مقامات وزارت بهداشت از افزایش بدهی بیمه تأمین اجتماعی به مراکز درمانی و تأخیر در بازپرداخت آن خبر می‌دهند. همین چند روز پیش معاون درمان وزیر بهداشت از بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی بیمه تأمین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد. سعید کریمی گفت:«این بدهی ۱۰ ماه تا یکسال است که به مراکز مختلف بیمارستانی در کشور پرداخت نشده و بیمارستان‌ها را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.»

دود بدحسابی تامین اجتماعی در چشم مردم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، کریمی با بیان اینکه ۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در بخش بستری از بیمه‌ها و ۱۰ درصد درآمد آنها فرانشیزی است که از بیمار اخذ می‌کنند،گفت:«۵۰ درصد مردم بیمه تأمین اجتماعی هستند و در برخی شهرها مثل اصفهان ۶۰ درصد مردم بیمه تأمین اجتماعی هستند. حال حساب کنید یک مرکز درمانی ۹۰ درصد درآمدش را بیمه ندهد، چه اتفاقی می‌افتد و بیمارستان چگونه می‌تواند سرپا باشد؟»

همزمان با این موضوع، برخی از بیمه شدگان تأمین اجتماعی اعلام کردند که در مراجعه به برخی مراکز درمانی وزارت بهداشت متوجه شده‌اند که بیمه تأمین اجتماعی آنها اعتباری در این مراکز ندارد و از پذیرش آن‌ها خودداری می‌شود. آن‌ها گفتند مسئولان بیمارستان این عدم پذیرش را فقط با یک نامه‌ای که پشت شیشه چسبانده‌اند به اطلاع بیمه‌شدگان می‌رسانند.


به دنبال این موضوع، برخی از بیمارستان‌های دولتی و مراکز درمانی نیز اعلام کرده‌اند به‌دلیل عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی بیمه شدگان تامین اجتماعی برای دریافت خدمات غیراورژانسی پذیرش نمی‌شوند.
لازم به ذکر است «شهرام غفاری» مدیرکل دفتر درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی به ایلنا گفته است که کل بدهی سازمان تأمین اجتماعی به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰، پنج هزار و دویست میلیارد تومان بوده است.

تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌ها


البته وزارت بهداشت اعلام کرده که به‌صورت کتبی هیچ نامه و یا دستور اداری برای عدم پذیرش بیمه شدگان تأمین اجتماعی به این سازمان و یا حتی بیمارستان‌های خود ارسال نکرده و این عدم پذیرش تخلف محسوب می‌شود .همین دیروز پدرام پاک آئین، سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بیمارستان‌های دولتی به دلیل بدهی تأمین اجتماعی، از پذیرش بیماران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی خودداری می‌کنند، گفت:«عدم پذیرش بیمار در بیمارستان به دلیل مطالبات بیمارستان از بیمه‌ها قویاً تکذیب می‌شود.» وی افزود: «چنین چیزی صحت ندارد و بر فرض صحت، تخلف و مستوجب پیگیری است.»


در همان روزی که سخنگوی وزارت بهداشت، عدم پذیرش بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در بیمارستان‌ها را به‌دلیل مطالبات بیمارستان تکذیب کرد. «نادر توکلی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با ایلنا این خبر را به صورت تلویحی تایید کرد، اما او هم این اقدام را غیرقانونی دانست.


وی در این زمینه گفت:« البته اینکه بیمارستان‌ها گفته‌اند که خدمات ارائه نمی‌دهند منظور این نیست که خدمات اورژانسی ارائه نمی‌شود، بلکه منظور از ارائه خدمات غیراورژانسی و اِلِکتیو است. با این حال هنوز تصمیمی مبنی بر تأیید درخواست بیمارستان‌ها از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اتخاذ نشده و تا زمانی که دانشگاه‌ها تأیید نکنند هیچ بیمارستانی نمی‌تواند خدمات غیر اورژانسی را قطع کند. ما فعلا فرصتی را به تأمین اجتماعی داده‌ایم تا بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند.»


اما رئیس کانون بازنشستگان تهران تایید کرد که برخی از بیمارستان‌های دولتی بیمه تأمین اجتماعی را نمی‌پذیرند. علی دهقان‌کیا در این زمینه به رسانه‌ها گفته: «به دلیل بدهی که تأمین اجتماعی به مراکز طرف قرارداد دارد، این مشکل به وجود آمده و از دولت سیزدهم و رئیس جمهور و آقای رئیسی می‌خواهیم که همانگونه که بازنشستگان تا کنون پشتیبان نظام و دولت بودند، دولت نیز به این قضیه ورود کند و بدهی خود به بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای را پرداخت نماید تا بتوانیم به بحث درمان بازنشستگان به درستی با ارائه خدمات مناسب بپردازیم.»

دولت به تامین اجتماعی بدهکار است


اگر ارائه خدمات مراکز درمانی به بیماران بیمه شده توسط تامین اجتماعی نیاز به تایید یا تکذیب دارد، اما رابطه مالی مخدوش شده تأمین اجتماعی و مراکز درمانی نیاز به تاییدیه و تکذیبیه ندارد. سال‌هاست تامین اجتماعی جزء بده‌کاراران بزرگ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محسوب می‌شود و این بدهی در سال‌های گذشته نیز بارها باعث رویارویی مراکز درمانی با این سازمان بیمه‌گر شده است به نحوی که در سال‌های قبل نیز این موضوع تکرار شده و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده بودند که به دلیل استمرار و انباشت بدهی قادر به ارائه خدمات به بیمه‌شده‌های تأمین اجتماعی نیستند.


در حالی بدهی‌ مالی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها باعث سردرگمی بیمه‌شدگان شده است که این سازمان بیمه‌گر خود طلب‌کار دولت است و دولت بیش از هزاران میلیارد تومان به این سازمان بده‌کار است. آن‌گونه که علی دهقان‌کیا به رسانه‌ها گفته است تأمین اجتماعی بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب‌کار است.


بدهکایر دولت به بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور در حالی است که براساس مصوبه مجلس، باید دولت 90هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد تا آن‌ها بتوانند بدهی‌های خود را به مراکز طرف قرارداد و دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت کنند، اما اکنون که هفت ماه از سال گذشته است دولت در این زمینه اقدامی نکرده است و دود این بدهی‌ها نهایتا به چشم بیمه‌شدگانی می‌رود که حق بیمه خود را هر ماه پرداخت می‌کنند و انتظار ارائه دریافت خدمات مناسب را نیز دارند.


بدیهی است اگر دولت بدهی خود را به تأمین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور، پرداخت کند در این صورت تأمین اجتماعی نیز می‌تواند بدهی مراکز درمانی را بپردازد و و این مشکل برطرف شود.


در حالی سازمان تامین اجتماعی ناتوان در پرداخت بدهی‌های خود به بیمارستان‌هاست که این سازمان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های درمانی غیر دولتی در کشور است که ماموریت آن پوشش کارگران حقوق بگیر و مشاغل آزاد است و اکنون بیش از نیمی از جمعیت ایران بیمه شده این سازمان هستند و طبیعتا تهدید قطع خدمات غیراورژانسی از سوی مراکز دولتی می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت بخش زیادی از جامعه بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha