هنگامی که بافت لثه شما شروع به فرسایش می کند، می تواند بیشتر دندان را در معرض دید قرار دهد. به این حالت عقب نشینی یا تحلیل لثه گفته می‌شود. در حالی که این یک مشکل رایج دندانی است، عقب‌رفتگی لثه می‌تواند منجر به تجمع باکتری و پلاک و آسیب احتمالی دندان شود.

تحلیل یا  عقب نشینی لثه را جدی بگیرید

عقب نشینی یا تحلیل لثه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیگنا، عقب‌رفتگی لثه نوعی بیماری التهابی شدید لثه است. عقب نشینی لثه ها با تجمع پلاک در لثه و دندان شروع می شود. با گذشت زمان، این پلاک می تواند به لثه آسیب برساند. در موارد شدید، ممکن است پاکت هایی بین دندان ها و لثه ها ایجاد شود که احتمال تجمع بیشتر پلاک و باکتری را افزایش می دهد.

علل عقب نشینی لثه چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند خطر عقب نشینی لثه را افزایش دهد، از جمله موارد زیر:

بیماری لثه

بیماری لثه عامل اصلی عقب نشینی لثه است. اگر بیماری‌هایی مانند پریودنتیت دارید، می‌تواند باعث التهاب مخرب لثه شده و منجر به تحلیل رفتن لثه شود.

سیگار کشیدن

سابقه سیگار کشیدن یا استفاده از تنباکو، می تواند باعث ایجاد پلاک بیش از حد روی دندان ها شود و ممکن است منجر به تحلیل لثه شود.

سابقه خانوادگی بیماری لثه

حتی اگر به خوبی از دندان ها و سلامت خود مراقبت کرده باشید، اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما این بیماری را داشته باشند، ممکن است مستعد ابتلا به بیماری لثه و تحلیل رفتن لثه باشید.

مسواک زدن تهاجمی

مسواک زدن بیش از حد دندان ها برای مدت طولانی می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان ها و تحلیل رفتن لثه ها شود.

تغییرات هورمونی در زنان

نوسانات سطح هورمون زنانه در طول زمان می‌تواند لثه‌ها را حساس‌تر کند و احتمال عقب‌رفتگی لثه‌ها را افزایش دهد.

داروهای خاص

داروهای خاص می توانند دهان را خشک کنند. هنگامی که بزاق کافی ندارید، لثه های شما را مستعد ابتلا به عفونت ها می کند.

فشردن یا ساییدن دندان ها

اگر دندان‌های خود را به هم فشار داده‌اید یا عادت به ساییدن آن‌ها برای مدت طولانی داشته‌اید، می‌تواند بر لثه‌های شما نیز تأثیر منفی بگذارد.

بیشتر بدانید:عوامل ایجاد تحلیل لثه

نشانه های عقب نشینی لثه چیست؟

به منظور تشخیص عقب‌رفتگی لثه، دندانپزشک شما را از نظر علائم و نشانه‌های زیر معاینه می‌کند:

  • خونریزی بعد از نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن
  • لثه های متورم یا قرمز
  • بوی بد دهان
  • دندان های حساس
  • کوچک شدن خط لثه
  • لق شدن دندان ها

درمان عقب نشینی لثه چیست؟

شدت عقب‌رفتگی لثه‌ها نحوه درمان آن‌ها را تعیین می‌کند. فرورفتگی لثه درمان نشده می تواند منجر به از دست دادن دندان شود زیرا دیگر بافت لثه کافی برای نگه داشتن ریشه دندان در جای خود وجود ندارد.

جرم گیری

برای تحلیل جزئی لثه، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به تمیز کردن عمیق ناحیه آسیب دیده داشته باشد. به این عمل جرم گیری دندان و برنامه ریزی ریشه نیز گفته می شود. آنها پلاک و جرم زیر خط لثه را با دقت از بین می برند. دندانپزشک شما همچنین ناحیه ریشه در معرض دید را صاف می کند تا از باکتری های جدید محافظت کند.

آنتی بیوتیک ها

علاوه بر این، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک نیز برای جلوگیری از عفونت بیشتر تجویز کند. این ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان ها استفاده شود. آنتی بیوتیک های بالقوه به شکل ژل، داروهای خوراکی، چیپس، دهانشویه یا خمیردندان وجود دارند.

بیشتر بدانید:روش جدید درمان تحلیل رفتگی لثه

آیا برای عقب نشینی لثه نیاز به جراحی دارم؟

در برخی موارد، تحلیل لثه شدیدتر است و برای درمان آن نیاز به جراحی دارد. انواع مختلفی از جراحی برای تحلیل لثه وجود دارد:

جراحی فلپ

این روش همچنین به عنوان جراحی جرم گیری فلپ یا کاهش پاکت شناخته می شود، این روش یک تمیز کردن عمیق گسترده تر برای کمک به حذف باکتری ها و تجمع جرم است. جراح دهان، لثه‌ها را عقب می‌کشد، بافت آسیب‌دیده را برمی‌دارد و آن‌ها را به‌طور محکم‌تری در اطراف دندان‌ها در جای خود قرار می‌دهد.

پیوند بافت نرم

این روش با هدف بهبود بافت لثه انجام می شود. جراح دهان شما یک غشاء مصنوعی یا تکه‌ای از بافت نرم (احتمالاً از سقف دهان) قرار می‌دهد تا به تقویت لثه‌های در حال عقب‌نشینی و تثبیت دندان‌ها کمک کند.

پیوند استخوان

در پیوند استخوان، دندانپزشک از قطعات استخوان خودتان، استخوان مصنوعی یا استخوان اهدایی برای جایگزینی استخوان آسیب دیده استفاده می کند. این به استخوان اجازه می دهد تا دوباره رشد کند و امیدواریم دندان های شما دوباره پایدارتر شود.

اگر روی یک دندان لثه‌های من عقب‌رفته باشد چه می‌شود؟

عقب‌رفتگی لثه می‌تواند همه یا بیشتر دندان‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد یا می‌تواند روی یک دندان تأثیر بگذارد. دندانپزشک شما می تواند بهترین درمان را برای یک مورد خاص از تحلیل لثه تعیین کند.

چگونه از عقب نشینی لثه جلوگیری کنم؟

بهترین راه‌ها برای جلوگیری از تحلیل رفتن لثه، بخشی از مراقبت‌های استاندارد بهداشت دهان و دندان است:

  • دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید
  • روزی یکبار نخ دندان بکشید
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید
  • اگر عادت به فشردن یا ساییدن دندان های خود دارید از محافظ شب استفاده کنید
  • منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا به طور منظم تمیز شود و اگر در مورد احتمال عقب‌رفتگی لثه‌ها نگرانی دارید، لازم نیست منتظر تمیز کردن بعدی خود باشید تا معاینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha