ممکن است شما قصد انجام کاشت ایمپلنت را داشته باشید، یا درباره‌ی این عمل کنجکاو باشید یا حتی یکی از عزیزانتان در این خصوص نیاز به اطلاعات داشته باشد و شما بخواهید با خواندن این محتوا به او کمک کنید.

آیا ایمپلنت دندان مادام العمر است؟

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا هم با ایمپلنت آشنا شوید و هم اطلاعات جامعی در خصوص قیمت ایمپلنت دندان، جنس، ماندگاری، مراقبت‌ها، مزایا و معایب آن و مهم‌تر از همه بدانید دوام ایمپلنت دندان چقدر است و چگونه می‌توانیم طول عمر آن را افزایش دهیم.

تعریف ساده از ایمپلنت (کاشت دندان با استفاده از ریشه‌ی مصنوعی)

ایمپلنت یک عمل جراحی زیبایی و درمانی است که موارد از دست رفته را با یک دندان مصنوعی و پایه و تکیه‌گاه به فک از طریق لثه متصل می‌کند.

عمل کاشت، با ریشه‌ی مصنوعی، همراه با پایه و یک پروتز انجام می‌شود که در کنار هم یک سیستم کامل برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته تشکیل می‌دهند.

در این عمل جراحی، پایه‌ای از جنس تیتانیوم درون استخوان فک قرار می‌گیرد و روی آن قطعه‌ای به عنوان تکیه‌گاه نصب می‌شود تا ساختاری شبیه به ریشه را در بخش پُل یا دندان از دست رفته تشکیل دهد. سپس روی تکیه‌گاه پروتزی شخصی‌سازی شده مشابه دندان از دست رفته جای می‌گیرد و جراحی کامل می‌شود.

مزایای جراحی ایمپلنت

قطعاً هر جراحی می‌تواند مزایا و معایبی را برای فرد ایجاد کند. به خصوص اگر این جراحی جنبه‌ی زیبایی و درمانی را در کنار هم پوشش دهد، هیجان و استرس فرد چند برابر می‌شود.

با این روش بسیاری از مشکلاتی که به دنبال از دست رفتن دندان‌ها برای فرد پیش می‌آید بهبود می‌یابد. بعضی از این بهبودها به شرح زیر است:

  • بهبود در تکلم و جویدن و بلع
  • افزایش اعتماد به نفس فرد برای صحبت کردن و لبخند زدن
  • احساس راحتی بیشتر و بهتر نسبت به سایر پروتزها که در روش‌های سنتی و قدیمی انجام می‌شد
  • عدم حرکت و تکان خوردن پروتز ایمپلنت به مرور زمان
  • عدم محدودیت برای خوردنی‌های مختلف
  • جنس مقاوم و دوام ایمپلنت دندان

لازم به ذکر است که ایمپلنت‌ها به علت اینکه در درون استخوان فک جایگزین می‌شوند امکان تکان خوردن‌شان به ۳۰ درصد می رسد و به مرور زمان به استخوان فک جوش می‌خورند و فرد پس از گذشت مدتی متوجه حضور آن نمی‌شود. این دقیقاً مهم‌ترین دلیل دوام ایمپلنت دندان است.

ریسک و خطرات احتمالی برای عمل کاشت

البته باید گفت که این جراحی ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. هرچند که اگر این جراحی، توسط یک جراح حاذق پزشک انجام شود ریسک بسیار پایینی برای آسیب دارد اما دانستن و آگاهی از عوارض این عمل نیز حق مسلم هر فردی است که قصد انجام آن را دارد.

  1. احتمال خطا در هنگام کاشت
  2. احتمال بروز خونریزی‌های شدید در هنگام جایگزین کردن پایه‌ی ایمپلنت
  3. احتمال حرکت در صورت جایگزین کردن نادرست آن
  4. زوال استخوان فک برای افرادی که در جمعیت پرخطر برای انجام عمل قرار می‌گیرند

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

دوام ایمپلنت دندان بین 25 الی 30 سال است. اگر جنس چینی پروتز و سایر قطعات آن از بهترین متریال باشد و یک عمل اصولی را پشت سر بگذارید، ماندگاری در برابر هزینه‌ای که برای ایمپلنت دندان می‌پردازید یک تجربه‌ی لذت بخش خواهد بود.

آیا ایمپلنت دندان مادام العمر است؟

دوام ایمپلنت دندان به چه چیزهایی وابسته است؟

دوام ایمپلنت دندان به مراقبت‌های شما پس از عمل وابسته است. هر چه میزان نظافت دهان و مراقبت شما اصولی‎تر باشد، قطعاً میزان ماندگاری آن نیز افزایش می‌یابد.

اصلی‌ترین و اثرگذارترین مواردی که در دوام ایمپلنت دندان اثر دارد شامل نکات زیر است:

  • محل قرارگیری آن در درون ساختار فک
  • سبک زندگی و لایف استایل شخصی در تغذیه و بهداشت دهان
  • جنس و متریال مصرفی و شیوه‌ی جراحی پزشک

چه عواملی سبب کاهش دوام ایمپلنت دندان و شکست جراحی‌ می‌شود؟

یکی از اساسی‌ترین دلایلی که می‌تواند سبب بروز شکست در جراحی و کاهش ماندگاری آن شود، شکستگی و ساییدگی است.

پس از مورد بالا، دومین مورد مربوط به عادات ناسالم مانند مصرف الکل، سیگار و... است که می‌تواند ماندگاری آن را کاهش دهد.

سومین مورد مربوط به بیماری‌های اکتسابی یا ژنتیکی است. بیماری‌هایی همانند دیابت، بیماری‌های خود ایمنی، روماتیسم مفصلی، بیماری‌های‌لثه و... می‌تواند در شکست جراحی با این روش اثرگذار باشند.

قیمت ایمپلنت دندان در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

هزینه انواع ایمپلنت دندان بسیار متغیر است. عوامل مختلفی مانند محل کلینیک دندان‌پزشکی، تعداد ایمپلنت و ناحیه موردنظر برای کاشت در هزینه تاثیر دارند.

چند مورد از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در هزینه ایمپلنت دندان:

  • مواد استفاده شده در کاشت دندان: معمولا در ایمپلنت دندان، ریشه از جنس تیتانیوم و روکش از جنس سرامیک ساخته می‌شود. پیچ کوچکی این دو قطعه را به هم وصل می‌کند. تیتانیوم زیست‌سازگار بوده و به‌خوبی با استخوان فک پیوند می‌خورد. اما اگر شما به تیتانیوم حساسیت داشته باشید، از سرامیک استفاده شده که قیمت را افزایش می‌دهد.
  • تعداد ایمپلنت‌ها: بدون شک هرچه تعداد دندان‌های ازدست‌رفته بیشتر باشد، قیمت ایمپلنت دندان افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل معمولا افرادی که همه یا بیشتر دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند، از پروتزهای دندان مصنوعی استفاده می‌کنند.
  • پیوند استخوان: اگر بیشتر از یک سال دندان مصنوعی را جایگزین دندان ازدست‌رفته نکرده باشید، استخوان آن ناحیه تحلیل می‌رود. زیرا وزن دندان‌ها باعث تقویت استخوان‌های فک می‌شود. در این شرایط هزینه پیوند استخوان نیز به هزینه ایمپلنت دندان اضافه می‌شود.
  • سلامت دهان: اگر دچار عفونت‌هایی مانند بیماری لثه، عفونت فک یا آبسه هستید، ممکن است روند درمان کمی پیچیده شود. این عفونت‌ها می‌توانند باعث شکسته شدن ایمپلنت‌ها شوند و در نتیجه قیمت ایمپلنت دندان افزایش پیدا می‌کند.

آیا ایمپلنت دندان مادام العمر است؟

قیمت ایمپلنت آمریکایی

برند آمریکایی ایمپلنت که معمولا در ایران استفاده می‌شود، برند Zimmer است. این برند جز ایمپلنت‌های Top level است. قیمت آن از ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۱۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان متغیر است.

قیمت ایمپلنت آلمانی

ایمپلنت آلمانی به نسبت ایمپلنت‌های کره‌ای و ایرانی گران‌تر است. قیمت کاشت هر واحد ایمپلنت دندان با برند آلمانی icx حدود ۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می‌شود. برند آلمانی General جز مرغوب‌ترین ایمپلنت‌ها بوده و قیمت آن حدود ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است.

قیمت ایمپلنت ایرانی

اگر به دنبال ایمپلنت ارزان هستید؛ برندهای ایرانی جز ارزان‌ترین ایمپلنت‌ها هستند. اگر قیمت ایمپلنت دندان برای شما موضوع مهمی است؛ اما می‌خواهید زیبایی دندان‌های خود را بازگردانید، ایمپلنت ایرانی بهترین گزینه است. ایمپلنت ایرانی برند ایران 3A حدود ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان است. برند MIB گران‌تر بوده و حدود ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می‎‌شود.

سخن پایانی

امیدواریم که نکات بیان شده به شما در یافتن پاسخ سوالات‌تان در خصوص جراحی و دوام و قیمت ایمپلنت دندان یاری‌رسان بوده باشد. حتماً پیش از انجام جراحی از یک جراح و پزشک حاذق در این زمینه مشاوره دریافت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha