چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 344137

تیمی از پژوهشگران کانادایی موفق به ساخت نوعی قرص خوراکی شده اند که می تواند جایگزین انسولین تزریقی بوده و زندگی افراد دیابتی را آسان تر کند.

این قرص جایگزین انسولین تزریقی می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در حال حاضر رایج ترین راه برای تزریق انسولین زیر پوست با یک سوزن کوچک یا قلم انسولین است، اما این روش دردناک ممکن است به زودی تغییر کند.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در حال ساخت یک قرص انسولین خوراکی هستند که در صورت موفقیت آمیز بودن، مصرف دارو را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ آسان تر می کند.
دکتر آنوباو پراتاب سینگ (Anubhav Pratap-Singh)، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا، درباره موضوع فوق می گوید: این نتایج هیجان ‌انگیز نشان می‌ دهد که ما در مسیر درستی در ایجاد فرمولاسیون انسولین هستیم که دیگر نیازی به تزریق قبل از هر وعده غذایی نیست و کیفیت زندگی و همچنین سلامت روان میلیون ها فرد دارای دیابت را بهبود می ‌بخشد.
دکتر پراتاپ سینگ و همکارانش برای بررسی اثر بخشی این دارو از از موش ‌ها استفاده کردند تا مشخص شود بدن چگونه انسولین را از قرص‌های خوراکی در مقایسه با انسولین تزریقی جذب می ‌کند.

پدر دکتر سینگ مبتلا به دیابت بوده و برای زنده ماندن ۱۵ سال نیاز به سه تا چهار بار تزریق انسولین در روز داشت.
تغییر نحوه ورود انسولین به جریان خون می تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد. این تزریق ها معمولا راحت نبوده و حتی دردناک هستند. در حالی که دانشمندان ایده یک قرص انسولین را دنبال کرده اند، نگرانی اصلی این است که بدن چقدر انسولین خوراکی را در مقایسه با تزریق های سنتی جذب می کند.

در مطالعه حاضر، محققان راه حلی برای بهبود جذب انسولین ابداع کردند. در این روش به جای اینکه فردی مستقیماً قرص را ببلعد، اجازه می ‌دهد قرص بین لثه و گونه حل شود. حل شدن به انسولین اجازه می دهد تا وارد غشای نازکی شود که در پوشش داخلی گونه و پشت لب ها وجود دارد.

برای تزریق انسولین، ما معمولاً به ۱۰۰ واحد در هر تزریق نیاز داریم. در حال حاضر قرص ‌های بلعیدنی که به معده می‌روند ممکن است به ۵۰۰ واحد انسولین نیاز داشته باشند که عمدتاً هدر می ‌رود. این مشکل عمده‌ ای است که دانشمندان در تلاش برای حل آن هستند.

از سوی دیگر قرص های انسولین بلعیده شده سرعت جذب آهسته ای دارند و انسولین در طی دو تا چهار ساعت آزاد می شود. برای مقایسه، تزریق انسولین، این ماده را در عرض ۳۰ دقیقه تا دو ساعت به طور کامل آزاد می کند. از آنجایی که انسولین جذب و متابولیسم در معده را دور می زند، کل مقدار انسولین از نظر تئوری راه خود را به سمت کبد پیدا می کند.

دکتر آلبرتو بالدلی، نویسنده همکار در این مطالعه، می‌گوید: همانند تزریق انسولین سریع‌ الاثر، قرص خوراکی ما بعد از نیم ساعت جذب می‌شود و می‌ تواند حدود دو تا چهار ساعت تاثیر داشته باشد.

در مطالعه حاضر، موش ‌هایی که قرص خوراکی مصرف می ‌کردند، نرخ جذب انسولین نزدیک به ۱۰۰ درصد را نشان داده و انسولین آزاد شده نیز مستقیماً به کبد آن ها رفت.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha