در حالیکه مردم همدان این روزها گرفتار کم آبی و قطعی آب بودند حالا شائبه سمی بودن آب سد تالوار نیز به دغدغه‌های آنان اضافه شده است. پس از قطعی آب درهمدان و تصمیم دولت برای راه‌اندازی خط لوله اضطراری از سد تالوار به همدان، حالا خبرهایی از آلوده بودن این آب به سم آرسنیک گزارش شده و در دستور کار دادستان همدان قرار گرفت. این در شرایطی است که قطعی آب در بسیاری از مناطق همدان همچنان ادامه دارد و گزارش ها نشان می‌دهد برخی مناطق همدان در ۲۴ساعت تنها دو ساعت از نعمت آب بهره‌مند هستند و آن هم باید نیمه‌شب بیدار باشتد تا بتوانند مقدار ناچیز آبی بیندوزند. 

آرسنیک ؛ قوز بالای قوز تشنگی همدان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، سد اکباتان و آبشینه دو منبع اصلی تامین کننده آب همدان هستند. با توجه به کم توجهی سیاست‌گذاران در دو دهه گذشته به موضوع تامین آب این استان و همچنین تشدید کم‌آبیها مدتی است که همدان نیز بعد از شهرکرد به شهرهای درگیر قطعی آب اضافه شده است.

علی رغم افزایش جمعیت همدان و نیاز استان به تامین منابع آبی جدید بیش از 17 سال است که تنها یک پروژه آبی درگیر مشکلات است و بین پیمانکاران دست به دست می‌شود. این چالش ها مردم استان را به دردسر انداخته و تهیه آب از تانکر را برای آن‌ها مشکل کرده است. بنا بر گزارش‌های منابع محلی، حتی آب برخی بیمارستان‌های استان نیز قطع شده است.


چندروز گذشته نیز در شبکه‌های اجتماعی تصویری از یک جراح در همدان منتشر شد که شستشوی دست پس از عمل جراحی را با لیوان انجام داد. نانوایی‌ها نیز شکایت‌هایی در این زمینه داشته و عنوان می‌کنند که علیرغم نبود آب به ما گفته می‌شود که درهر صورت بپزید. از سویی دیگر سودجویان نیز قیمت آب معدنی و برخی نوشیدنی‌ها را تا جای ممکن بالا برده و در این بین از آب گل آلود ماهی میگیرند. یک بطر آب معدنی ۳۰هزارتومان و نوشابه تا ۵۵هزارتومان در برخی مناطق به فروش می رود.


شرایط حساس کنونی و اقدامات ضرب‌الاجلی


شهروندان همدانی می‌گویند بنا شده بخشی از آب مصرفی موردنیاز شهر از زنجان تهیه شود که آن هم حدود سه ماه طول خواهد کشید. همچنین در روزهای گذشته نیز خط لوله اضطراری 15کیلومتری برای انتقال آب از سد تالوار به همدان دردستورکار قرار گرفته که البته مصرف این آب نیز با نگرانی هایی همراه شده است.


حسن خانجانی، دادستان همدان گفته است وجود آرسنیک در آب تالوار چه شایعه باشد چه حقیقت حسب وظیفه به عنوان مدعی العموم دستورات مقتضی فوری برای بررسی صحت و سقم ماجرا به متولیان امر داده است. احمدحسین فلاحی، نماینده همدان در مجلس هم سد تالوار را غیرقابل شرب و سمی توصیف کرد.


علیرضا شهبازی، نماینده نهاوند در مجلس هم با انتقاد از سوءمدیریت ها و سهل‌انگاری ها در این زمینه گفت: باید برنامه ریزی می‌کردند تا چالش مهار شود. وقتی برای یک مشکلی هر روز تجمع می کنند و مسئولان می گویند این مشکل را ظرف دو هفته یا یک ماه حل می‌کنند این دیگر هنر نیست، هنر این است که ما پیش‌بینی می‌کردیم که همدان چه وضعیتی دارد و ما تا چه مدت آب داریم و آن زمان برایش فکری می‌کردیم تا الان به این روز نیفتد.


او ادامه داد: می‌خواهم بگویم که مدیران آنقدر سهل‌انگاری می‌کنند که نهایتا، کار به اینجا کشیده می‌شود. من معتقد هستم برای اینگونه چالش‌های جدی باید از قبل برنامه‌ریزی کرد تا این مشکلات مهار شود و پیش نیاید. وقتی مردم از مدیریت مدیران کشور و استان و شهرستان ناراضی و ناراحت میشوند، آن وقت می‌گویند ما می‌آییم و این موضوع را حل می‌کنیم و البته این واکنش‌های انفعالی، دیگر، ارزش و فایده ای ندارد زیرا همانند نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.


وعده 38ساله برای حل مشکل آب همدان!


در کنار ناهمگونی منابع و مصارف که یکی از مشکلات اساسی در تمامی منابع انرژی در کشور از گاز و برق گرفته تا آب، یکی از دلایل مهم شرایط فعلی، مدیریت غلط و جزیره ای بوده است. شاید ملموس‌ترین نمونه آن را بتوان در طرح آبرسانی همدان جستجو کرد؛ طرحی که ۱۷سال از افتتاح آن گذشته و تنها پیشرفت ۳۱درصدی داشته است.

حالا دولت از اقدامات ضرب‌الاجلی برای افتتاح آن می‌گوید. هر چند برخی منابع خبری معتقدند که بحران آب تا ۳۸سال آینده قصد ندارد تا دست از سر مردم همدان بردارد. فارس در گزارشی در این زمینه نوشت: بر اساس برآوردهای این اَبَرپروژه، میزان برداشت آب خام از سد تالوار به طور متوسط حدود ۶۳میلیون متر مکعب در سال در نظر گرفته شده که با احتساب ضریب عملکرد در تصفیه خانه به طور متوسط حدود ۵۹میلیون مترمکعب درسال آب تصفیه شده به شهر همدان طرح منتقل خواهد یافت.


سهل‌انگاری مدیران، ریشه کم‌آبی همدان


کمبود آب در سال های گذشته همواره به عنوان یکی از ۱۰ابرچالش کشور مطرح شده است. شاید انتخاب واژه بحران برای آن در سال‌های متوالی خطر جدی بودن آن را برای ما کمرنگ و تکراری کرده باشد، اما شرایط فعلی مسأله ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. ایران کشور کم آب و بارانی است، اما نوع مدیریت بر کشور به گونه‌ای بوده که بارش‌های اندک هم مدیریت نشده است و در این میان مردم تنها شاهد وعده‌ها و نزاع‌های جناحی هستند. رئیس کل دادگستری استان همدان روز جمعه در مراسمی به مناسبت هفته دولت گفت: در مسئله قطعی آب، سستی‌ها، کوتاهی‌ها و ترک فعل‌هایی از گذشته رخ داده که باید در این زمینه مدیران و مسؤولان خاطی شناسایی و محاکمه شوند.


علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان نیز با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایط سختی کشور را تحویل گرفت، عنوان کرد: دولت قبل با همه سوءمدیریت‌ها و بی‌تدبیرهایی که به نام تدبیر مطرح میشد، کشور را با وضع نامناسبی در همه حوزه‌ها تحویل دولت بعدی داد. این منفعل بودن در حوزه مدیریت آب، پیمانکار، درباره نحوه تخصیص اعتبار و هزینه کرد آن در سال‌های قبل مشهود است و امروز کار را برای ما دشوار کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha