نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به کمبود شربت‌های آنتی بیوتیک کودکان از پیش‌بینی مصرف ماهانه ۱۵ میلیون سرم در کشور طی پاییز و زمستان خبر داد.

نایب رئیس انجمن داروسازان: کمبود شربت‌های آنتی بیوتیکِ کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «سید علی فاطمی» نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اطلاعیه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر پرداخت مطالبات داروخانه‌ها در قالب طرح دارویار اظهار کرد: متأسفانه این اطلاعیه به گونه‌ای نوشته شده است که گویی مطالبات طرح دارویار را پرداخت کرده است، در حالی که داروخانه‌ها یک هفته از تیرماه و تمامی مردادماه را از بیمه تأمین اجتماعی طلبکار هستند.

وی افزود: شهریور ماه تازه تمام شده است و اگر بخواهیم تمامی مطالبات را در نظر بگیریم خواهیم دید با احتساب شهریور ما دو ماه و یک هفته از تأمین اجتماعی بابت طرح دارویار مطالبه داریم. این در حالی است که سازمان بیمه سلامت تمامی بدهی خود برای طرح دارویار تسویه کرده است.
فاطمی‌ بیان کرد: قبلا بهانه‌هایی برای زیاد بودن زمان رسیدگی به اسناد وجود داشت، الان با الکترونیک شدن نسخ و اسناد دیگر این بهانه‌ها قابل قبول نیست. قبل از اجرای این طرح این سازمان حدود 7 تا 8 ماه در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها تأخیر داشت. این سازمان بدهی‌های خود تا خردادماه و بخشی از فرانشیز طرح دارویار تا تیرماه را پرداخت کرده‌اند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران بیان کرد: داروخانه‌ها دارو را با قیمت جدید خریداری می‌کنند و عملا با قیمت قدیم آن را در اختیار مردم می‌گذارند.

وی همچنین در رابطه با پیش‌بینی وضعیت دارو در شش‌ماه آینده اظهار کرد: عمده‌ترین داروهایی که در نیمه دوم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد با توجه به شیوع بیماری‌های عفونی تنفسی، داروهای آنتی بیوتیک و آنتی وایرال هستند. داروهای آنتی‌بیوتیک برای گستره‌ای از بیماری عفونی به کار می‌روند. تعدادی از آنها به صورت تزریق داخل سرمی به بیمار داده می‌شود و الان کسری‌هایی برای سرم در بازار وجود دارد و امیدواریم با برنامه‌ریزی که توسط سازمان غذا و دارو انجام شده و وارداتی که صورت می‌گیرد این کسری‌ها جبران شود. در حال حاضر پیش‌بینی مصرف ماهانه 15 میلیون سرم در کشور شده است و امیدواریم با این برنامه ریزی‌ها پاییز و زمستان را بدون این کمبود پشت سر بگذاریم.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: در حال حاضر عمده‌ترین مشکلات ما مربوط به داروهای آنتی‌بیوتیک به ویژه شربت‌های آنتی‌بیوتیک است که برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکنون این شربت‌ها دچار کمبود است. در حوزه داروهای آنتی‌هیستامین در حال حاضر کمبودی نداریم.

وی یادآور شد: هنوز وضعیت دارویی ما نسبت به شش ماه قبل تغییر پیدا نکرده و همان کمبودها وجود دارد اگرچه وضعیت باثبات بوده و وخیم‌تر نشده است. علی‌رغم اینکه سازمان غذا و دارو در مصاحبه‌های مختلف اعلام می‌کند که کمبودها کاهش پیدا کرده، با این حال تغییر محسوسی صورت نگرفته است.

او خاطرنشان کرد: متأسفانه تعریف داروهای کمیاب هم از سوی وزارت بهداشت دچار تغییر شده است. گفته‌اند به هر مولکول دارویی حتی اگر یک شکل آن وجود داشته باشد کمبود محسوب نمی‌شود. مثلا برای سالبوتالوم که در آسم کاربرد دارد ما هم شربت و هم اسپری آن را داریم، اگر شربت موجود باشد و اسپری آن نباشد می‌گویند که کمبودی وجود ندارد، در حالی که از نظر داروسازها این کمبود است و ممکن است که شربت به کار برخی از بیماران نیاید و بهتر است کمبودهای دارویی آنگونه که وجود دارد اعلام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha