گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال کشور در معرض خطر بالای پوکی استخوان هستند و این زنگ خطری برای آگاهی و جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری است؛ بیماری که به مرور استخوان ها را پوک می کند.

استخوان‌هایی که با کمبود کلسیم پوک می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پوکی استخوان باعث ضعف و شکنندگی استخوان ها می شود، آنقدر شکننده است که افتادن یا حتی فشارهای خفیف مانند خم شدن یا سرفه می تواند باعث شکستگی شود. شکستگی های مربوط به پوکی استخوان بیشتر در مفصل ران، مچ یا ستون فقرات رخ می دهد.

پوکی استخوان زنان و مردان از همه نژادها را تحت تأثیر قرار می دهد. اما زنان سفید پوست و آسیایی، به ویژه زنان مسن یائسه بیشترین خطر را دارند. داروها، رژیم غذایی سالم و ورزش با تحمل وزن می توانند به جلوگیری از شکستن استخوان یا تقویت استخوانهای ضعیف کمک کنند.

کمبود کلسیم می‌تواند هر یک از کارکردهای بدن را تحت تاثیر قرار داده و به شکل‌های مختلفی در بدن بروز کند. کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن بوده و عوارض ناشی از کمبود کلسیم به مرور زمان به طرز چشمگیری می تواند سبک زندگی افراد را تغییر دهد، به همین دلیل پیشگیری و درمان کمبود کلسیم بسیار حایز اهمیت است.

بر اساس آخرین مطالعات کشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۳۲ درصد زنان یائسه ایرانی دچار پوکی استخوان هستند و بالای نیمی از آنها در ایران در معرض پوکی استخوان هستند که این زنگ خطری برای آگاهی و جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری است.

کاهش تراکم استخوان در سنین زیر ۳۰ سال کشور خطر بزرگی است که این دسته از افراد با کوچک ترین ضربه خود به خود دچار شکستگی می شوند و بار مالی زیادی به خانواده و نظام سلامت تحمیل می کند

در حال حاضر شاهد کاهش تراکم استخوان در سنین زیر ۳۰ سال در کشور هستیم که این دسته از افراد با کوچک‌ترین ضربه، خود به خود دچار شکستگی می‌شوند که بار مالی زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

مطالعات انجام شده نیز در تهران نشان می دهد حدود ۷۵ درصد از افراد مونث ۱۰ تا ۲۹ ساله دچار کمبود ویتامین D هستند، یافته ها نشان می دهد شیوع بالای کمبود ویتامین D در تمام جمعیت مورد مطالعه و به ویژه زنان در سنین باروری است. با توجه به اهمیت دریافت کافی ویتامین D در سنین باروری در زنان و نیز با عنایت به مسن شدن ساختار جمعیتی جامعه و اهمیت مساله پوکی استخوان در سلامت افراد مسن، یافته های این پژوهش توجه سریع مجامع علمی، بهداشتی، پزشکان و عموم مردم را ضروری می سازد.

زهرا عبداللهی مدیرکل سابق دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه به ایرنا گفت: عنصر کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی موجود در بدن بوده، وجود این ماده برای ساخت استخوان‌ها و عملکرد مطلوب سیستم عصبی ضروری است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان جذب کلسیم انسان به منظور تقویت استخوان تا سن ۲۰ تا ۲۵ سال ادامه دارد که آن زمان اوج تشکیل توده استخوانی است، بعد از آن سن، کلسیم به جلوگیری از اتلاف تدریجی ظرفیت استخوان کمک می کند که این یک بخش طبیعی از پردازش افزایش طول عمر است.

عبداللهی تصریح کرد: همچنین ویتامین D به جذب و نگهداری کلسیم در استخوان کمک می کند، افرادی که تا قبل از سن ۲۰ تا ۲۵ سال کلسیم ناکافی دریافت می کنند در زندگی شان خطر زیادی را در گسترش بیماری شکستن استخوان دارند چون عمده کلسیم در استخوان ها ذخیره می شود و اگر کلسیم ناکافی باشد توده استخوانی کاهش می یابد در نتیجه خطر شکستگی استخوان بالا می رود.

پیامدهای ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات پوکی استخوان، سوء تغذیه، بیماریهای لثه و دندان، کوتاهی قد و ناراحتی های پوستی بوده، ترویج فرهنگ مصرف ارزش غذایی شیر حائز اهمیت است.

وی افزود: با توجه به پیامدهای ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات از جمله پوکی استخوان، سوء تغذیه، کندی رشد، کاهش بهره هوشی، بیماری‌های لثه و دندان و کوتاهی قد و ناراحتی‌های پوستی و غیره ضرورت تبیین ارزش غذایی شیر و ترویج فرهنگ مصرف آن تا رسیدن به استانداردی مطلوب متوسط سرانه جهانی ۱۶۵ کیلوگرم در سال حائز اهمیت است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: سطح پایین کلسیم می تواند منجر به خستگی مفرط شده و باعث شود فرد همیشه احساس تنبلی داشته باشد، به علاوه خستگی ناشی از کمبود کلسیم می تواند با احساس سبکی سر، سرگیجه و مه مغزی همراه باشد و می تواند منجر به عدم تمرکز، فراموشی و گیجی شود.

وی تصریح کرد: کمبود کلسیم نه تنها بر روی استقامت استخوان های بدن تاثیرگذار است، بلکه موجب گرفتگی ماهیچه‌ ها، دست‌ها و پاها می شود، تحقیقات نشان داده که در کشورهایی که مردم به اندازه کافی لبنیات مصرف می کنند، میزان ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی کم می شود.

کمبود کلیسم در کودکان باعث نرمی و ضعف استخوانها می شود

عبداللهی ادامه داد: کمبود کلیسم منجر به راشیتیسم در کودکان شده و باعث نرمی و ضعف استخوان‌ها می‌شود و باید مصرف مواد غذایی حاوی کلیسم در برنامه غذایی گنجانده شود.

به گفته وی، روزانه مصرف یک پیاله ماست یا یک لیوان شیر می‌تواند ۴/۱ نیاز روزانه به کلسیم را تامین کند و نان، انجیر، ماهی و تخم مرغ نیز برای سلامت استخوان ها مفید است.

عبداللهی ادامه داد: مصرف مکمل‌های کلسیم که روی هم از سطح بالایی مصرف مجاز ۲/۵ گرم کلسیم در روز نباید بیشتر باشد، مصرف مقدار بسیار زیادی کلسیم، یعنی بیش از ۵ گرم در روز یا ۳ گرم در روز برای افرادی که دچار ناراحتی کلیوی هستند، امکان دارد به بروز عوارض جانبی مختلف و مضری منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha