«در برنامه ششم توسعه قرار بود میزان طلاق ۲۰درصد کاهش یابد اما طبق یک تحلیل آماری متأسفانه ۴درصد و در یک تحلیل دیگر ۸درصد افزایش داشته است.»

موج طلاق دختران زیر ۲۰سال / تمام شدن عمر زندگی مشترک قبل از سالگرد ازدواج!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، افزایش 4و6درصدی طلاق را دو روز پیش انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در سومین نشست شورای عالی صبر اعلام کرد.افزایش آمار طلاق از سوی هر مقامی اعلام شود، برای مردم خبر جدیدی نیست، طلاق سال‌هاست که در ایران روی دور تند است و خیال کند شدن هم ندارد.

آمارها نشان می‌دهد همین پارسال از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منجر شده است. مجموع ازدواج کشور در تابستان ۱۴۰۰، ۱۳۴ هزارو ۲۰۸مورد بوده است. محاسبات نشان می‌دهد که ازدواج در ایران در فاصله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، بیش از ۳۶درصد کاهش یافته است. بر این اساس، میزان طلاق در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حدود ۲۸درصد افزایش داشته است این آمارها زنگ هشداری هم برای خانواده‌ها و هم نهادهایی است که بدون بررسی‌های علمی و فراهم کردن زمینه ازدواج‌های درست و پایدار فقط با مشوق‌های کوتاه‌مدت به دنبال بالا بردن آمار ازدواج به هر قیمتی هستند.


اگرچه طلاق و افزایش آن به خبری تکراری تبدیل‌شده است، اما تکراری بودن آن نمی‌تواند از تبعات منفی آن بکاهد. افزایش طلاق در کشور به معضلی بزرگ و آسیب اجتماعی تبدیل‌شده که بنیان خانواده‌ها و سرمایه‌های اجتماعی و به‌تبع آن منابع انسانی را نشانه رفته است.
افزایش آمار طلاق در کشور خبری نگران‌کننده است، مخصوصاً این روزها که رقابت پررنگی بین آمار ازدواج و آمار طلاق‌های ثبت‌شده دیده می‌شود. اگر طلاق با همین سرعت رشد کند و آمار طلاق در ایران بالا برود، احتمال دارد که تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌هایی که ثبت‌شده است برابر شود و به ازای هر ازدواج یک طلاق ثبت شود.


طلاق، قبل از سالگرد ازدواج


یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در موضوع طلاق مطرح‌ می‌شود، طول مدت زندگی مشترک است. شاخصی که چندان حال خوشی در کشور ما ندارد. در سال‌های اخیر عمر زندگی‌های مشترک روند نزولی یافته است، به‌نحوی‌که جوهر مهر ازدواج بسیاری از زوج‌ها هنوز خشک نشده، مهر طلاق بر زندگی‌شان زده می‌شود. زندگی برخی از زوج‎ها در ایران آن‌قدر کوتاه شده است که حتی به یک سال هم نمی‌رسد، جوری که برخی قبل از سالگرد ازدواجشان، عمر زندگی مشترکشان تمام‌شده است.


مرکز آمار ایران بهمن 99 از رشد ۳۹درصدی طلاق در ‌زوج‌هایی خبر داد که کمتر از یک سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد. تلخ‌تر از زندگی‌های کوتاه‌مدت، طلاق کودک همسران است. آمارها خبر از موج طلاق نوجوانان زیر 20سال می‌دهند.چند سال پیش «حسین اکبری»، فعال اجتماعی در همایشی تحت نام «کودکی گمشده» در دانشگاه مشهد گفت: «دخترانی در جامعه وجود دارند که تنها ۹سال سن دارند اما سه بار ازدواج کرده‌اند؛ ما امروز به‌شدت با موج طلاق دختران زیر ۲۰سال مواجه هستیم. مواردی از زنان زیر ۲۰سال دارای فرزند وجود دارد که به بهزیستی مراجعه می‌کنند تا تحت پوشش بهزیستی به‌عنوان زن سرپرست خانوار قرار بگیرند.»


آموزش؛ حلقه مفقوده در مقوله ازدواج


تحقیقات مختلف در ایران نشان می‌دهند که اغلب زوجین در ایران مهارت‌های همسرداری و زندگی مشترک را ندارند یا در این زمینه ضعیف هستند. ضعف همسرداری به خاطر عدم آموزش‌های پیش از ازدواج است. این در حالی است که آموزش در بهبود کیفیت ازدواج نقش مهمی دارند و جدی نگرفتن آموزش صحیح مهارت‌های همسرداری نه در مدرسه و نه در دانشگاه و اکتفا به درسی دو واحده یا مشاوره‌ای دوساعته پیش از ازدواج که آن‌هم خیلی اوقات اجرا نمی‌شود، نتیجه‌اش‌ می‌شود آمارهای روبه رشد و روند افزایش سالانه طلاق.

علاوه بر نبود آموزش صحیح مهارت‌های همسرداری، کارشناسان مسئله اعتیاد، وضعیت نامطلوب اقتصادی به‌تبع آن بیکاری و رواج سبک زندگی غربی در سطح جامعه و در سطح خانواده نداشتن شناخت، نداشتن امید به تغییر، نبود تفاهم، تکراری شدن و دخالت خانواده را از مهم‌ترین علل اصلی طلاق در جامعه کنونی می‌دانند.کارشناسان عوامل دیگری را برای طلاق مطرح می‌کنند که به خاطر تابوهای فرهنگی، درگذشته کمتر به آن پرداخته می‌شد. عواملی مانند روابط فرازناشویی و همچنین نارضایتی جنسی.


چند سال پیش، شهیندخت مولاوردی، یکی از معاونان حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران، نارضایتی جنسی را به‌عنوان یکی از دلایل اصلی طلاق اعلام کرد. پیش از آن‌هم نتایج یک تحقیق دانشگاهی در رسانه‌ها منتشر شد که دلیل عمده طلاق را مشکلات جنسی دانسته بود.
بنا به گزارش‌هایی که کلینیک سلامت خانواده در چند سال گذشته منتشر کرده نیمی از موارد طلاق به دلیل مشکلات جنسی (چه آشکار چه نهان) بوده است.


مقایسه آمار طلاق در ایران و خارج


مقایسه آمار طلاق در ایران و خارج نشان می‌دهد که آیا رشد طلاق و ناسازگاری زوجین فقط منحصر به ایران است، یا اینکه در کل جهان آمار طلاق افزایش پیداکرده است. برای محاسبه این آمار تعداد زوج‌های مطلقه نسبت به تعداد جمعیت کشورها را موردبررسی قرار داده‌ایم. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که کشوری ۱۰۰هزار نفر جمعیت داشته باشد و ۵ هزار طلاق در سال در آن ثبت‌شده باشد، به ازای هر ۱۰۰۰نفر ۵ طلاق در این کشور به ثبت رسیده است.

در روسیه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر آمار طلاق ۴.۷ است و حدود یک‌سوم ازدواج روسی‌ها در ۵ سال اول با شکست مواجه می‌شود. آمار طلاق در آمریکا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲.۵ طلاق است و برای اسپانیا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲.۱طلاق ثبت می‌شود. در بین مردم ترکیه از هر ۱۰۰۰ نفر ۱.۶طلاق ثبت می‌شود و هند به ازای هر ۱۰۰۰ نفر فقط ۱عدد درخواست طلاق دارد.


در ایران‌ هم به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲.۳طلاق ثبت می‌شود که نسبت به جمعیت و ازدواج‌هایی که در کشور ثبت می‌شود قابل‌توجه است. ازجمله دلایلی که باعث افزایش آمار طلاق در ایران شده می‌توان به اعتیاد به مواد مخدر، خشونت خانگی و نبود ارتباط عاطفی بین زوجین اشاره کرد. در حال حاضر آمار طلاق در کشور مالدیو با وجود درصد ۱۰.۹۷طلاق به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در کل جهان رتبه نخست را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha