نشست هم اندیشی چالش های پیش روی بخش خصوصی در رابطه با پرونده الکترونیک سلامت دیروز در محل پایگاه خبری سلامت نیوز، برگزار شد.

لزوم راه اندازی نظام رگولاتوری در حوزه سلامت دیجیتال

به گزارش سلامت نیوز در این نشست مدیرعامل پلت فرم های پزشکی از جمله دکتر نکست، دکتر تو، بقراط و دکتر دکتر حضور داشتند.

در ابتدای نشست زهرا خوشحالی سردبیر سلامت نیوز با تاکید بر اینکه :« در حوزه گسترده ای بنام "سلامت دیجیتال" هنوز مشخص نیست که چه کسی متولی برخی امور است .مثلا هنوز مشخص نیست چه کسی باید به استارتاپ های پزشکی مجوز فعالیت بدهد و چه کسی قرار است بر فعالیت آنها نظارت داشته باشد.»گفت :« علاوه بر اینکه زیرساختهای لازم به این حوزه اختصاص نمی یابد در صدد هستند که فعالیت ها را هم محدود کنند.»

خوشحالی با تاکید بر اینکه :« راه اندازی نظام رگولاتوری در حوزه سلامت دیجیتال اجتناب ناپذیر است. » خاطر نشان کرد :« سالها پیش همین مساله را معاونت مطبوعاتی در حوزه مجوزهای پایگاههای خبری داشت .مساله ای که در مقایسه با نام پرداخت بسیار ساده است بالاخره پذیرفته شد که رسانه از حالت روزنامه و چاپی کم کم به فضاهای گسترده تری در اینترنت گسترش می یابد و نیاز است متولی داشته باشد وگرنه فضای خبری کشور وارد شایعات و حاشیه ها میشود. »

وی افزود: « در حال حاضر در فضای غبارآلودی هستیم که نمیدانیم مجوز را چه کسی صادر میکند؟چه نهادی باید بر عملکرد این حوزه نظارت کند و چه سازمانی متولی امر است. بیمه ها فعالیت کلیدی در این زمینه دارند که زیر نظر وزارت رفاه هستند،بخش درمان با وزارت بهداشت است.بنابراین مشخص نیست که متولی امور سلامت دیجیتال چه کسی است. نقش وزارت ارتباطات در این زمینه چیست؟همه اینها باید در فضایی باز و بصورت شفاف و گام به گام مشخص شود تا از خطاهای احتمالی و دوباره کاری ها جلوگیری شود.»

همین مسیری در که در الکترونیکی شدن فضای پرداخت کشور رفتیم میتواند نقشه راهی برای نظام سلامت باشد .در حال حاضر ما در کشور بانکهای کاملا اینترنتی داریم و این نشان میدهد که اگر بخواهیم میتوانیم این را هم پیاده سازی و حل کنیم.»

دکتر سعید طاهری مدیرعامل دکتر نکست نیز با تائید این چالش ها در ادامه نشست گفت :« در حال حاضر دکتر نکست میزبان 13 میلیون پرونده الکترونیک بیماران است. ما طی نامه ای اعلام کردیم تامین زیرساخت های لازم و تامین امنیت اطلاعات بیماران برعهده شما است که به صورت غیررسمی پاسخ دادند ما تامین کننده نیستیم. در نهایت بلاتکلیف ماندیم و هیچ ارگانی هم مسوولیت قبول نمی کند.»

در ادامه نیما فاضلی مدیرعامل دکتر دکتر گفت: «بحث مجوز و رگولاتوری در حوزه فعالیت پلت فرم های پزشکی در زمینه پرونده الکترونیک سلامت نامشخص است .بخش تجاری پرونده الکترونیک سلامت نادیده گرفته شده است و تصور می کنند پلت فرم های پزشکی باید یک کار عام المنفعه انجام دهند. »

به گزارش سلامت نیوز، در ادامه رضا دفاعی هم بنیان گذار و مدیرفنی بقراط گفت:« وزارت بهداشت در سال 95 سامانه سپاس (سامانه پرونده الکترونیک سلامت) را راه اندازی کرد و یکسری شرکتها مجوز گرفتند اما مشکل اینجاست که وزارت بهداشت هر دستوری که می دهد هیچ الزامی برای اجرای آن وجود ندارد».

بهراد آزادی مدیرعامل دکتر تو نیز ضمن تاکید بر اینکه :« مطمئن باشید در آینده نمی توانید این اطلاعات را در یک پلت فرم واحد دولتی ببینید که 80 میلیون بیمار در یک پلت فرم باشند» خاطر نشان کرد:« در حوزه سلامت دیجیتال نیاز به همراهی تمامی استارت آپ های پزشکی وجود دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha