وضعیت خشکی و خالی شدن سفره های اب زیرزمینی در اصفهان همچنان در حال پیشروی است و با گذشت دو هفته از سال تحصیلی جدید، 100 مدرسه به دلیل فرونشست، غیرقابل استفاده هستند. با اینهمه سیاست های کشاورزی و مدیریت فضای سبز شهری از جمله کشت شالی و کاشت چمن در این استان همچنان بر پایه پیش از بروز بحران می چرخد.

فرونشست در اصفهان دامن 100 مدرسه را گرفت/ کاشت برنج و چمن ادامه دارد

به گزارش سلامت نیوز، بر اساس گزارش استانداری اصفهان ۱۰۰ مدرسه آسیب‌دیده در اثر فرونشست در این استان شناسایی شده‌اند. این مدارس غیرقابل سکونت بوده و ممکن است هر آن بر سر ساکنان خراب شوند. با اینکه دو هفته از سال تحصیلی جدید می گذرد تلکیف این مدارس هنوز مشخص نیست.

همچنین بر اساس آمارهای موجود، در شهر اصفهان با جمعیت بیش از 2 میلیون نفر، در حدود ۲۵۸ مدرسه در زون فرونشست زمین قرار گرفته اند. علاوه بر این مراکز دیگری شامل دانشگاه، مدرسه و مؤسسات آموزش عالی نیز در زون فرونشست قرار دارند.

بر اساس آمارهای سازمان زمین‌شناسی اصفهان، از ۳۵ دشت واقع در استان اصفهان، حدود ۲۷ دشت ممنوعه وجود دارد که وضعیت ۱۰ دشت آن، بحرانی است. گفته می شود تنها 8 دشت آزاد در اصفهان هست که بیشتر در مناطق شرقی استان است. در این 8 دشت آزاد نیز به دلیل کیفیت بسیار پایین آب آبخوان‌ها و یا حفر چاه‌ها که عامل اصلی از بین رفتن آبخوان‌ها است فرونشست کمی مشاهده می‌شود.

به گفته کارشناسان، اگرچه نرخ فرونشست زمین در اصفهان پایین تر از خراسان و تهران است، اما چون این پدیده در اصفهان در محدوده شهری و سکونتگاه های انسانی قرار گرفته، خطر آن از سایر نقاط کشور بیشتر و جدی تر است.

بر اساس داده های آماری از سال ۶۱ تاکنون حدود یک متر افت آب‌های زیرزمینی در اصفهان ثبت شده است و با توجه به اینکه در حال حاضر نسبت به گذشته، زاینده‌رود آورد آبی ندارد و بارش‌ها نسبت به قبل کاهش داشته و در عوض میزان برداشت آب ۳۱۱ میلیون مترمکعب است پیشروی بحران فرونشست جدی تر و شدیدتر می شود.

آگاهان تاکید می کنند اگرچه در طولانی‌مدت کشت و زرع در اصفهان کاهش یافته، اما در کوتاه‌مدت کشت برنج نسبت به سال قبل بیشتر شده که این افزایش کشت موجب بار مازاد به سفره‌های آب زیرزمینی و به‌نوعی تخلیه سریع‌تر آب و درنهایت به فرونشست زمین شده است.

از سوی دیگر مدیریت شهری کلانشهر اصفهان هیچ تغییری در روش های مدیریت فضای سبز این شهر ایجاد نکرده و همچنان کاشت چمن که یک گیاه پرآب بر است در راس الگوی فضای سبز قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha