برای حفظ و ارتقاء سلامت روان جامعه باید مولفه های اصلی آن را بشناسیم و بررسی های آسیب شناسانه ی لازم را انجام دهیم.

چگونه سلامت روان جامعه را بهبود دهیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیا پلاس برای اینکه بتوانیم سلامت روان جامعه را افزایش دهیم باید در ابتدا مولفه هایی را بشناسیم. سلامت روان جامعه متشکل از دو واژه است که هر کدام نیازمند تعریف هستند. واژه اول یعنی سلامت روان بدین معناست که مولفه های عاطفی، آسایش اقتصادی، اجتماعی و روانی در سطح مثبتی باشند. برای تشخیص مثبت یا منفی بودن این مولفه ها می توانیم از ارزیابی های جامعه شناسان و یا روانشناسان استفاده کنیم. جامعه نیز عبارت است از محیط انسانی که دارای فرهنگ و دین مشخصی است. حال برای تشخیص بهداشت روان جامعه باید نحوه رفتار، تفکر و احساس جامعه را مورد بررسی و مطالعه قرار داد. با بررسی این ملاک ها میتوانید بفهمید که جامعه در وضعیت سالم یا ناسالمی قرار دارد. همچنین برخی از روانشناسان معتقدند که مدیریت استرس و نوع برخورد با مشکلات، معیارهای دیگری برای تشخیص سلامت روان جامعه می باشند.

سلامت روان جامعه چیست و چرا باید کیفیت آن را افزایش دهیم؟

سلامت روان جامعه به اندازه ای اهمیت دارد که اگر کیفیت آن منفی شود جامعه دچار بحران های مختلف از جمله بحران هویتی می شود. بحران هویتی به این معناست که شهروندان آن جامعه نمی دانند از زندگی خود چه می خواهند. البته این سوال آغاز ماجرای بی پایان تردیدها در ذهن آن جامعه می باشد؛ مرحله بعدی این سوال، افتادن در دام افسردگی ها است. در نتیجه برای داشتن روابط موثر، افزایش سطح سلامتی جسمی، کمک به رشد جامعه و شناخت پتانسیل‌ های خویش باید سلامت روان را مدام بررسی کرد. در یک کلام سلامت روان جامعه را می توانیم مثبت بودن و محرک بودن شهروندان یک جامعه بدانیم.

راهکارهای ارتقاء سلامت روان جامعه چیست؟

راهکارهای ارتقاء سلامت روان جامعه در حوزه تفکر و عقل می باشند. اولین و مهمترین راهکار تخصصی عبارت است از مثبت اندیش بودن. این موضوع بسیار اهمیت دارد که در هر اتفاقی که برایتان می افتد بتوانید مثبت بمانید. اما به یاد داشته باشید که مثبت بودن بدین معنا نیست که احساس غم و ناراحتی نکنید. بلکه احساس مثبت داشتن بدین معناست که بتوانید تعادل میان احساسات منفی و مثبت را برقرار کنید. به طور مثال یکی از موارد مثبت اندیش بودن یعنی زیاد به نگرانی های مختلف در مورد آینده نیندیشید. همچنین در میان افکار ناشی از اتفاقات بدی که در گذشته برایتان رخ داده اند غرق نشوید. دومین راهکار عملیاتی برای ارتقای سطح کیفی و کمی بهداشت روانی جامعه عبارت است از فاصله گرفتن از اخبار منفی و رسانه ها. سومین راهکار نیز شامل عدم مقایسه زندگی خود با دیگران میشود.

چگونه سلامت روان جامعه را بهبود دهیم؟

چگونه برای حفظ سلامتی خود و جامعه مثبت بودن را تمرین کنیم؟

برای حفظ بهداشت روان جامعه باید برخی از رفتارها را در زندگی روزمره نهادینه کرد. یکی از مهمترین رفتارهای مثبتی که می تواند آثار زیادی را ایجاد کند عبارت است از قدردانی کردن. برای شروع نمودن این رفتار می توانید برای تمام چیز های مثبت زندگی تان قدردانی و سپاسگزاری کنید. این رفتار را در زندگی خود به طور روزمره و دائمی انجام دهید تا تبدیل به انسان مثبتی شوید. راهکار دیگری که از طریق آن بتوانید سلامت روان خویش را افزایش دهید عبارت است از انجام کارهای نشاط بخش کوچک. به طور مثال برای شروع این رفتار میتوانید لذت بردن از وعده های غذایی کوچک را امتحان کنید.

نویسنده: دکتر جواد طلسچی یکتا، مدیر و موسس رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha