شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 344197

مردان هم ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند،توده ها ترشحات و تغییرات پوستی از نشانه های این سرطان در مردان است شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما مردان هم ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

دانستنی ها ی مهم درباره سرطان سینه مردان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،آن ها مقدار کمی بافت چربی در این قسمت دارند که تشکیل سلول‌های سرطانی را در سینه، امکان ‌پذیر می‌کند بنابراین مردان باید از علایم این سرطان آگاه باشند. به‌طورکلی، سرطان سینه علایم مشابهی را در مردان و زنان ایجاد می‌کند. در ادامه به بررسی این علایم و عوامل ابتلا به این سرطان می‌پردازیم.


توده‌ها


توده‌ها ممکن است روی سینه یا زیر بغل شما ظاهر شوند و اغلب بدون درد هستند.


تغییرات جدید


یکی از نشانه‌های سرطان سینه در مردان، تغییر در اندازه یا شکل این ناحیه است.


تغییرات پوستی


تغییرات پوستی از مهم‌ترین نشانه‌های این سرطان است. قسمت‌هایی از سینه ممکن است شبیه بافت پوست پرتقال، چین‌خورده، پوسته‌پوسته یا قرمز و متورم به نظر برسند.


ترشحات


نوک سینه هم می‌تواند به سمت داخل بچرخد یا مایعی شفاف یا خونی از آن ترشح شود. پوست اطراف آن (آرئولا) هم ممکن است قرمزی، تورم یا تغییرات پوستی دیگری داشته باشد.


عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه مردان را افزایش می‌دهد


سن


با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان سینه هم افزایش می‌یابد. این بیماری اغلب در مردان ۶۰ سال به بالا تشخیص داده می‌شود اما مردان جوان هم می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.


قرار گرفتن در معرض استروژن


اگر از داروهای مرتبط با استروژن مانند داروهای هورمون‌درمانی برای سرطان پروستات استفاده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان پستان در شما افزایش می‌یابد.


سابقه خانوادگی سرطان


اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما مبتلا به سرطان سینه باشد، احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر می‌شود.


سندروم کلاین فلتر


این سندروم ژنتیکی زمانی رخ می‌دهد که پسران با بیش از یک نسخه از کروموزوم X متولد شوند. سندروم کلاین فلتر باعث رشد غیر طبیعی بیضه‌ها می شود. در نتیجه، مردان مبتلا به این سندروم سطوح پایین‌تری از برخی هورمون‌های مردانه (آندروژن) دارند و هورمون‌های زنانه (استروژن) بیشتری تولید می‌کنند.


بیماری کبد


برخی از شرایط، مانند سیروز کبدی، می‌تواند باعث کاهش هورمون‌های مردانه و افزایش هورمون‌های زنانه شود و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.


چاقی


چاقی با سطوح بالاتر استروژن در بدن مرتبط است که خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش می‌دهد.


بیماری یا جراحی بیضه


داشتن بیضه‌های ملتهب (اورکیت) یا جراحی برای برداشتن بیضه (ارکیکتومی) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در مردان افزایش دهد.


چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟


در صورت مشاهده هر یک از علایم بالا فوراً با پزشک تماس بگیرید. آزمایش‌ها می‌توانند به پزشک کمک کنند تا این بیماری را زود تشخیص داده و شانس شما را برای درمان موفقیت‌آمیز افزایش دهد. از آن جا که مردان، اغلب سینه‌های خود را معاینه نمی‌کنند، این بیماری در بیشتر موارد دیر تشخیص داده می شود و درمان را سخت‌تر می‌کند.


بنابراین، اگر متوجه توده‌ای درسینه یا هر علامت دیگری شدید، منتظر نباشید تا خودبه‌خود از بین برود.در صورت داشتن بستگان نزدیک مبتلا به سرطان سینه به پزشک خود اطلاع دهید. چون سابقه خانوادگی و وراثت، می‌تواند احتمال ابتلای شما را افزایش دهد؛ اما به یاد داشته باشید، داشتن یک یا چند مورد از علایم به معنای ابتلا به سرطان نیست.

روش درمان یکی است


همانند سرطان سینه در زنان، درمان‌های استاندارد برای مردان هم شامل جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و هورمون‌درمانی است. انتخاب درمان بر اساس مرحله سرطان و سایر عوامل متفاوت است.پس از درمان، مردان باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنند تا بهبودی و عود احتمالی سرطان سینه یا ظهور سرطان در جای دیگری از بدن را بررسی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha