چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 344906

محققان می‌گویند که مصرف روزانه شیر و ماست کم چرب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. پژوهشگران دانشگاه ناپل ایتالیا 13 مطالعه قبلی را که خود شامل بررسی تحقیقات دیگر بوده بررسی کردند، همه این تحقیق‌ها بر 12 غذای حیوانی مختلف و اثر آن‌ها بر بروز دیابت نوع 2 تمرکز داشتند و نتایج آن را در یک مقاله جدید ارائه دادند.

لبنیات بخورید، دیابت نگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت ، محققان می‌گویند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که روزانه 100 گرم گوشت قرمز مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که کمتر گوشت قرمز می‌خوردند، 22 درصد بیشتر بود. اگر افراد روزانه 50 گرم گوشت فراوری‌شده (مثلا کمتر از دو تکه) می‌خوردند، این ریسک به 30 درصد می‌رسید.


اما کسانی که روزانه 50 گرم گوشت سفید می‌خوردند، نسبت به افرادی که حتی از این مقدار کمتر گوشت سفید می‌خوردند، فقط با 4 درصد افزایش خطر این بیماری روبه رو بودند. محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «گوشت قرمز و فراوری ‌شده منابع مهمی برای موادی مثل اسیدهای چرب اشباع و کلسترول هستند که همگی باعث افزایش التهاب و استرس می‌شوند و می‌توانند حساسیت سلول‌ها به انسولین را کاهش دهند.»


گوشت‌های فراوری‌ شده همچنین حاوی نیترات، نیتریت و سدیم‌ هستند که می‌توانند به سلول‌های تولید کننده انسولین در لوزالمعده آسیب بزنند. در آن سو، گوشت سفید چربی کمتر، اسیدهای چرب مفید و آهن پایین‌تری دارد.


لبنیات کلید مبارزه با دیابت


در خصوص لبنیات، محققان می‌گویند این مواد غذایی یا موجب کاهش خطر دیابت نوع 2 می‌شوند یا اثری روی آن نمی‌گذارند. نتایج تحقیقات نشان داده که این اثرگذاری به کم‌چرب یا پرچرب بودن مواد بستگی دارد. کسانی که روزانه 200 گرم شیر (معادل یک لیوان) مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که کمتر از این مقدار مصرف دارند، حدود 10 درصد با خطر کمتری روبه رو هستند. همچنین، کسانی که روزانه 100 گرم ماست می‌خورند، احتمالا 6 درصد خطر دیابت نوع 2 را در خود کاهش می‌دهند.


با این حال، ظاهرا مصرف 30 گرم پنیر یا 200 گرم لبنیات پرچرب مثل خامه اثری بر خطر ابتلا به دیابت نمی‌گذارد. از طرف دیگر، مصرف روزانه 100 گرم ماهی و یک تخم مرغ هم اثری بر افزایش ابتلا به این بیماری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha