سلامت نیوز: مازندران اینروزها حال خوشی ندارد و چند سالی است بسیاری از نقاط این دومین استان سرسبز ایران، به گونه ای دچار خشکی وکم آبی شده که آب را با تانکر در آن مناطق توزیع می کنند. با این همه یک دهه است که مدیریت بخش آب استان تغییر نکرده و در اوج ورشکستگی آبی، دم از پیروزی می زند. "کیقباد رستمی ریگ‌چشمه" کارشناس مسائل آب در یادداشتی برای "سلامت نیوز" در اینباره نوشته است.

مدیریت ناکارآمد آب، دلیل ورشکستگی آبی مازندران

به گزارش سلامت نیوز در روزگاری که اکثر متخصصین آب استان مازندران، متفق القول، مدیریت ناکارآمد بخش آب را دلیل اصلی ورشکستگی آبی استان می‌دانند تنها کور سوی امیدِ رهایی از این بی تدبیری، تغییر در رویه مدیریت شرکت آب منطقه‌ای استان است.

درماه‌های اخیر که با تغییر در دولت، بارقه‌های امید در اصلاح امور آب منطقه‌ای زنده شده بود، "سند توسعه آب استان مازندران" آخرین تیشه را بر ریشه این خیالِ باطل زده است؛ سندی که در بطن آن دروغ هایی نهفته ‌است که سال هاست مسئولین آب منطقه‌ای گفته‌اند و اندک اندک خودشان هم باور کرده‌اند.

متاسفانه امروز با ارایه این سند توسط دانشگاه علوم کشاورزی ساری، قداست جایگاه معلم و دانشگاه زیر سوال رفته و شائبه علم فروشی و تخصص فروشی توسط اساتید دانشگاه به وجود آمده‌است. به راستی ایراد کار کجاست که یک متخصص قبول می کند تا بر خلاف آموزه‌های علمی خود قلم‌فرسایی کند؟

این سند نمایان‌گرِ نقش مافیای آب در تصمیم‌گیری کلان استانی است. مافیایی که بیش از 10 سال یک مدیر را با هزاران تصمیم اشتباه در راس نگه داشته است‌. چگونه ممکن است سیاست غلط سازه محور که در سال‌های اخیر فریاد همه متخصصان بخش آب را در آورده، اکنون به عنوان راه‌کار ارایه شود؟

لکه ننگ همکاری آب منطقه‌ای و مافیای آب، سد همواره خشک "فریم صحرا" است که همواره در طول سال خشک است و قطره‌ای آب در آن وجود ندارد. این سد مضحک به قدری معروف است که دستمایه طنز برای مردم شده است، حالا چنان وقیحانه این سد را در زمره سدهای موفق در حال بهره برداری استان قرار داده‌اند که هر مسئولی ممکن است فریب بخورد.

۶ مورد از ۱۶ مورد اقدامات قابل توجه در راستای توسعه منابع آب استان تا افق ۱۴۲۵ که در این سند ارایه شده، به دریافت آب بها و . . . از کشاورز اشاره می‌کند. آیا آستانه تحمل کشاورز، تاب اخذ آب بهای اضافه را دارد؟

عدم توجه به مولفه‌های زیست محیطی و مدیریت ناکارآمد باعث افت شدید سطح آب زیرزمینی در استان شده است. لایروبی آب‌بندان ها خصوصا در مناطق جنگلی ضربه‌ای مهلک بر پیکر نیمه جان محیط زیست استان وارد کرده که متاسفانه در این سند به تداوم این روندِ غلط اشاره شده است.

در شرایطی که ما باید با ارائه راهکار مناسب، راندمان مصرف آب را بالا ببریم تا با مصرف آبِ کمتر، محصول بیشتری تولید کنیم و بیش از این به منابع آبی ضربه نزنیم، در این سند کاملا نابخردانه افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی را توصیه کرده‌اند.

انتقال آب از سر شاخه‌های رود خانه‌های استان، بی تفاوت بودن نسبت به احداث سد ویرانگر فینسک، افت شدید سطح ایستابی، خشک شدن چشمه‌ها و رودخانه‌ها، بروز مناقشات آبی بین شهرها و استان‌های همجوار، افت شدید کیفیت آب، ارائه گزارش های خلاف واقع فقط گوشه‌ای از خیانت مسئولین استان در این زمینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha