سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 344866

فوق تخصص روماتولوژی کاهش تراکم استخوان بعد از پنجاه سالگی را طبیعی خواند و گفت: بیشترین شدت این بیماری در خانم‌ها در سن 65 سالگی و در آقایان هم معمولاً بعد از 75 سالگی رخ می‌دهد.

سن ابتلا به پوکی استخوان در مردان و زنان

به گزارش سلامتسلامت نیوز به نقل از فارس، کتایون انتشاری فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درمورد بیماری پوکی استخوان با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه تلفنی کرد.

انتشاری گفت: به دنبال پیشرفت‌های زیادی که در عصر جدید اتفاق افتاده و همچنین به دلیل ماشینی شدن زندگی انسانها، پوکی استخوان و مشکلات استخوانی هم شدت گرفته است.

وی با بیان اینکه افزایش بیماری‌های استخوانی، هزینه‌های فردی و اجتماعی و سلامت کشور را افزایش داده افرود: پوکی استخوان یا همان کاهش تراکم استخوان با روش‌های سنجش تراکم استخوان مانند رادیوگرافی و سی تی اسکن مشخص می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی در رابطه با سن ابتلا به بیماری پوکی استخوان اظهارکرد: با افزایش سن، تراکم استخوان هم کاهش پیدا می‌کند اما ممکن است افراد به خاطر برخی مشکلات در سنین پایین نیز مستعد پوکی استخوان باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به عنوان مثال کسی که مشکلات گوارشی از جمله مشکل سوء جذب در دستگاه گوارشی داشته باشد جذب املاح در بدنش کاهش پیدا می‌کند و همین باعث پوکی استخوان زودرس در این فرد خواهد شد.

وی کاهش تراکم استخوان بعد از پنجاه سالگی را امری طبیعی خواند و گفت: بیشترین شدت این بیماری در خانم‌ها بعد از سن پنجاه سالگی و یائسگی و معمولا در سن ۶۵ سالگی وجود دارد و در آقایان هم معمولاً بعد از ۷۵ سالگی رخ می‌دهد.

انتشاری با بیان اینکه پوکی استخوان یک بیماری خاموش است اظهارکرد: البته این بیماری تا جایی خاموش است که شکستگی رخ ندهد اما وقتی شکستگی رخ دهد باید درمان وسیع و گسترده‌ای برای بیمار انجام شود تا جلوی پیشرفت بیماری او گرفته شود.

فوق تخصص روماتولوژی یادآورشد: بیمارانی که مصرف مزمن کورتون‌ها را دارند حتما باید سالانه تحت سنجش تراکم استخوان قرار گیرند و در صورت لزوم، هر چه سریعتر درمان را شروع کنند.

وی شکستگی‌های متعدد در ناحیه ستون فقرات کمر را نشانه پوکی استخوان دانست و گفت: اگر کسی به اندازه قد و یا کمتر از قد خودش بیفتد و دچار شکستگی شود یک شکستگی جدی تلقی خواهدشد و از نظر پوکی استخوان حتماً باید بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha