از ابتدای امسال تا کنون، اصفهانی‌ها بیش از 100 روز را در هوایی ناسالم و آلوده گذرانده‌اند. با توجه به اینکه در سال گذشته کل روزهایی که هوای اصفهان ناسالم اعلام شد 120 روز بوده است، می‌توان گفت امسال آلاینده‌های هوای اصفهان افزایش یافته است.

100 روز اصفهان در هوای ناسالم گذشت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تأخیر بارندگی تا یک ماه دیگر و افزایش میانگین دما نسبت به سال گذشته را از عوامل مؤثر در افزایش آلودگی هوای اصفهان اعلام کرد.منصور شیشه فروش با بیان اینکه ۹۸ درصد استان اصفهان دچار خشکسالی شده است، گفت: بارش‌های پاییزی امسال با تأخیر آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود آذرماه سرآغاز بارش باران‌ها باشد.ضمن اینکه دوران خشکسالی در استان ادامه خواهد داشت و در پاییز امسال شاهد دما به طور میانگین حدود یک تا یک و نیم درجه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش دارد.


منصور شیشه‌فروش با اشاره به اینکه بارش‌های باران در تابستان امسال ناشی از جبهه مانسونی بوده است و بارش‌ها تأثیر زیادی روی منابع آبی نداشته است افزود: متأسفانه به‌دلیل کمبود آب، امسال پیش از موعد شاهد خزان درختان در سطح استان اصفهان بوده‌ایم و ضمن اینکه کاهش بارندگی‌ها باعث افزایش میزان آلودگی‌ها شده است به طوری که در کلانشهر اصفهان در هفت ماه نخست امسال ۹۵ روز شاهد هوای آلوده بوده‌ایم که با سرد شدن هوا و وارونگی آن، این میزان از آلودگی شدت خواهد گرفت.


خزان زودرس اصفهان


این مسئول با بیان اینکه 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سازمان محیط زیست کشور باید به اداره کل محیط زیست استان اصفهان برای نوسازی، بهسازی، تقویت و توسعه ایستگاه‌های پایش هوای اختصاص دهد اظهارداشت: با توجه به اینکه مطالعات منشأ‌یابی و سهم‌بندی آلودگی هوای اصفهان توسط دانشگاه‌ها انجام شده است ضروری است سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای اجرای مفاد قانون هوای پاک اعتبارات و بسته‌های حمایتی به استان اصفهان بدهد.


وی با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان در پاییز و زمستان به علت ماندگاری توده هوا و تجمیع آلاینده‌های ناشی از خودروها و صنایع تشدید می‌شود بیان کرد: خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی و شکل‌گیری و فعالیت کانون‌های نقطه‌ای گرد وغبار در بهار و تابستان نفس این شهر را به شماره انداخته است.


شیشه فروش با اعلام اینکه امسال با ۵۰ درصد کاهش بارندگی در شرق و شمال استان و بیش از چهل درصد کاهش نیز در سرشاخه‌های رودخانه‌ها مواجه بودیم گفت: حجم سد زاینده رود و سدهای دیگر مانند گلپایگان، تیران و کرون و سمیرم نیز نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد کاهش داشته است، همین عامل باعث شده 600 هزار اصله درخت کنار زاینده‌رود که سن برخی به هفتاد سال می‌رسد در حال خشک شدن باشد.


تخصیص بودجه برای کاهش آلودگی هوا ضروری است


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی این کلانشهر در راستای مفاد قانون هوای پاک، به بودجه نیاز است، تأکید کرد: با توجه به شرایط خاص اصفهان که درگیر کم آبی بوده و در احاطه کانون‌های گرد و غبار است، وزارت نفت، شرکت ملی گاز و وزارت نیرو برنامه‌ریزی کنند که به طور مستمر گاز نیروگاه‌های اطراف اصفهان تأمین شود.

همچنین دو نیروگاه شهید منتظری و اسلام آباد در شهر اصفهان است و در صورت استفاده از سوخت دوم ۳.۵ میلیون نفر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و از این‌رو وزارتخانه‌های نیرو و نفت باید به‌صورت ویژه تأمین گاز پایدار برای این نیروگاه‌ها تدبیر کنند. مدیرستاد بحران استان اصفهان با تأکید بر اینکه وزارت نفت موظف است که سوخت مایع مازوت را سولفورزدایی و گوگردزدایی کند، اضافه کرد: نیروگاه‌ها و شرکت توانیر باید سامانه‌های فیلتراسیون خروجی‌ها را نصب کنند تا هوای شهر با آلودگی روبه‌رو نشود.

وی با اشاره به اینکه سامانه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر اصفهان مدتی است فرسوده شده و نیاز به نوسازی دارد، تصریح کرد: برای اجرای قانون هوای پاک در اصفهان لازم است که حمایت‌های ملی صورت گیرد و سازمان محیط زیست کشور به استان بودجه بدهد و این اداره کل باید اعتباراتی برای تقویت گشت و نظارت بر اجرای قانون هوای پاک در دستگاه‌ها داشته باشند.


وی با بیان اینکه امسال تاکنون پلمب مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه‌های اصفهان باز نشده است، تصریح کرد: با وجود این تأکید می‌کنیم به‌دلیل شرایط خاص استان اصفهان که در احاطه کانون‌های گرد وغبار و کم آبی و درگیر آلودگی هوا است، وزارتخانه‌های نفت و نیرو می بایست تدبیر کنند که سوخت مازوت امسال در نیروگاه‌های اصفهان مصرف نشود.

در سطح استان اصفهان ۱۹ کانون فرسایش بادی شناسایی شده است که مساحتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار را شامل می‌شود. ضمن اینکه بیش از ۱۴ کانون نقطه‌ای دیگر در تابستان امسال برآن افزوده شد که همین امر منجر به این شد که تنها اول پاییز ۱۰ روز هوای اصفهان در شرایط ناسالم قرار بگیرد.

شیشه‌فروش به اقدامات لازم برای کاهش روزهای آلوده در ۶ ماهه دوم سال اشاره وعنوان کرد: خروج خودروهای فرسوده، انجام مستمر پایش کیفیت هوا و به‌روزرسانی ایستگاه‌های سنجش هوا می‌تواند تا حدودی به کنترل این وضعیت کمک کند.وی انجام تعهد دستگاه‌های متولی دیگر ازجمله منابع طبیعی در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های گرد وغبار و همچنین احیای زاینده‌رود توسط وزارت نیرو باید همچنان در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha