید آب‌های آلوده نجات پیدا خواهند کرد.


آغاز شمارش معکوس برای رفع آلودگی دو رودخانه


عصر روز یکشنبه هفته جاری استاندار گیلان در حاشیه بازدید از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و طرح‌های تصفیه‌خانه بیمارستان پورسینا و زندان لاکان رشت به تشریح نحوه ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود و جلوگیری از آلودگی‌های این دو رودخانه از سرمنشأ پرداخت و افزود: در استان گیلان دو معضل پسماند سراوان و رودخانه‌های زرجوب و گوهررود به دغدغه اصلی مسئولان مبدل شده و در این راستا اقدامات مؤثری توسط دولت در حال انجام است.


وی با اشاره به دستور مهم رئیس جمهور در خصوص احیای دو رودخانه زرجوب و گوهررود گفت: رئیس جمهور در سفر خود به استان گیلان دستور رسیدگی فوری و احیای این دو رودخانه مهم را صادر کرده و از فردای همان روز تصمیمات لازم در حال انجام است.
عباسی گفت: منشأ آلودگی رودخانه زرجوب، شیرابه سراوان بوده که اکنون تصفیه‌خانه‌ای در محل انباشت زباله سراوان، فعال شده و از ورود شیرابه به رودخانه زرجوب جلوگیری می‌کند.


وی منشأ آلودگی رودخانه گوهررود را نیز فاضلاب زندان لاکان و پس از آن فاضلاب بیمارستان‌های شهر رشت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تصفیه‌خانه زندان مرکزی رشت، آماده بهره‌برداری است و از این پس فاضلاب این محل به گوهررود نخواهد ریخت. این تصفیه‌خانه در هفته دولت افتتاح و منشأ آلودگی این رودخانه عظیم به کلی بعد از مدتی از بین می‌رود.


استاندار همچنین روند فعالیت تصفیه‌خانه بیمارستان پورسینای رشت را مطلوب عنوان کرد و افزود: فعال‌سازی تصفیه‌خانه مجموع بیمارستان‌های دولتی و خصوصی رشت در یک بازه زمانی کوتاه مدت در دستور کار قرار دارد و بدین‌ترتیب از ورود آلاینده‌های بیمارستانی و زندان به همراه ورود شیرابه پسماند سراوان به این دو رودخانه جلوگیری می‌شود و همزمان با آن هم ساماندهی فاضلاب شهری رشت در دستور کار قرار می‌گیرد.


الزام همه بیمارستان‌های گیلان برای احداث تصفیه‌خانه


استاندار گیلان از دستور خود به تمامی بیمارستان‌های گیلان در خصوص احداث تصفیه‌خانه فاضلاب خبر داد و افزود: یکی دیگر از منشأهای مهم آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، فاضلاب بیمارستان‌ها است به این منظور به تمامی بیمارستان‌های گیلان دستور داده ام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب خود را احداث یا ساماندهی کرده و آب سالم براساس شاخص‌های محیط‌ زیست وارد رودخانه‌ها کنند.

عباسی به عموم شهروندان مرکز استان اطمینان داد که با اجرای این طرح‌ها بزودی معضل دیرینه پسماند در شهر رشت حل و از ورود انواع آلاینده‌ها به دو رودخانه زرجوب و گوهر رود جلوگیری می‌شود.استاندار گیلان همچنین از اختصاص ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت برای ساماندهی پسماند مرکز استان خبر داد و افزود: تسریع در روند اجرای این طرح، در گرو تعامل و همراهی مجموعه دستگاه‌های اجرایی با شهرداری رشت است و مردم بزودی شاهد ایجاد تحول در زمینه ساماندهی پسماند این رشت خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه تصفیه‌خانه شیرابه سراوان به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شده است و همچنین در خصوص فاضلاب شهری هم قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده و مقرر شد پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در خصوص تصفیه فاضلاب شهری از طریق تهاتر نفت تأمین شود.به گفته استاندار گیلان، شهرداری رشت موظف است لایروبی‌های لازم اطراف رودخانه‌های زرجوب و گوهررود را انجام داده و شرایط را برای حضور مردم بعد از رفع آلودگی فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha