یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 345193

پاییز با خودش رنگ‌های زیبا، هوای دونفره و البته آلرژی فصلی می‌آورد که شاید مورد آخر به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. در این روزهای ابتدایی فصل پاییز، افراد زیادی صبح‌شان را با عطسه‌های پشت ‌سرهم، آبریزش بینی و خارش و قرمزی چشم شروع می‌کنند و این اتفاق برای شروع یک روز تازه اصلا لذت‌بخش نیست. در این مطلب می‌خواهیم از علایم حساسیت پاییزی، پیشگیری و راه‌های درمان آن بگوییم.

هدیه دوست نداشتنی پادشاه فصل ها!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، حساسیت پاییزی چیست؟ گاهی سیستم ایمنی بدن ما به برخی مواد (به ‌طور معمول بی‌ضرر) واکنش نشان می‌دهد و مانند یک مزاحم خطرناک با آن‌ها برخورد می‌کند. به این واکنش حساسیت (آلرژی) می‌گویند. محققان آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، می‌گویند که سیستم ایمنی بدن ما در واکنش به مواد حساسیت‌زا، ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می‌کند.

با آزاد شدن هیستامین علایم حساسیت در بدن آشکار می‌شوند. از آن جا که دلیل آلرژی پاییزی گرده‌ها و علف‌های هرزی هستند که در طول تابستان در حال تکثیر بوده‌اند، افرادی که در پاییز بیشتر در بیرون از خانه فعالیت دارند احتمال بیشتری دارد که به این آلرژی مبتلا شوند.


علایمی که می‌تواند نشانه باشد


شروع حساسیت‌ فصلی نشانه‌هایی دارد که به رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. جاری شدن اشک، خارش چشم، حساسیت چشمی، عطسه، سردرد، جوش یا تاول روی پوست، تحریک بینی و چشم، تشدید علایم بیماری آسم مانند سرفه و خس‌خس سینه و مشکلات تنفسی از جمله این علایم هستند. البته این علایم همیشه نشان‌دهنده حساسیت فصلی نیستند و در صورت بهبود نیافتن با درمان‌های ضد آلرژیک باید به پزشک مراجعه کرد.

وی می‌‏‌تواند برای اطمینان از علایم حساسیت پاییزی با پرس‌وجو درباره علایم و سابقه پزشکی شما در این زمینه به شما کمک و راهنمایی کند. همچنین ممکن است به شما پیشنهاد بدهد، یک آزمایش کوچک روی پوست‌تان انجام دهید.


پیشگیری از حساسیت پاییزی


از قدیم می‌گویند «پیشگیری بهتر از درمان است.» چند اقدام کوچک در روزهای ابتدایی پاییز می‌تواند تا حدود زیادی برای مبتلا نشدن به حساسیت‌ پایان فصل موثر و نجات ‌دهنده باشد.
بسته نگه ‌داشتن پنجره‌ها و پوشاندن دریچه‌های کولر
استفاده از ماسک در هنگام جاروبرقی کشیدن و بیرون از منزل
مصرف بادام، عسل طبیعی و میوه‌ها و سبزیجات
کنارگذاشتن قلیان و استفاده نکردن از سیگار
گذاشتن کفش‌ها بیرون از منزل و
شست وشوی منظم لباس‌ها
مصرف مایعات گرم و سوپ به طور منظم
شست وشوی گلو و بینی با محلول‌های نمکی
مراجعه به پزشک در صورت تشدید علایم
تنظیم رطوبت هوای خانه به وسیله دستگاه رطوبت ‌سنج


راهکارهای کنترل حساسیت پاییزی


راه‌های مختلفی برای درمان و خلاصی از حساسیت پاییزی وجود دارد و البته نمی‌توان برای همه نسخه یکسان پیچید. داروهای ضداحتقان، کرم‌ها و پمادهای حاوی کورتیکواستروئید برای درمان خارش و جای جوش ناشی از حساسیت‌زاها و اسپری بینی می‌تواند باعث التیام آثار آلرژی در فرد شود. هر چند این داروها در داروخانه بدون نسخه به فروش می‌رسد ولی بهتر است قبل از استفاده از پزشک خود مشورت بگیرید.

اگر هم طرفدار داروهای طبیعی و سنتی هستید می‌توانید از دمنوش بابونه و دارچین استفاده کنید. سازمان بهداشت جهانی بر خواص این دمنوش از جمله اکسیژن رسانی بیشتر به اندام‌های تنفسی، بهبود آسم و تنگی نفس تأکید می‌کند. همچنین متخصصان طب سنتی معتقدند دمنوش ترکیبی مرزنجوش، آویشن و چای کوهی یک داروی ضد آلرژی، میگرن و سینوزیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha