دبیر انجمن رادیولوژی ایران و عضو شورای عالی نظام پزشکی در حال حاضر یکی از معضلات اصلی رشته رادیولوژی را در ایران افزایش 5 تا 8 برابری قیمت ها در مقابل افزایش 25تا 30 درصدی تعرفه ها دانست.

احتمال تعطیلی مراکز رادیولوژی به خاطر گرانی تجهیزات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نظام پزشکی دکتر عبدالرسول صداقت با اشاره به این که تا قبل از کشف اشعه ایکس یکی از مشکلاتی که برای بشر وجود داشت، دیدن اعضا و ساختمان های داخل بدن بود؛ اظهار کرد: با کشف اشعه ایکس در مرحله اول توانستند استخوان ها را مشاهده کنند به ویژه در شکستگی ها ، تومورها و ناهنجاری های استخوانی و به طور کلی تحول بزرگی در تشخیص ایجاد شد.


وی با اشاره به پیشرفت علم رادیولوژی افزود: به تدریج که علم رادیولوژی پیشرفت کرد توانستند با خوراندن موادی به بیماران که عدد اتمی بالایی داشتند و قرار گرفتن این مواد در داخل مری، معده و روده ها تصاویر خوبی از احشای داخل شکم به دست آورده و بیماری های مربوطه را تشخیص دهند.


وی ادامه داد: پس از مدتی داروهایی برای تزریق در رگ های بیماران کشف شد که با ا ستفاده از آن ها می توانستند آنژیوگرافی انجام دهند .


دبیر انجمن رادیولوژی ایران با بیان این که تحولات رشته رادیولوژی که امروز به صورت عام از آن به عنوان تصویربرداری پزشکی یاد می شود، از دهه 1970 میلادی تا کنون (یعنی بالغ بر 52 سال گذشته) بسیار شگرف بوده است؛ تصریح کرد: با ورود کامپیوترها به تجهیزات پزشکی توانستند تحولاتی مانند سی تی اسکن، ام آر ای ، سونوگرافی و بررسی تراکم استخوان را با دستگاههای دگزا(DEXA) انجام داده و همچنین تصویربرداری آنژیوگرافی به روش دیجیتال ، ماموگرافی و رادیوگرافی پانورکس در خدمت بشریت قرار گرفت .


صداقت با اشاره به این که امروزه بدون وجود مرکز رادیولوژی در هر بیمارستان ، دی کلینیک و درمانگاه آن مجموعه ناقص است؛ خاطرنشان کرد : ایران در حوزه رادیولوژی به لحاظ علم تئوریک و هم از نظر عملی پیشرفت بسیار زیادی داشته است به طوری که به جرات می توان گفت رادیولوژی ایران در خاور میانه در بسیاری از موارد حرف اول را می زند؛ هرچند محدودیت های بسیاری زیادی در زمینه تجهیزات پزشکی به دلیل گرانی ها در مقابل تعرفه های پایین داریم که این امر باعث کندی بسیار زیاد در رشد رشته رادیولوژی در کشور خواهد شد.


عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد : در حال حاضر یکی از معضلات اصلی رشته رادیولوژی در ایران افزایش 5 تا 8 برابری قیمت ها در مقابل افزایش 25تا 30 درصدی تعرفه ها است.


وی اضافه کرد : در چنین شرایطی به زودی شاهد تعطیلی بسیاری از مراکز تصویربرداری و موسسات رادیولوژی در کشور خواهیم بود.


به گفته وی زمانی می توان از این اتفاق جلوگیری کرد که با تصمیم گیری درست یعنی افزایش قانونی تعرفه ها بر اساس هزینه های تمام شده و سود معقول و در کنار آن بیمه ها بخش عمده هزینه های بیماران را متقبل شوند.


وی یاد آور شد :افزایش تعرفه ها به تنهایی مشکلات را حل نمی کند زیرا مردم توان پرداخت ندارند و زمانی این افزایش تعرفه می تواند برای پزشکان بطور کلی و رادیولوژیست ها به طور اخص تاثیرگذار باشد که بیمه ها بخش عمده هزینه ها را تقبل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha