سلامت نیوز : آتش سوزی های اینروزهای مناطق جنگلی حاشیه شهر گرگان، پرسش انگیز شده است؛ از این منظر که چگونه می شود در یک نقطه هر سال چند بار آتش سوزی اتفاق بیفتد؟ آنهم درست در نقاطی که شهرک سازی ها در دهه های اخیر رخ داده است. به گفته رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری گرگان « این آتش سوزی ها بیشتر در اراضی و زمین های اشخاص که مرز مشترک با منابع ملی داشته اند رخ داده است » آیا این خود واقعیتی تلخ به نام "زمین خواری" را به یاد ما نمی آورد؟!

آتش سوزی زنجیره ای"مناطق جنگلی ناهارخوران" با هدف "زمین خواری" رخ می دهد/ اینبار بالگرد به سرعت رسید

به گزارش "سلامت نیوز" آتش سوزی های اینروزهای مناطق جنگلی حاشیه شهر گرگان، پرسش انگیز شده است؛ از این منظر که چگونه می شود در یک نقطه هر سال چند بار آتش سوزی اتفاق بیفتد؟ آنهم درست در نقاطی که شهرک سازی ها در دهه های اخیر اتفاق افتاده و حالا دستگاه متولی جنگل و منابع طبیعی مانع پیشروی شهر هستند. آگاهان بر این باورند که این آتش سوزی ها کاملا عمدی است و به منظور خالی شدن عرصه ها از پوشش گیاهی و برداشته شدن موانع پیشروی ساخت وساز است.

دیروز چند نقطه از جنگل های حاشیه شهر گرگان آتش گرفت که هر سه با تلاش مردم و نیروهای منابع طبیعی وشهرداری گرگان، خاموش شد. جنگل های ناهارخوران در "تپه میناگل" و منطقه "قلعه حسن".

یکی از این مناطق که بارها در طول سال دچار آتش سوزی می شود منطقه "میناگل" است. این منطقه که از گران ترین مناطق گرگان بوده و در حاشیه جنگل های ناهارخوران قرار گرفته سال هاست مورد توجه زمین خواران قرار گرفته است و همه ساله بارها آتش می گیرد. هر مترمربع از زمین های این منطقه بین 50 تا 90 میلیون خریدوفروش می شود. زمین هایی که برخی از آنها به طور غیرقانونی در دهه های پیش تصرف شده و بعدا با رایزنی و رفت وآمدهای مکرر به مالکیت فرد یا افراد سازنده درامده است.

منطقه "قلعه حسن" نیز که چندسالی است به شهر گرگان متصل شده و زمین هایش افزایش قیمت چشمگیری داشته اند نیز حالا به همان دردی مبتلا شده که سال هاست "دخانیات" و "میناگل" و .... در جاده ناهارخوران تجربه می کنند؛ یعنی "آتش بزن و تصرف کن" !

بسیاری از کارشناسان و شهروندان معتقدند این آتش سوزی ها عمدی بوده و با هدف خالی کردن عرصه از پوشش گیاهی و تصرف زمین و یا به عبارتی "زمین خواری" صورت می گیرد.

این عقیده از آنجا ناشی می شود که شهروندان بارها شاهد این موضوع بوده اند که اراضی جنگلی حاشیه مناطق مسکونی و روستاها که با دخالت انسان، خالی از پوشش گیاهی شده اند، با کمی دوندگی و پیگیری البته با چاشنی برخورداری از پارتی و مشاوره هایی از سوی برخی اگاهان به قوانین منابع طبیعی و جنگل، مجوز تغییر کاربری گرفته اند و یا اینکه مالکیت تصرف کنندگان آنها به رسمیت شناخته شده و حتی سند مالکیت نیز گرفته اند.

به طور یقین چنین روندی بسیاری از افراد سودجو و منفعت طلب را به طمع می اندازد تا با اتش زدن اراضی جنگلی حاشیه شهرها و روستاها، آن منطقه را برای تصرف و ساخت وساز آماده کنند.

آتش در هر 3 نقطه اطفا شد

در اینباره رسول مقسم رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان گرگان خبر از آتش سوزی دو هکتاری جنگل های ناهارخوران گرگان در منطقه "قلعه حسن" داد. او خبر از آمدن بالگرد بلافاصله پس از درخواست منابع طبیعی داد و گفت که با هدف آب پاشی و افزایش رطوبت برای پیشگیری از آتش سوزی اطراف، این کار انجام شده است.

مقسم گفت:« با تماس تلفنی در ساعت ۱۲ روز دوشنبه، اداره منابع طبیعی گرگان از آتش سوزی جنگل های ناهارخوران در محدوده "قلعه حسن" ، خبردار شد که با توجه به شیب منطقه و وجود بوته های فراوان و انبوه تمشک، آتش با سرعت پیشروی داشته و عملیات اطفا را با دشواری مواجه کرده بود.»

او گفت:« آتش سوزی کاملا عمدی بوده اما هنوز مساحت دقیق آن مشخص نیست؛ اما می توان گفت که به طور تقریبی 2 هکتار از اراضی جنگلی در آتش سوخته است.

به گفته رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری گرگان، 3 دستگاه خودروی آتش نشانی به همراه ۲۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی به محل اعزام شدند و با تلاش های فراوان تیم اطفای حریق، بالاخره آتش را خاموش کردیم.

او درباره استفاده از بالگرد در این آتش سوزی گفت:« بعد از خاموش شدن آتش، ما در منطقه ماندیم؛ چون نگران مشتعل شدن دوباره آن و آتش سوزی عرصه برگ سوزنی همجوار بودیم که اگر آتش می گرفت کل عرصه از دست می رفت. با کارشناسان و دوستان یگان در محل مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید رطوبت منطقه را افزایش دهیم. چرا که مدتی بارندگی نداشته ایم و جنگل مثل باروت خشک و آماده سوختن شده است.»

مقسم افزود:« همان وقت به "ستاد مدیریت بحران" اطلاع دادیم و از آنها درخواست بالگرد کردیم. اینبار اما بلافاصله و بدون معطلی مرسوم که شامل تشریفات اداری می شود، بالگردها آمدند. از زمانی که درخواست کردیم کمتر از 20 دقیقه بعد بالگردها رسیدند و عرصه موردنظر را آب پاشی کردند تا مرطوب شده و خطر آتش سوزی در آن کاهش یابد.»

رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری گرگان همچنین از اطفای کامل حریق در منطقه النگدره گرگان خبر داد وگفت:« حریق از ساعت ۱۲ظهر امروز شروع و در ساعت 13/30 مهار و اطفاء کامل شد. این آتش سوزی بیشتر در اراضی و زمین های اشخاص که مرز مشتر ک با منابع ملی داشتند رخ داده است و در حدود 3 هزار مترمربع از اراضی ملی و در حدود 1 و نیم هکتار از اراضی اشخاص نیز آسیب دیده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha