یک خبر خوب برای کسانی که تلاش می کنند ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند این است که  یک مطالعه جدید نشان داده پیاده روی حدود 4 هزار قدم در روز ممکن است خطر زوال عقل را تا 25 درصد کاهش دهد. افزایش تعداد گام های روزانه آنها به ده هزار قدم می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد به نصف کاهش دهد. زوال عقل بیش از 55 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و هفتمین علت مرگ و میر در جهان است.

 ده هزار قَدَم در روز خطر زوال عقل را به نصف کاهش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی با افزایش نسبت افراد مسن در جمعیت جهان ، تعداد موارد زوال عقل نیز در حال افزایش است.شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش منظم نه تنها برای سلامت عمومی مفید است، بلکه یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل است.

با افزایش سن جمعیت جهان، موارد زوال عقل نیز در سراسر جهان در حال افزایش است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که در حال حاضر حدود 55 میلیون نفر از افراد به زوال عقل مبتلا هستند و احتمالا این تعداد تا سال 2050 به 139 میلیون نفر افزایش می یابد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که بیماری آلزایمر، شایع ترین شکل زوال عقل، تنها در ایالات متحده حدود 5.8 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

طبق گفته انجمن آلزایمر، بزرگترین عوامل خطر زوال عقل، پیری و ژنتیک است. زوال عقل در افراد بالای ۷۵ سال شایع‌تر است و داشتن یک خویشاوند نزدیک مبتلا به زوال عقل ممکن است خطر ابتلای فرد به این اختلال را افزایش دهد.

سایر عوامل خطر که ما نمی توانیم آنها را کنترل کنیم شامل جنسیت ( زنان بیشتر از مردان در معرض خطر هستند) و قومیت. با این حال، تغییرات سبک زندگی، مانند افزایش ورزش، کنترل فشار خون و تحریک مغز، می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد کاهش دهد.

طبق مطالعه‌ای که اخیراً در JAMA Neurology Trusted Source منتشر شده است، صرفاً افزایش تعداد گام‌هایی که یک فرد در روز برمی‌دارد می‌تواند خطر زوال عقل را تا 50 درصد کاهش دهد.

مطالعه چگونه پیش رفت؟


در این مطالعه از داده های بیوبانک انگلستان استفاده شد. 78430 شرکت‌کننده که 44.7 درصد آن‌ها مرد و 55.3 درصد زن بودند، میانگین سنی 61.1 سال داشتند. همه شرکت‌کنندگان هنگام ثبت‌نام در مطالعه فاقد بیماری قلبی عروقی و زوال عقل بودند. محققان شرکت کنندگان را پس از میانگین 6.9 سال (6.4-7.5 سال) پیگیری کردند.

برای این مطالعه، شرکت‌کنندگان برای اندازه‌گیری فعالیت بدنی باید ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته از گام شمار روی مچ دست خود استفاده می‌کردند. سپس محققان از الگوریتمی برای محاسبه تعداد گام ها از داده های جمع آوری شده توسط گام شمار استفاده کردند.

محققان هنگام تجزیه و تحلیل داده ها متغیرهایی مانند سن، جنس، نژاد، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سیگار کشیدن، سلامت کلی و رژیم غذایی را کنترل کردند.در پیگیری، 866 شرکت‌کننده یا 1.1 درصد دچار زوال عقل شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی دکتر کلر سکستون، مدیر ارشد برنامه های علمی و اطلاع رسانی انجمن آلزایمر، که در این مطالعه شرکت نداشت، ضمن استقبال از یافته های این مطالعه گفت:چند نکته مهم در این مطالعه وجود دارد. جمعیت نمونه اکثراً سفیدپوست بودند و بنابراین ممکن است به سایر گروه‌های نژادی/قومی قابل تعمیم نباشد. این مطالعه همچنین علیت قطعی بین تعداد قدم ها و خطر زوال عقل را نشان نمی دهد. بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.»

او افزود: «انجمن آلزایمر در حال انجام یک کارآزمایی بالینی است که ورزش را با سایر عوامل سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و مشارکت اجتماعی/شناختی ترکیب می‌کند تا مشخص کند که آیا این عوامل در ترکیب، خطر زوال شناختی را کاهش می‌دهند یا خیر».

دکتر پورستاینسون گفت:« خبر خوب در اینجا این است که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ورزش برای جلوگیری از زوال عقل مفید است.»

آنچه که مطالعه نشان داد
دکتر سکستون گفت: "این یک مطالعه مهم است که ممکن است به اطلاع رسانی دستورالعمل های بهداشت عمومی در مورد میزان فعالیت بدنی لازم برای به دست آوردن مزایای سلامتی کمک کند."

«این نتایج با توجه به داده‌های قوی که فعالیت بدنی و شناخت بهتر را به هم مرتبط می‌کنند، شگفت‌انگیز نیستند. نقطه قوت این مقاله این است که از یک معیار عینی و کاملاً درک شده برای شمارش گام ها به جای داده های خود گزارش شده استفاده می کند.

محققان دریافتند که هم تعداد قدم ها و هم شدت قدم زدن با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است. 3826 قدم در روز خطر زوال عقل را تا 25 درصد کاهش می دهد.

دکتر پورستاینسون موافقت کرد که هر ورزش به کاهش خطر کمک می کند. او به ما گفت: «[برای شروع] هرگز دیر نیست و حتی یک تلاش نسبتاً کوچک مفید است و می‌توان آن را با بهبود استقامت به آن اضافه کرد.»

گام‌های هدفمند که بیش از ۴۰ قدم در دقیقه تعریف می‌شوند.پیاده‌روی شدیدتر و هدفمندتر از پیاده‌روی آرام سودمندتر است. همچنین، مردم اغلب با دیگران راه می روند (راه بروید و صحبت کنید) بنابراین شما می توانید یک مؤلفه اجتماعی و یک مؤلفه تعاملی را نیز وارد کنید.


این مطالعه به شواهدی اضافه می کند که فعال ماندن با افزایش سن می تواند سلامت جسمی و روانی را حفظ کرده و طول عمر را بهبود بخشد.

مطالعه گسترده دیگری که روی تقریباً 650 هزار کهنه سرباز ارتش انجام شد نشان داد که آمادگی جسمانی خطر زوال عقل را تا 33 درصد کاهش می دهد. در این مطالعه مشخص شد، حتی مقدار کمی ورزش به کاهش خطر زوال عقل کمک می کند.

تجزیه و تحلیل 11 مطالعه انجمن آلزایمر نشان داد که از ورزش منظم، سیگار نکشیدن، تعدیل مصرف الکل، حفظ وزن بدن سالم و رژیم غذایی سالم، ورزش منظم بیشترین تأثیر را بر خطر زوال عقل داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha