دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو ضمن اشاره به تاخیر و بدهی برخی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها در قالب اجرای طرح دارویاری، در عین حال از کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و همچنین درخواست اعتبار 89هزار میلیارد تومانی برای دارویاری در سال آینده خبر داد.

تامین اجتماعی؛ همچنان بدهکار «دارویاری» / کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیرخشک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سیدحیدر محمدی - دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو درباره وضعیت پرداختی بیمه‌ها در قالب طرح دارویاری، گفت: قرار بود که پرداختی‌های طرح دارویاری بلافاصله از محل اعتبارات طرح و از سوی بیمه‌ها پرداخت شود. در این زمینه بیمه سلامت به خوبی و بلافاصله پرداخت‌ها را انجام داد و وضعیت خوبی دارد. به طوری که در بخش سرپایی تا پایان شهریور را تسویه کرده است. در حالی که بیمه تامین اجتماعی در بخش سرپایی تا پایان تیر ماه را تسویه کرده و هنوز مرداد و شهریور را تسویه نکرده است. البته قول دادند که به زودی این مطالبات را پرداخت کنند. بنابراین عملا تامین اجتماعی پرداختی در قالب دارویاری نداشته است که البته به این علت است که منابع مالی نداشته است. بیمه تامین اجتماعی می‌گوید من بدهی داشتم و ابتدا باید بدهی‌ام را بدهم و بعد ماه به ماه در قالب طرح دارویاری پرداخت کنم.

وی ادامه داد: در بخش بستری هم بیمه سلامت تا پایان تیر ماه را پرداخت کرده است و اعلام کرده هر مرکز درمانی که اسناد مرداد و شهریور را ارسال کند، پرداخت می‌کنم؛ اما ارسال اسناد بیمارستان مقداری زمان‌ می‌برد. تامین اجتماعی تا آبان سال قبل را تسویه کرده است. بیمه نیروهای مسلح هم مطالباتش را در حوزه سرپایی و بستری تا پایان تیر ماه ۱۴۰۱ دارد تسویه می‌کند.

درخواست اعتبار ۸۹ هزار میلیارد تومانی برای دارویاری در سال آینده

وی درباره میزان اعتبار طرح دارویاری به ایسنا گفت: اگر ارز کل اقلام را آزاد می‌کردیم، اعتبار کلی ۷۳ هزار میلیارد تومان بود. حال ۴۰۰۰ میلیارد تومان در مرداد ماه به بیمه‌ها پرداخت کردند و یک میلیارد دلار هم به سازمان غذا و دارو پرداختند. البته باید توجه کرد که برخی واردکنندگان ارز دولتی را دریافت کردند، اما بعد از ۲۳ تیر ماه آن را ترخیص کردند که این‌ها مشمول مابه‌التفاوت می‌شوند. به این معنا که زمانیکه می‌خواهند کالایشان را ترخیص کنند، گمرک به آنها می‌گوید که کالای شما نیمایی شده و باوجودی که ارز دولتی دریافت کرده بودید، باید مابه‌التفاوت ارز دولتی تا نیمایی را بپردازید؛ چراکه قرار است دارو را با قیمت آزاد بفروشید. بنابراین هر واردکننده‌ای که کالایش بعد از اجرای طرح دارویاری ترخیص شده، حتی اگر ارز دولتی دریافت کرده باشد، باید مابه‌التفاوت ارز دولتی تا آزاد را بپردازد. زیرا ما قیمت آزاد را دادیم و به قیمت آزاد می‌فروشد. حال از یک میلیارد دلار، ۴۰۰ میلیون دلار آن به این صورت است که باید مابه‌التفاوت را به ما برگردانند. بنابراین عملا ما ۶۰۰ میلیون دلار دریافت کردیم. مقرر شده ۵۰۰ میلیون دلار دیگر هم در روزهای آینده به حوزه سلامت تخصیص یابد. در عین حال برای سال آینده هم ۸۹ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح دارویاری پیشنهاد دادیم که امیدواریم در قانون بودجه تصویب شود.

محمدی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه بر اساس عملکرد بیمه‌ها تخصیص‌ها را انجام می‌دهد، گفت: بر این اساس بیمه اسنادش را به سازمان و برنامه و بودجه ارائه می‌دهد و این سازمان به اندازه عملکرد ماه قبل‌شان مجددا به آن‌ها اعتبار می‌دهد.

محمدی درباره چالش عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: همانطور که اعلام کردم سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کند که پول ندارد و بدهی‌هایش را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده است. البته اعتبار مربوط به طرح دارویاری را دریافت کرده است، اما بدهی‌های قبلی‌اش را به داروخانه‌ها پرداخته است. تامین اجتماعی می‌گوید دولت به من بدهی دارد و باید بدهی‌اش را بپردازد تا من هم بتوانم مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها را بپردازم. این موضوع می‌تواند در زنجیره دارو مشکل ایجاد کند. بنابراین باید از طرق مختلف اعم از استقراض یا دریافت مطالباتش در دولت بتواند بدهی‌های مراکز درمانی و داروخانه‌ها را بپردازد.

بیمه‌ها؛ پاشنه آشیل دارویاری

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پاشنه آشیل طرح دارویاری است، گفت: این موضوع دقیقا درست است. توصیه ما این است که سازمان برنامه و بودجه پول تامین اجتماعی را پرداخت کند تا تامین اجتماعی هم بتواند بدهی‌هایش را به مراکز درمانی و داروخانه‌ها تسویه کند. در عین حال سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید بر روی هزینه‌کرد اعتباراتی که در قالب طرح دارویار به بیمه‌ها پرداخت می‌شود، نظارت کنند. ما هم وظیفه داریم که گزارش دهیم. در حال حاضر به جز بیمه سلامت هیچ یک از بیمه‌ها سهم دارویاری را تسویه نکرده‌اند.

کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیرخشک

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت ۹ درصد ارزش افزوده در حوزه مواد اولیه، ‌گفت: مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو ۹ درصد ارز دولتی بود که بعد از آزادسازی ارز دارو، به ۹ درصد ارز نیمایی بدل شد، اما خوشبختانه چندی پیش معاون اول رییس جمهور دستور دادند که تا زمان رسیدن مصوبه مجلس شورای اسلامی در این زمینه، گمرک همان یک درصد ارزش افزوده ارز نیمایی را از مواد اولیه دریافت کند. همچنین مالیات بر ارزش افزوده در داروهای وارداتی که مشابه تولید داخلی دارند و همچنین در شیرخشک‌ها به دو درصد ارز نیمایی کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha