چرخه معیوب جمع‌آوری و حمل زباله در استان البرز صدای اعضای شورای شهر و همچنین محیط‌زیست را در آورده است. در این میان کرج بیشترین مشکل در نحوه حمل زباله را دارد و به‌نظر می‌رسد تزلزل و تغییر پیاپی شهرداران کرج زمینه مناسبی را برای این آشفتگی فراهم کرده است.

انتشار آلودگی با جمع آوری غیر استاندارد زباله

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، ضرب‌الاجل اعلام شده از سوی محیط‌زیست برای پیمانکاران حمل زباله بیانگر این است که چنانچه در بازه زمانی 20 روزه این روند نادرست و آسیب‌زا اصلاح نشود، موضوع وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد که چاره‌ای جز عمل به وظیفه نظارتی توسط محیط‌زیست باقی نمی‌ماند.


سنگینی بار بزرگ پسماند روی دوش شهر


عضو شورای شهر کرج از چرخه نادرست جمع‌آوری، دفن زباله و آلوده شدن بیش از پیش محیط‌زیست انتقاد کرد و گفت: باری بزرگ از کارهای انجام نشده در بحث مدیریت پسماند روی دوش شهر سنگینی می‌کند. به حداقل رسیدن دفن زباله از اصلی‌ترین اهداف مدیریت پسماند است که باید در این دوره شورا صورت گیرد.


علیرضا رحیمی اظهار کرد: اجرای تک‌تک حلقه‌های مدیریت پسماند شامل آموزش و اطلاع‌رسانی، تفکیک از مبدأ، جانمایی و تهیه و نصب سطل‌های زباله مکانیزه در محلات، ارتقای سیستم‌های ریجکت و تفکیک در مقصد، افزایش ظرفیت خط تولید کمپوست، راه‌اندازی سیستم زباله‌سوز و در نهایت دفن بهداشتی و مهندسی زباله؛ ضامن موفقیت ما در این زمینه خواهد بود. چرخه مدیریت زباله، چرخه‌ای بسیار پرهزینه و پردردسر است اما چون با مقوله و سرمایه‌ای عظیم به نام محیط‌زیست در ارتباط است، پرداختن به آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و خود سرمایه‌گذاری برای آینده است.


عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۱۲۰۰ تن زباله در طول روز، تبدیل ۱۵ درصد این زباله‌ها به کود کمپوست را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: توسعه کارخانه کمپوست برای افزایش این میزان بسیار ضرورت دارد. تولید این کود علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای شهر، می‌تواند به مصرف امور مرتبط با فضای سبز شهری کرج هم برسد که سازمان سیما و منظر باید همکاری لازم را داشته باشد.


رصد 500 ماشین حمل زباله در 40 روز


به گفته مدیرکل محیط‌زیست البرز، روزانه حدود هزار و ۵۰۰ تن زباله‌های شهری در سطح استان البرز تولید می‌شود که عمده این زباله به حلقه دره منتقل و بدون تفکیک یا تبدیل، دفن می‌شود. مجید درگی با انتقاد به عملکرد مدیریت ساماندهی پسماند اظهار کرد: استاندار البرز در قرارگاه اجتماعی استان به شهرداری‌ها دستور داده بود نسبت به رفع موارد مطرح شده اقدام کنند. بدین ترتیب مصوبات به شهرداری‌های استان ابلاغ شده اما به دلیل اینکه شهردار کرج به تازگی انتخاب شده است، مهلت 20 روزه برای اصلاح روند جمع‌آوری و انتقال زباله تعیین کرده‌ایم که در پایان این فرصت، محیط‌زیست بر وظیفه نظارتی خود عمل و نحوه اجرای این مصوبات را بررسی خواهد کرد.


وی به شیوه‌های غیراستاندارد حمل زباله اشاره کرد و گفت: بر اساس وظیفه قانونی به این مسأله ورود کردیم و در طول 40 روز بیش از 500 دستگاه خودرو حمل زباله به صورت شبانه‌روزی توسط مأموران محیط‌زیست رصد و پایش شد. همچنین متأسفانه شاهد رها شدن شیرابه از مبدأ تا مقصد بودیم که منجربه آلودگی و بوی نامطبوع می‌شود و در تحلیل این گزارش مشخص شد حدود 80 درصد کل ماشین‌های حمل زباله، فاقد استاندارد لازم هستند و در فرایند انتقال زباله تخلفاتی صورت می‌گیرد.

به همین دلیل تعداد زیادی از رانندگان جریمه و اخطار دریافت کردند و با حضور فرماندار چهارباغ خودروهای متخلف توقیف شدند. پس از تذکر، اخطار و جریمه، امروز این آمار به میانگین کلی حدود ۵۰ درصد رسیده است که این روند را تا اصلاح صحیح فرایند حمل زباله ادامه خواهیم داد. درگی اظهار کرد: زباله‌های شهر نظرآباد، ماهدشت و اشتهارد به مرکز حلقه دره منتقل نمی‌شود و مدیریت آنها در اخترآباد صورت می‌گیرد. حمل زباله در ساوجبلاغ و طالقان هم تقریباً به صورت استاندارد انجام می‌شود.

اما شهرستان کرج بیشترین مشکل را در نحوه حمل زباله دارد. متأسفانه بخش عمده‌ای از پیمانکاران کرج استانداردهای این حوزه را رعایت نمی‌کنند و در صورت عدم توجه چاره‌ای جز اعلام جرم و طرح پرونده قضایی با شکایت محیط‌زیست باقی نمی‌ماند.با وجود زیرساخت‌های تفکیک و بازیافت زباله در سایت دفن زباله‌ها و صرف میلیاردها تومان سرمایه، دعوای حقوقی بین پیمانکار قبل و شهرداری وقت منجربه رها شدن امکانات زیرساختی در حلقه دره شده است و هیچ یک از تأسیسات مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. مجید درگی ادامه داد: در سایت حلقه دره قرار بود طبق برنامه‌ریزی‌ها، واحد تفکیک زباله ایجاد شده و فعال باشد و زباله خشک در فرایند بازیافت قرار گیرد. همچنین پلاستیک تبدیل به سوخت شود و زباله‌های‌ تر در فرایندی تبدیل به کمپوست شود اما هیچ کدام از این پیش‌بینی‌ها عملی نشد.


صحت ندارد


محمدرضا خسروی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با انکار شدید اظهارات مسئولان محیط‌زیست استان البرز گفت: این موضوع صحت ندارد. آنها در مرداد امسال گزارشی تهیه کردند که پیگیری کردیم و به تمام دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان البرز ابلاغ و دستور توقیف یک خودرو هم صادر شد.

وی افزود: با اجرای طرح، دستور دادیم تا مخزن شیرابه‌ها به فوریت تعمیر و حجم مخازن حمل زباله بیشتر شود. بدین ترتیب این مشکل با پیگیری‌ها رفع شد که تصاویر اقدامات صورت گرفته را برای معاون دادستان کرج ارسال کردیم. کرج تنها یک پیمانکار و حدود 10 خودرو دارد و اظهارات محیط‌زیست را قبول ندارم. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ادامه داد: این موضوع در کل کشور دیده می‌شود و فقط مختص کرج نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha