سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 346198

طبق پژوهش تازه گروهی از دانشمندان سنگاپوری به نظر می رسد آن ها توانسته اند از طریق آزمایش روی کرم های لوله ای به کلید کاهش سرعت پیری در انسان دست پیدا کنند

راز افزایش عمر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیجیاتو، سالخوردگی در زمینه‌های متعددی از پاتولوژی ( بافت شناسی )انسان یک عامل خطر بسیار مهم تلقی می‌شود و قادر است طیف بیماری‌های متابولیک را از دیابت گرفته تا سرطان و ناراحتی‌های مرتبط با زوال اعصاب سبب شود. در نتیجه ، تحقیقات روی داده های کاهش سرعت پیری می‌تواند دنیای پزشکی را یک قدم به راهبردهای درمانی جدید برای بیماری‌های مذکور نزدیک‌تر کند.

درمان سرطان، زوال عقل و سکته


این آزمایش روی گونه خاصی از کرم‌های لوله‌ای صورت گرفته که از شباهت‌های ژنتیکی خاصی با انسان برخوردارند. محققان طی آزمایشی متوجه شدند که تحریک واکنش اضطرابی در کرم‌های پیرتر به واسطه یک رژیم غذایی دارای گلوکز بالا می‌تواند موجب افزایش طول عمر این موجودات شود.به گفته محققان، یافته‌های آن‌ها در کنار افزایش طول عمر، می‌تواند راه‌های جدیدی را برای توسعه درمان‌ بیماری‌های مرتبط با پیری مثل سرطان، زوال عقل و سکته ایجاد کند.

روند پژوهش


کرم‌های لوله‌ای ژن‌های مشابه با انسان دارند که بدن انسان به واسطه آن‌ها برای سلول‌ها تقسیم وظایف یا سلول‌های آسیب‌دیده را برای نابود شدن برنامه‌ریزی می‌کند. دانشمندان در ادامه قصد داشتند ببینند دستکاری واکنش اضطرابی ایجاد شده توسط گلوکز بیش از حد در کرم‌ها چه نتایجی به دنبال دارد.
محققان برای آزمایش این موضوع، در دو مرحله از چرخه زندگی کرم‌ها از تغذیه‌ای با گلوکز بالا استفاده کردند که مرحله نخست آن پس از بالغ شدن کرم‌ها بود و مرحله دوم تغذیه پنج روز بعد، در سن پساتولیدمثل انجام شد؛ سنی که کرم‌ها در آن فاقد باروری و شرایط تولید مثل هستند.
در سوی دیگر همچنین به صورت موازی گروه دیگری از کرم‌ها آزمایش شدند که از یک رژیم غذایی عادی بهره می‌بردند.

گلوکز و عمر بیشتر


دانشمندان در ادامه مشاهده کردند کرم‌های لوله‌ای پیرتری که از رژیم دارای گلوکز بالا استفاده می‌کردند، 24 روز عمر داشتند.این در حالی بود که کرم‌های جوان‌تر دارای همان رژیم غذایی بعد از 13 روز مردند و کرم‌هایی هم که از رژیم غذایی عادی استفاده می‌کردند برای مدت زمان 20 روز زنده بودند.طبق یکی دیگر از موارد مشاهده شده در این پژوهش، کرم‌های لوله‌ای پیرتری که از گلوکز بالا تغذیه کرده بودند نه تنها چابک‌تر بودند، بلکه از سلول‌های ذخیره انرژی بیشتری برخوردار بودند؛ موضوعی که نشان می‌دهد فرایند پیری آن‌ها در حال پیشرفت در جهت صحیحی بوده است.


افزایش عمر با گلوکز؟


این پژوهش باعث شد دانشمندان درگاه سلولی تازه‌ای را شناسایی کنند که «واکنش پروتئین باز شده» نام دارد و روی طول عمر حیوانات دارای رژیم غذایی با گلوکز بالا اثر می‌گذارد.شواهد به دست آمده کنونی بدان معنا نیست که جمعیت سالمندان می‌توانند برای افزایش طول عمر به رژیم‌های غذایی حاوی قند بالا روی بیاورند، چنین اقدامی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما دانشمندان اعلام کرده اند مطالعات بیشتر همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha