سرانجام آب سد تالوار به همدان رسید تا وعده دولت به مردم همدان تحقق یابد. مردم دیار الوند، دو ماه با جیره‌بندی آب شرب، توزیع آب از طریق تانکر یا بسته‌بندی ساختند و صبوری پیشه کردند تا وعده و قول مسئولان دولت سیزدهم برای پایان این معضل در ظرف دو ماه محقق شود.

آب سد تالوار در خانه همدانی ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، سرانجام آب سد تالوار به همدان رسید تا وعده دولت به مردم همدان تحقق یابد. مردم دیار الوند، دو ماه با جیره‌بندی آب شرب، توزیع آب از طریق تانکر یا بسته‌بندی ساختند و صبوری پیشه کردند تا وعده و قول مسئولان دولت سیزدهم برای پایان این معضل در ظرف دو ماه محقق شود.

این ابرپروژه که 17 سال درکش و قوس سهل‌انگاری و فراموشکاری و بهانه هایی چون نبود اعتبار و... معطل مانده بود در طول این دو ماه به‌صورت شبانه‌روزی روی ریل اجرا قرار گرفت. آخرین مرحله پروژه؛ تأیید نهایی سلامت آب سد تالوار بر اساس آخرین استانداردهای بهداشتی از سوی آزما یشگاههای مرجع بود که آن هم با موفقیت به پایان رسید و اکنون آب شرب و بهداشتی بدون قطعی یا جیره‌بندی در لوله‌های شبکه آب شرب شهری همدان جریان دارد.


«علیرضا قاسمی‌فرزاد» استاندار همدان درگفت‌وگو با «ایران» گفت: با همت دولت سیزدهم برای حل مشکل آب همدان و پیگیری‌های صورت گرفته، آب سد تالوار در لوله‌های آب شرب همدان جریان یافت و خوشبختانه جیره‌بندی آب برای مردم صبور همدان پایان یافت.
از سوی دیگر با رسیدن جواب آزمایش سلامت آب سد تالوار که پس از تصفیه در لوله‌های آب شرب جریان دارد، مردم همدان می‌توانند با خیال راحت از این آب سالم استفاده کنند.


وی افزود: ابتدا لازم می‌دانم از مردم عزیز استان همدان به‌دلیل صبر و شکیبایی‌ تقدیر و تشکر کنم، همه تلاش بنده این بود که مردم به این سختی‌ها و گرفتاری‌ها دچار نشوند و بابت تمام سختی‌هایی که مردم همدان کشیدند عذرخواهی می‌کنم.علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه شهر همدان از 24 مرداد ماه با بحران آب روبه‌رو شد افزود: از روز پنجشنبه گذشته و با پایان تکمیل نخستین فاز انتقال آب از سد تالوار به همدان دیگر مشترکان آب همدان با قطعی آب مواجه نیستند.

وی در پاسخ به اینکه هنوز در ساعات شب مردم همدان با افت فشار آب مواجه هستند افزود: کاهش فشار آب در ساعت نیمه‌شب تا صبح یک استراتژی است که از چند سال گذشته نه تنها در همدان بلکه در همه شهرها اجرایی می‌شود و این مسأله به‌دلیل مسائل فنی است تا لوله‌های آب که ممکن است دچار فرسودگی باشند دچار شکستگی نشوند.


جبران کم کاری 17 ساله در دو ماه


استاندار همدان افزود: طرح آبرسانی به همدان در سال 1383 و در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به همدان مصوب شد و مطالعات آن نیز از همان سال آغاز شد اما عملیات اجرایی آن از سال 1386 کلید خورد.طرحی که شامل بیش از ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال، ۴ ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه‌خانه به ظرفیت3700 لیتر در ثانیه بود.


اما همه چیز بخوبی پیش نرفت و باگذشت ۱۷ سال و یک توقف چند ساله، این پروژه بزرگ در عمل به فراموشی سپرده شد و حتی چند سال کارگاه اجرایی آن تعطیل شد.استاندار همدان تأکید کرد: تا قبل از دولت سیزدهم، ابرپروژه آبرسانی به همدان تنها ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و برآورد کارشناسان بر این بود که حداقل ۲۴ تا ۳۶ ماه کار مستمر و شبانه‌روزی لازم است تا کم‌کاری ۱۷ ساله جبران شود، اما نه ۳۶ ماه فرصت وجود داشت و نه دولت سیزدهم این را می‌پذیرفت.


به گفته وی رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به همدان با مشاهده پیشرفت چشمگیر پروژه آبرسانی آن هم صرفاً طی چند ماه و جبران عقب‌افتادگی‌های چند ساله، قول حل این بحران در آینده‌ای نزدیک را به مردم همدان داد و وزیران دولت سیزدهم بویژه وزیر کشور و وزیر نیرو نیز از هیچ کوششی فروگذار نکردند و تمام‌قد پای تأمین آب همدان ایستادند.


وی تأکید کرد: اما این تمام ماجرای ابرپروژه آبرسانی به همدان نبود و اصلاح طرح اولیه آبرسانی، اجرای پروژه خط انتقال بای پس به طول ۱۷ کیلومتر و اتصال زون‌های غربی و شرقی شبکه آبرسانی همدان را به استان تحمیل کرد.البته با تلاش دست‌اندرکاران، اجرای خط بای پس با تمام توان آغاز شد و با تلاش شبانه‌روزی، در یک بازه زمانی یک ماهه به‌عنوان یک طرح جهادی به اتمام رسید و مشکل بزرگ و همیشگی شبکه توزیع آب همدان رفع شد تا تعادل و توازن آبرسانی در مناطق شهری برقرار شود.


فاز دوم پروژه با سرعت پیش می رود


قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه میانگین بارش بلند مدت درهمدان معادل 350 میلیمتر است، افزود: این در حالی است که در سال آبی
1401-1400 که آن را پشت سر گذاشتیم همدان تنها 230 میلیمتر بارش داشت و از سوی دیگر آورد رودخانه‌های منتهی به سد اکباتان به‌عنوان منبع تأمین‌کننده 70 درصد آب همدان به 19 میلیون متر مکعب کاهش یافته بود.


میانگین آورد آب این رودخانه‌ها در بلند مدت 50 میلیون متر مکعب بوده است.استاندار همدان گفت: همه این مسائل در کنار هم موجب شد تا سد اکباتان عملاً از مدار تأمین آب خارج شود.در چنین شرایطی و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه ویژه دولت به حل مشکلات مردمی، این پروژه به اولویت اول طرح‌های عمرانی همدان تبدیل شد.


وی در پاسخ به این پرسش که چرا پروژه‌ انتقال آب از سد تالوار که بایستی تا سال ۹۰ به بهره‌برداری می‌رسید حدود 17 سال معطل مانده بود، گفت: هر چند مسئولیت بازخواست در این خصوص با بنده نیست و مراجع ذی‌صلاح باید چرایی ماجرا را پیگیری کنند ولی شکی نیست که همه‌ کسانی که با ترک فعل‌شان باعث شدند تا مردم همدان دچار این مسأله و بحران آب شوند باید بیایند و عذرخواهی کنند.قاسمی‌فرزاد گفت: آنچه از دولت قبل به دست ما رسید شرایطی بود که برای تکمیل این پروژه و انتقال آب به همدان حدود 2هزار میلیارد تومان پول و ۲سال زمان نیاز داشتیم.


وی تأکید کرد: ما تلاش بسیار زیادی انجام دادیم تا بتوانیم این پروژه را قبل از سفر رئیس‌جمهور به همدان تکمیل کنیم ولی به هزار و یک دلیل این اتفاق نیفتاد، اما با توجه به اهمیت موضوع، برای تأمین آب همدان با دستور و مساعدت رئیس‌جمهور یکهزار و 400 میلیارد تومان، عددی معادل با بودجه عمرانی یک سال استان، صرفاً به پروژه آبرسانی به همدان اختصاص پیدا کرد که این موضوع امری کم‌نظیر محسوب می‌شود که جا دارد از طرف همه مردم همدان از رئیس‌جمهور بابت نگاه ویژه‌ای که نسبت به آب همدان داشتند، تشکر ‌کنم.


وی خاطرنشان کرد: روند تکمیل مرحله دوم پروژه آبرسانی به همدان ادامه دارد و با تکمیل عملیات اجرایی تصفیه‌خانه مهاجران، این طرح با ظرفیت انتقال یک هزار و ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه، به‌طور کامل بهره‌برداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha