طرح دارویاری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در اقتصاد سلامت کشور به شمار می‌رفت که با انتقال یارانه دارو به مصرف‌کننده از طریق بیمه‌ها، پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش داده و اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر بیمه‌ها برد و در عین حال با اجرای این طرح، قیمت دارو نیز به سمت واقعی شدن رفت...

پوشش بیمه‌ای ۱۴۰۰ قلم دارو به شرط تجویز پزشک / اضافه شدن ۲۹ بیماری به فهرست بیماری‌های خاص

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در قالب طرح دارویاری تعداد داروهای تحت پوشش بیمه، افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که ۱۱۹ قلم داروی پر مصرف بدون نسخه که قبلاً بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و به این ترتیب داروهایی مانند داروهای سرماخوردگی، دیفن هیدرامین، استامینوفن و ... که قبلا بیمه نبودند در صورت تجویز پزشک در نسخه الکترونیک (با هدف تجویز و مصرف منطقی دارو و مدیریت منابع عمومی) جزو بیمه قرار گرفتند. همچنین ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و... نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

افزایش شمار بیمه‌شدگان به دنبال اجرای طرح دارویاری

طرح دارویاری با بودجه مصوب ۷۳ هزار میلیارد تومان طراحی شده است. فاز اول آن نیز از ۲۳ تیرماه با بودجه‌ای حدودا ۴۰۰۰ میلیارد تومان اجرایی شده است که سهم بیمه سلامت تا اینجای کار حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. طرحی که بی‌تردید می‌توان آن را عاملی برای ارتقای کارایی بیمه‌ها دانست زیرا در فرصتی کوتاه با در نظر گرفتن اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی، حدود ۶ میلیون نفر به جمعیت تحت پوشش بیمه همگانی اضافه شد و این افراد به صورت رایگان تحت پوشش قرار گرفتند.

یکی از مهم‌ترین خدماتی که سازمان بیمه سلامت ایران در کنار دیگر وظایف خود پیگیری می‌کند، مشارکت در اجرای طرح دارویاری با هدف کاهش مشکلات حوزه دارو و هزینه‌کرد درست اعتبارات مربوط به این حوزه است. پیش از این متاسفانه معضلات و چالش‌هایی در حوزه دارو وجود داشت که بدون تردید با اجرایی شدن این طرح از میزان آن کاسته می‌شود. یکی از مهم‌ترین مشکلات در این خصوص قاچاق دارو است که طرح دارویاری به شدت با آن مقابله می‌کند.

پوشش بیمه‌ای ۱۴۰۰ قلم دارو درصورت تجویز الکترونیک

نقش بیمه‌های پایه درمان در طرح دارویاری، پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارویی است. در واقع بیمه‌ها افزایش قیمت ایجاد شده برای داروها را پوشش می‌دهند تا پرداختی افراد جامعه تفاوتی نسبت به قبل نداشته باشد. مابه‌التفاوت پرداخت شده توسط بیمه سلامت و سایر بیمه‌های درمانی بسته به داروی خریداری شده، متفاوت است. میزان افزایش قیمت اعمال شده بر ۱۴۰۰ قلم دارو در صورتی که از طریق نسخه الکترونیک برای خرید اقلام دارویی اقدام شود، توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شود تا پرداختی از جیب مردم افزایشی نداشته باشد.

به طورکلی کاهش هدر رفت منابع، ‌ رشد صنایع دارویی، جلوگیری از تخلفات ارزی و قاچاق دارو، رشد کیفیت داروهای ایرانی، افزایش صادرات دارو، کاهش کمبودهای دارویی و... همگی از فواید حذف ارز ترجیحی دارو است. با اجرای طرح دارویاری مبالغی که دولت هزینه می‌کند به جای درستی می‌رود و از سوء استفاده برخی افراد جلوگیری می‌شود.

تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب العلاج

از سوی دیگر در زمینه بیماران خاص و صعب‌العلاج که معمولا مصرف ‌کننده داروهای خاص و عمدتا واردتی هستند، مجلس شورای اسلامی در مصوبات مربوط به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات ویژه‌ای را برای سازمان بیمه سلامت جهت ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب العلاج در نظر گرفته است. بر این اساس نمایندگان با تصویب بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی، سازمان بیمه سلامت را مکلف کردند توجه به این گروه از بیماران را در اولویت قرار دهد، هرچند که سازمان بیمه سلامت در ادوار گذشته نیز خدمات‌دهی به بیماران صعب العلاج را پیگیری کرده است.

درهمین رابطه و در اجرای تکلیف قانونی بند (ن) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و با توجه به ضرورت تسریع در توسعه محافظت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج، هیئت وزیران «اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» را به تصویب رساند.

اضافه شدن ۲۹ بیماری به فهرست بیماری‌های خاص

تصمیم دولت برای تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در راستای ایجاد وحدت رویه، انسجام در منابع مالی و خدمات برای گسترش پوشش هزینه بیماران مذکور و ایجاد عدالت در دسترسی و بهره‌مندی از خدمات درمانی، اتخاذ شده است. در همین رابطه ۲۹ بیماری به فهرست بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان افزوده شده است. بیماری‌های سرطانی، بیماری‌هایی مثل فلج مغزی، آسیب‌های نخاعی، پارکینسون، بیماری‌های مزمن و پرهزینه مانند قلبی _ عروقی و دیابتی مورد حمایت بیمه سلامت قرار می‌گیرند و از این پس بیماران خاص برای درمان خود هزینه‌های کمتری پرداخت می‌کنند.

در کنار موارد ذکر شده، سازمان بیمه سلامت ایران خدمات‌دهی به مبتلایان به اوتیسم، اتباع، بیماران نیازمند به خدمات توانبخشی، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را نیز اجرا می‌کند.

در مجموع باید گفت که بیمه همگانی سلامت یکی از ستون‌های اصلی هر جامعه برای داشتن نیروی انسانی سالم و توانمند است، از این رو دولت‌ها در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته به اهمیت این موضوع پی برده‌ و در جهت آن اقدام کرده‌اند.

پوشش بیمه همگانی سلامت را باید یکی از مترقی‌ترین اهداف نظام سلامت بدانیم؛ هدفی مهم که می‌تواند چتر حمایتی مناسبی برای همه افراد جامعه باشد، به خصوص اقشار آسیب پذیر که هنگام بیماری دچار مشکلات فراوانی از نظر پرداخت هزینه‌های دارو و درمان می‌شوند، با پوشش بیمه‌ای می‌توانند از آسیب هزینه سرسام آور در امان باشند.

طی سال‌های گذشته اقداماتی توسط وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در شناسایی افراد فاقد بیمه و تحت پوشش بیمه قراردادن این افراد انجام شد و در دولت سیزدهم نیز در راستای اقدامات حمایتی از اقشار ضعیف و کم درآمد، بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند و چرخه شناسایی افراد فاقد بیمه و ارایه خدمات بیمه‌ای درمان به آنها ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha