یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰

وجود مددکاری اجتماعی برای بالا بردن امتیاز کلی شاخصه نشاط جمعیتی یک کشور ضروری است. با مددکاری اجتماعی سالمندان، حال روحی و جسمی سالمندان جامعه ارتقاء می یابد.

 نقش مددکاری اجتماعی در رفاه سالمندان

مددکار اجتماعی به چه کسی می گویند؟

مددکار اجتماعی هم یک مربی است و هم یک مشاور. مددکار در نقش مشاور؛ به افراد در حل مشکلاتشان کمک می کند و در نقش یک مربی؛ توانایی های مددجو را برایش شفاف سازی و برجسته می سازد. یک مددکار رازدار است و مددجو نیز به واسطه همین ویژگی به او اعتماد کرده و او را به زندگی خود راه میدهد. غالبا یک مددکار اجتماعی مثل یک مشاور مهربان، بدون هیچ قضاوتی مددجویان خود را راهنمایی میکند.

مددکاری اجتماعی و سالمندی

اکثر افراد از ارتباط مددکاری اجتماعی و سالمندی؛ خبر دارند اما شاید توجه کمی به نقش آن در کمک به سلامتی آنان صورت گرفته باشد. سالمندان هم مانند دیگر گروه های سنی نیازهای خاص خود را دارند و همچنین امکان آسیب پذیری آنان به دلایل مختلفی زیاد است. سالمندان نباید احساس کنند که پا به سن گذاشتن؛ آنها را از دید جامعه کنار زده است و کسی به نیازهای آنان اهمیتی نمیدهد. بنابراین بحث مددکاری اجتماعی و سالمندی پیش میآید.

مددکاری اجتماعی سالمندان یکی از حوزههایی است که به میزان کمی در سطح جامعه مشاهده میشود. کسانی که در مددکاری اجتماعی سالمندان کار میکنند، با ارائه مشاوره و درمان، مشاوره به خانوادههای مراجعان در مورد نحوه حمایت از سالخوردگان عزیزشان، به مشتریان خود کمک میکنند تا چالشهای روانی، عاطفی و اجتماعی خود را مدیریت کنند.

ارتقاء تاب آوری سالمندان با کمک مددکار اجتماعی

یکی از وظایف مددکار اجتماعی در رابطه با سالمندان، کمک به ارتقاء تاب آوری سالمندان است. تاب آوری به توانایی مواجهه با چالشها و حفظ نگرش مثبت اشاره دارد. این احتمال وجود دارد که مددکاران اجتماعی سالمندان بر حسب نقش و محیط کاری خود، با انواع بحران ها در مشتری روبرو شوند. برخی از مددجویان سالمند ممکن است با افسردگی، گرایش به خودکشی، زوال عقل حاد، درگیری های خانوادگی، تجربه های آسیب زا و یا اختلالات روانی و عاطفی دست و پنجه نرم کنند. همچنین این امکان وجود دارد که مددجویان قربانی غفلت، آزار خانگی، بهره کشی و سایر جنایات شوند.

بنابراین یک مددکار اجتماعی در نقش مددکاری اجتماعی سالمندان احتمالا حمایت و مداخلات بحران را در شرایط غیر پزشکی ارائه می دهد. با کمک و حمایت مددکار اجتماعی، نه تنها مشاوره درمانی برای مراجعات پزشکی به سالمندان ارائه میشود؛ بلکه از نظر روحی و روانی به مثبت نگری و افزایش امید در آنان کمک می گردد. به واسطه همین حمایت ها توان تحمل و مواجهه با بحران ها در افراد سالمند افزایش یافته و ارتقاء تاب آوری سالمندان را به همراه دارد.

 نقش مددکاری اجتماعی در رفاه سالمندان

مشارکت اجتماعی سالمندان

مددکاری اجتماعی سالمندان با کمک به ارتقاء روحیه و سلامت سالمند، مشارکت وی در اجتماع را تسهیل میکند. مشارکت اجتماعی برای تقریباً نیمی از جمعیت سالمندان با محدودیت مواجه شده است. اما این مشارکت به منظور پرورش نشاط در جامعه، ارتقای سلامت و پیشگیری از ناتوانی‌ها، حیاتی است. حتی در کشورهای صنعتی، بسیاری از سالمندان به دلیل نبود دسترسی عادلانه به فعالیتها و اطلاعات، فرصتهای مناسبی برای مشارکت اجتماعی کامل در اختیار ندارند. این در حالی است که به نظر میرسد این مشارکت اجتماعی سالمندان از طریق مداخلات سازمان‌های اجتماعی و متخصصان مراقبت‌ بهداشتی به عنوان یک هدف تعیین شده است.

نویسنده: دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مدیر رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان

منابع:

https://www.basw.co.uk/system/files/resources/basw_103616-1_0.pdf

Geriatric Social Work: A Guide to Social Work with Older Adults (onlinemswprograms.com)

Social participation needs of older adults living in a rural regional county municipality: toward reducing situations of isolation and vulnerability | BMC Geriatrics | Full Text (biomedcentral.com)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha