سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 344358

تنش آبی و خشکسالی امسال به استان‌های سبز کشور هم رسید و کشاورزی گیلان و مازندران سال زراعی جاری را با دلهره و ترس کم آبی و تشنگی شالیزارها به نیمه شهریور ماه رساندند.

افزایش تولید و کاهش قیمت برنج گیلان و مازندران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، اکنون هرچند که سایه خشکسالی از روی مزارع کم نشده است اما برآوردهای برداشت محصول از شالیزارها که تقریباً 80 درصد آنها در گیلان و مازندران درو شده است نشان می‌دهد تولید برنج سفید و همچنین برداشت شلتوک نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است. بخشی از این افزایش محصول نتیجه اجبار کشاورزان به رعایت توصیه‌های علمی مروجین جهاد کشاورزی و رعایت الگوهای پیشنهادی برای مصرف بهینه آب بوده است و نشان می‌دهد کشاورزان با برداشتن چندین گام برای رسیدن به کشاورزی علمی حتی در شرایط خشکسالی می‌توانند برخشکسالی غلبه کنند.

البته کشاورزان می‌گویند کاهش 45 درصدی قیمت کود پتاسه و فسفاته که در دوسال گذشته هم بسیار گران شده بود و هم کمیاب از عوامل دیگر این موفقیت بوده است.«وحید خرمی»، مدیر شرکت آب منطقه‌ای گیلان به «ایران» گفت: ما در بهمن ماه سال گذشته محدودیت آب برای کشاورزی را به اطلاع استاندار رساندیم وهشدارهای لازم را دادیم که ایشان هم دستور تشکیل قرار گاه جهاد مدیریت آب را دادند که کمک خیلی بزرگی بود.


در این قرارگاه که به ریاست شخص استاندار بود رؤسای جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، فرمانداران و دهیاران عضویت داشتند که نتیجه کار این قرارگاه در نهایت این شد که امسال آب تحویلی به بخش کشاورزی به زیر یک میلیارد مترمکعب رسید. وی افزود: سالانه معمولاً از محل سد سپیدرود که بیشتر مصرف کشاورزی دارد 1.6 میلیارد مترمکعب در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد ولی در سال آبی جاری که حدود دوهفته از آن باقی مانده ما شرایط سختی داشتیم و ذخیره مخزن سد تنهاهشتصد میلیون مترمکعب آب بود که کار را با همین میزان شروع کردیم و تحویل آب به بخش را با 950 میلیون متر مکعب بستیم. خرمی تصریح کرد: در سال گذشته آبی مخزن سد یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب آب داشت که با ذوب برف‌ها به یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب رسید.


افزایش 20 درصدی تولید در شرایط خشکسالی به‌دلیل رعایت راهکارهای علمی بوددر همین حال «مریم حسینی»، رئیس پژوهشکده برنج گیلان هم گفت: در کشت برنج برای مقابله با خشکسالی روش‌های مختلف علمی را در سال زراعی جاری به کار گرفتیم که خوشبختانه توانستیم نه تنها کاهشی در تولید نداشته باشیم بلکه به افزایش تولید هم برسیم.


وی گفت: ما چندین راهکار را دنبال کرده بودیم یکی از آنها به‌نژادی و به کارگیری و معرفی ارقام مقاوم به خشکی هستند که کماکان ادامه دارد. به‌عنوان مثال ما رقم «کیان» را معرفی کرده‌ایم که هم اکنون در مرحله تولید بذر قرار دارد. این رقم در چهارهفته پایانی رشد خود عملاً نیاز به آبیاری ندارد که این امتیاز بالایی در شرایط خشکی به شمار می‌رود. در بخش به‌زراعی نیز ما در مناطقی طرح آبیاری تناوبی را نوبتی اجرا کردیم و نتایج خوبی گرفتیم و مثلاً 8 روز آب دادیم ولی 4 روز آب ندادیم.


راهکار دیگری که به کار بستیم کشت در قالب تقویم زراعی و متناسب با محل جغرافیایی بود؛ مثلاً برای مناطق سمت چپ سد سپیدرود یک برنامه آبیاری و برای مناطق سمت راست برنامه دیگری گذاشتیم و کشاورزان هم کمک کردند و مصرف سم و کود را با آن متناسب کردند.


کاهش 20 درصدی قیمت برنج در بازار


«صالح محمدی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم با اشاره به اینکه این استان رتبه اول سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید برنج را در اختیار دارد، گفت: ما در استان 238 هزار هکتار شالیزار داریم که تاکنون شلتوک 220 هزار هکتار آن برداشت شده است. در گیلان 180 هزار هکتار از اراضی شالیزاری از شبکه آب سد سپیدرود تغذیه می‌شود که به‌دلیل پایین بودن حجم سد مخزن ما نگرانی‌های زیادی برای تأمین آب داشتیم که خوشبختانه با تشکیل قرارگاه جهاد مدیریت آب همه مسئولان هم‌قسم شدند در راه مصرف بهینه آب کشاورزی گام بردارند و خوشبختانه خود کشاورزان هم به این آگاهی رسیده بودند که باید در اجرای طرح‌ها با ما مشارکت کنند. در واقع باید گفت امسال جهاد کشاورزی به‌واسطه شرایط خشکسالی بیشترین ارتباط را با کشاورزان داشت که نتیجه‌بخش هم بود.


در سال زراعی تعهد ما برای کشت قراردادی و تأمین کودوسم مورد نیاز شالیکاران در حد 15 هزارهکتار بود که در نهایت به 20 هزارهکتار رسیدیم و در موقع برداشت محصول هم دست کشاورز را باز گذاشتیم که اگر می‌خواهد محصول را خودش بفروشد ولی قیمت سم و کود را به ما بدهد. وی تأکید کرد: ضمن اینکه امسال کود پتاسیم که از عناصر مقاوم‌سازی گیاه در تنش‌های محیطی از جمله خشکی است 4 برابر بیشتر تأمین و به‌موقع دراختیار شالیکاران قرار گرفت. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود گیلان در نهایت به تولید یک میلیون و 150 هزار تن شلتوک و 750هزار تن برنج برسد که 20 درصد بیش از عملکرد سال گذشته این استان است.


سال گذشته در گیلان 900 هزار تن شلتوک تولید شده بود


وی خاطرنشان کرد: این نتیجه رویکرد سازمان برای ورود نگاه علمی به شالیزارها و باغ‌ها است و این پیام را به کشاورزان داد که با اعتماد به داده‌های علمی و توصیه مروجین قطعاً آنها بیشتر از هر کسی سود خواهند برد و تولیدات کشاورزی استان را از 3.5 تن فعلی بالاتر خواهند برد.
وی همچنین از کاهش 20 درصدی قیمت محصول در بازار با برداشت شلتوک خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت برنج هاشمی گیلان که قبلاً به کیلویی 130 هزار تومان رسیده بود تا 85 هزار تومان کاهش یافته است. وی همچنین از رویکرد سازمان برای کشت دوم برنج خبر داد و گفت: انتظار داریم شالیکاران برای کشت دوم به سمت تولید محصولاتی مانند نخود علوفه‌ای و «شبدر برسیم» بروند.


تولید یک میلیون تن برنج درمازندران


مازندران نخستین تولیدکننده برنج در کشور است که با تولید 42 درصد برنج کشور، اولین تولیدکننده این محصول استراتژیک به شمار می‌رود.
«احسان عباسپور»، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران به «ایران» گفت: انتظار می‌رود تولید شلتوک، رتون و کشت دوم استان به 1.5 میلیون تن برسد که از این میزان یک میلیون تن برنج سفید به دست می‌آید. این میزان 20 درصد بیشتر از پیش‌بینی اولیه ما برای تولید برنج است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: امسال با کاهش قیمت کود پتاسه و فسفاته از سوی وزارت جهاد کشاورزی مصرف آنها نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت و این مسأله به پنجه دهی، دانه‌بندی و در نهایت افزایش عملکرد برنج کمک کرد.
رئیس پژوهشکده برنج گیلان : در کشت برنج برای مقابله با خشکسالی روش های مختلف علمی را در سال زراعی جاری به کار گرفتیم که خوشبختانه توانستیم نه تنها کاهشی در تولید نداشته باشیم بلکه به افزایش تولید هم برسیم . ما چندین راهکار را دنبال کرده بودیم یکی از آنها به نژادی و به کار گیری و معرفی ارقام مقاوم به خشکی هستند که کماکان ادامه دارد . امسال کود پتاسیم که از عناصر مقاوم سازی گیاه در تنش های محیطی از جمله خشکی است 4 برابر بیشتر تأمین وبه موقع دراختیار شالیکاران قرار گرفت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha