یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 344520

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص اهمیت ورزش در درمان کبد چرب، نکاتی را متذکر شد.

چگونه کاهش وزن داشته باشیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علی مظاهری نژاد، در برنامه ضربان شبکه سلامت، ابتدا به تفاوت‌های ورزش و فعالیت فیزیکی اشاره کرد و گفت: فعالیت فیزیکی به فعالیتی اطلاق می‌شود که به وسیله عضلات اسکلتی بدن صورت می‌گیرد و انرژی مصرف می‌کند. اگر فعالیت بدنی تکرار شونده، برنامه ریزی شده و هدفمند باشد، نام ورزش را به خود اختصاص می‌دهد. نکته دیگر شدت ورزش است که به سه دسته خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی می‌شود.

وی افزود: در ورزش خفیف هنگام ورزش کردن به راحتی می‌توانیم صحبت کنیم اگر در حین ورزش با هر ۴ الی ۵ کلمه نفس نفس بزنیم این فعالیت ورزشی متوسط محسوب می‌شود و اگر هر ۱ الی ۲ کلمه، نفس نفس بزنیم، در حال انجام ورزش شدید هستیم.

این متخصص طب ورزشی گفت: در ورزش کردن نوع شدید، مدت زمان ورزش کمتر خواهد بود. در فرد سالمی که هیچ مشکلی ندارد، انجام ۱۵۰ الی ۳۰۰ دقیقه ورزش در هفته با شدت متوسط و یا ۷۵ الی ۱۵۰ دقیقه با شدت زیاد، توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: برای کسانی که وقت زیادی برای ورزش کردن ندارند توصیه به انجام ورزش‌های متناوب با شدت‌های شدید می‌گردد. در مطالعات اخیر ثابت شده که اگر با فواصل حتی یک دقیقه ورزش کنید، مفید است زیرا اثرات آن به شکل تجمیعی حساب می‌شود؛ البته به شرط آنکه در طول روز در مجموع حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط را انجام داده باشیم که ۵ روز در هفته هم تکرار شده باشد.

مظاهری نژاد در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که در هفته یکبار به کوه می‌روند و ۱۵۰ دقیقه ورزش می‌کنند را می‌توان جزو حرکات ورزشی هفتگی آنها محسوب کرد، گفت: بلی این افراد حتماً به حرکات ورزشی هفتگی خود ادامه دهند.

وی از تعداد گام‌های افراد در شبانه روز به عنوان انجام حرکات ورزشی نام برد و افزود: ایده آل این قدم‌ها حدود ۱۰ هزار گام در طول شبانه روز است که در صورت شدت بخشیدن به این گام‌ها، می‌توان آن را به ۸ هزار عدد هم رساند.

مظاهری نژاد گفت: عملی ترین نوع ورزش که نیاز به هیچ گونه زمان و مکان خاصی ندارد انجام پیاده روی روزانه با این روش است.

وی در خصوص نوع ورزش و اهمیت آن، افزود: ورزش‌ها به سه گروه هوازی، مقاومتی و انعطاف‌پذیری تقسیم بندی می‌شوند. در ورزش‌های هوازی، زمان نقش مؤثری دارد مانند دویدن، راه رفتن، والیبال و…، ورزش‌های قدرتی، ورزش‌هایی هستند که در مقابل یک مقاومت انجام می‌گیرند مانند شنای سوئدی، ورزش با وزنه و کش.

وی تاکید کرد: ورزش‌های قدرتی باید از یک حداقلی برخوردار باشند برای نمونه حداقل باید دو الی سه روز در هفته ورزش قدرتی انجام شود. قابل ذکر است یک روز فاصله بین انواع ورزش قدرتی، لازم است. ورزش‌های انعطاف پذیری، کششی هستند و انجام حداقل دو روز از این نوع ورزش در هفته پیشنهاد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در افراد مبتلا به کبد چرب تنها راه بهبود، ورزش است.

وی ادامه داد: کبد چرب بیماری شایعی است که امروزه ثابت شده شایع‌ترین علت کبد چرب، اضافه وزن و چاقی است. روش ارجح برای کاهش وزن، رژیم غذایی همراه با ورزش است.

این متخصص طب ورزشی گفت: افراد لاغر که مبتلا به کبد چرب هستند، حتماً باید ورزش کنند. همچنین، اگر هنگام ورزش کاهش وزن پیدا نکنید، مطمئن باشید این ورزش در درمان کبد چرب شما مؤثر بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: به میزان کالری مورد نیاز روزانه بدن متابولیسم پایه گفته می‌شود بدن ما حتی هنگام استراحت با انجام عملکردهای اساسی برای حفظ زندگی، کالری می‌سوزاند. در هنگام ورزش به آنزیم‌های کبدی کمک می‌کنیم که فعال شوند و چربی‌ها را به سلول بفرستند تا سوخته شوند بدین ترتیب چربی‌های موجود در کبد به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: با اندازه گیری میزان انرژی پایه هر فرد و ضرب آن در وزن فرد و همچنین عدد ۳.۵ و تقسیم به عدد ۲۰۰؛ عددی به دست می‌آید که نشان دهنده انرژی است که در این فرد پس از انجام یک دقیقه فعالیت، سوزانده می‌شود که اگر ۶ ماه با سوزاندن چنین انرژی ورزش کنید به احتمال زیاد موفق به درمان کبد چرب خود خواهید شد.

مظاهری نژاد متذکر شد: اگر فردی پس از گذشت ۶ ماه با سوزاندن کالری تعیین شده در این فرمول، کاهش وزن پیدا نکنند، نیاز به مراجعه به پزشک متخصص گوارش خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha