دومین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی با زاهدی‌وفا وزیر پیشنهادی کار در حالی روز گذشته برگزار شد که قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری رییس‌جمهور برای دفاع از برنامه‌های گزینه پیشنهادی خود در مجلس حضور پیدا کند.

امید به رفع موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، با توجه به اهمیت و وزن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موقعیت کنونی کشور، انتظاری که از رییس‌جمهور وجود داشت این بود که شخصی زبده، متخصص و آشنا به روابط کارگری و کارفرمایی را برای این منظور در نظر بگیرد اما در نهایت محمدهادی زاهدی‌وفا پس از اتمام مهلت سه ماهه سرپرستی خود در این وزارتخانه، از سوی رییس‌جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار به مجلس معرفی شد.

هرچند برخی از نمایندگان مجلس در این باره اعلام می‌کنند با توجه به برنامه‌هایی که زاهدی‌وفا ارائه کرده، به نظر می‌رسد او بهترین گزینه معرفی‌شده به مجلس باشد. در این باره همچنین عضو شورای‌عالی کار با اعلام اینکه کارفرمایان از زاهدی‌وفا برای وزارت کار حمایت می‌کنند، اعلام کرده است که زاهدی‌وفا، اقتصاددان، باتجربه و فردی بی‌حاشیه و آرام برای سکانداری این وزارتخانه است. اصغر آهنی‌ها با بیان اینکه در بخش کارفرمایی از طرح‌هایش استقبال می‌کنیم، افزود: وی در مدت سرپرستی این وزارتخانه سعی کرد مباحث کاری را در یک محیط آرام پیش ببرد.


اما نسبت به زاهدی‌وفا انتقاداتی نیز وجود دارد و حتی اخباری مبنی بر دوتابعیتی بودن وی نیز اعلام شده است. همچنین برخی از نمایندگان مجلس مدعی شده‌اند که زاهدی‌وفا با هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس تعامل ندارد. به گفته جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس، زاهدی‌وفا تقریبا سه ماه سرپرست این وزارتخانه بوده ولی تعامل، ارتباط‌گیری، گزارش‌دهی و پاسخ‌دهی وی به سوالات نمایندگان، صفر بوده است.

در این باره همچنین محمد وحیدی نماینده مجلس اعلام کرده است: زاهدی‌وفا سرپرست وزارتخانه کار به لحاظ اجرایی، فضای این وزارتخانه را در تعامل دولت با مجلس با روابطی که وجود دارد یا خیلی نمی‌شناسد یا خیلی علاقه‌مند به این ارتباط نیست. بنابراین می‌توان گفت که تقریبا هیچ نماینده‌ای در مجلس با ایشان ارتباط ندارد.


چگونگی اصلاح روابط کار


با این حال و با وجود نظرات موافق و مخالفی که در ارتباط با وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت کار وجود دارد، دومین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی با زاهدی‌وفا برگزار شد. بر همین اساس سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی از حضور وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست اعضای این فراکسیون خبر داد و گفت: نظر نهایی این فراکسیون درباره رای اعتماد به «محمدهادی زاهدی‌وفا» به زودی اعلام می‌شود.

ابوالفضل عمویی اظهار کرد: در این نشست نمایندگان درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار سوالات خود را مطرح کردند و زاهدی‌وفا نیز برنامه‌های خود را درباره چگونگی اصلاح روابط کار، اصلاح حقوق و دستمزد و عملکرد نهادهایی مانند سازمان تامین اجتماعی مطرح کرد.


نماینده مردم تهران در مجلس افزود: زاهدی‌وفا درباره چگونگی تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پیشنهاداتی را ارائه داد تا عملکرد سازمان تامین اجتماعی ارتقا یابد.عمویی با اشاره به دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به مجلس ارائه شده است، اظهار کرد: اشتغال و کارآفرینی، هوشمندسازی فعالیت‌هایی اشتغالزا، توسعه ظرفیت مشاغل خاص، توزیع عادلانه منابع سرمایه‌گذاری در استان‌ها، توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای، ایجاد برنامه‌های برای شرکت‌های زیان‌ده وابسته به شستا، تامین حداقل حقوق برای اقشار ضعیف جامعه و انجام سیاستگذاری‌های اشتغال در این وزارتخانه از جمله مواردی بود که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن پرداخت. وی همچنین خاطرنشان کرد: جمع‌بندی این فراکسیون درباره رای اعتماد به وزیر پیشنهادی به زودی اعلام می‌شود.


لزوم برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی


آنچه قابل تامل است اینکه برخی از صاحب‌نظران اقتصادی نیز احتمال می‌دهند آرام شدن نسبی صدای اعتراض بازنشستگان معترض و برقراری یارانه معیشتی متقاضیان جدید می‌تواند نقطه قوت زاهدی‌وفا برای کسب رای اعتماد از مجلس به عنوان وزیر جدید رفاه باشد. اگرچه همچنان مشکلات و خلاهای زیادی در این وزارتخانه عریض و طویل وجود دارد و به گفته کارشناسان، هرشخصی که قرار است به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام وظیفه کند، لازم است سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسبی را در جهت توسعه بخش اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها پیش بگیرد و بهترین خدمت را به آنها داشته باشد. در واقع سکان چنین وزارتخانه مهمی را باید فردی آگاه به روابط کارگری و کارفرمایی و آشنا به اصول استراتژی موازنه‌سازی برعهده بگیرد. این در حالی است که یکی از وظایف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اشتغال تولید و تعیین سیاست‌های کلان دولت است.


در همین راستا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن برشمردن موضوعاتی که باید در اولویت برنامه‌های وزیر بعدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد، تاکید کرد که وی باید به رفع موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توجه ویژه داشته باشد و این مساله را در دولت حل کند چراکه این موضوع از مهم‌ترین مطالبات کنونی جامعه بازنشستگان کشور است.


خلیل بهروزی‌فر در بیان اولویت‌هایی که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برای اداره این وزارتخانه مدنظر قرار دهد، گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برنامه دقیقی برای اداره شرکت‌هایی که زیرمجموعه این وزارتخانه هستند، داشته باشد و این موضوع را به طور جدی مدنظر قرار دهد. همچنین برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی از دیگر موارد مهمی است که باید در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.


نماینده مردم فومن و شفت در مجلس تصریح کرد: تفاوت چشمگیر بین میزان دریافتی بازنشستگان کشوری و لشکری با کارگران و نحوه افزایش حقوق آنها از دیگر موضوعات حائز اهمیتی است که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید مورد توجه قرار دهد آن هم در شرایطی که متاسفانه امسال حقوق این افراد تنها ۱۰ درصد افزایش یافته و به یکی از معضلات مهم آنها تبدیل شده است. بنابراین آقای زاهدی‌وفا باید رفع این مشکلات را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و این مساله را در دولت حل کند.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: آنچه مسلم است وضعیت دریافتی بازنشستگان به ویژه کارگران باعث شده که آنها در زمره اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار گیرند چراکه به لحاظ شرایط سنی هزینه زندگی و حتی درمان آنها به مراتب بیشتر از سایر افراد جامعه است. بنابراین نیازمند حمایت جدی هستند که لازم است وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این امر توجه ویژه داشته باشد.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: اشتغال نیز یکی دیگر از موضوعات مهمی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، زمینه ایجاد آن در سراسر کشور را فراهم کرده و با این روش رونق تولید را نیز دنبال کند.


سوابق اقتصاددان ۵۹ ساله


گفتنی است محمدهادی زاهدی‌وفا اقتصاددان ۵۹ ساله، دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا در کانادا است. وی در سال‌های گذشته عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، رییس هیات‌مدیره هلدینگ صنایع نوین، رییس هیات‌مدیره رایتل و عضو شورای‌عالی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت نیز بوده است.


در سوابق مدیریتی زاهدی‌وفا، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت نهم، نماینده وزارت اقتصاد در شوراها و کمیسیون‌های تخصصی شورای‌عالی تحقیقات و فناوری (عتف)، شورای اقتصاد، کمیسیون اقتصادی دولت، شورای پول و اعتبار و شورای‌عالی انرژی دیده می‌شود.


زاهدی‌وفا همچنین سابقه عضویت در کارگروه ویژه نفت، شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی، ستاد تنظیم بازار، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای‌عالی امنیت ملی، کارگروه طرح تحول اقتصادی، شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم، شورای‌عالی رفاه و تامین اجتماعی، شورای آمایش سرزمین، شورای‌عالی آمار، کمیته ملی اهداف توسعه هزاره و کارگروه تدوین ضوابط حمایت از صادرات غیرنفتی را در کارنامه خود دارد و اینک با معرفی رییس‌جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار به مجلس معرفی شده است.


لازم به ذکر است سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور به اخبار منتشر شده مبنی بر دوتابعیتی بودن وزیر پیشنهادی کار اعلام کرده است: هم در رسانه‌های داخل و هم خارج کشور برخی مطالبی را مبنی بر دوتابعیتی بودن آقای زاهدی‌وفا عنوان کردند، اما ایشان مثل هر دانشجوی بورسیه و غیربورسیه در آنجا اقامت داشته برای تحصیل و بعد هم به ایران بازگشته است یا اخیرا گفتند پسرشان به نام طاها زاهدی‌وفا در آنجا شرکت دارد که اصلا آقای زاهدی‌وفا پسر ندارد. سیدمحمد حسینی در پایان انتشار این اخبار جعلی را با هدف تخریب چهره مدیریتی زاهدی‌وفا دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha