دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 347133

روز جهانی دیابت (WDD) در سال 1991 توسط IDF و سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به نگرانی‌های فزاینده در مورد تهدید فزاینده سلامت ناشی از دیابت ایجاد شد. 

روز جهانی دیابت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان جهانی بهداشت، روز جهانی دیابت فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد دیابت به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی جهانی و آنچه که باید به صورت جمعی و فردی برای پیشگیری، تشخیص و مدیریت بهتر این بیماری انجام شود، فراهم می کند.

روز جهانی دیابت امسال در پایان سالی برگزار می شود که از نظر حمایت جهانی از دیابت بسیار فشرده بوده است.

سازمان جهانی بهداشت از فرصت صدمین سالگرد کشف انسولین استفاده کرده است تا شکاف بزرگ بین افرادی را که برای کنترل دیابت خود به انسولین نیاز دارند و همچنین فناوری های ضروری مانند اندازه گیری قند خون و نوارهای آزمایش و ... را به دنیا نشان دهند.

این روز همچنین در زمانی فرا می‌رسد که جهان همچنان در میان همه‌گیری COVID-19 زندگی می‌کند که منجر به افزایش نسبت بالایی از افراد مبتلا به دیابت، در میان بیماران بستری شده در بیمارستان با علائم شدید کووید-19 شده است . ویروس کرونا، همچنین منجر به اختلال شدید خدمات دیابت شده است.

در 14 نوامبر، WHO نه تنها چالش‌ها، بلکه مهم‌تر از آن راه‌حل‌های افزایش دسترسی به داروهای دیابت و مراقبت‌ها را برجسته خواهد کرد.

تاریخچه روزجهانی دیابت

دیابت را حدود 1550 سال قبل از میلاد مسیح می دانند. استخراج و تزریق موفقیت‌آمیز انسولین به انسان در سال 1922 کشف شد. بنابراین، درک ما از دیابت در مقایسه با راه طولانی و دشوار آن در طول تاریخ کاملاً جدید است.

تفاوت بین نوع دو و نوع یک از حدود سال 1850 شروع شد. از آن زمان به بعد، دیابت نوع دوم به 90 درصد مبتلایان را تشکیل می دهد و حدود 425 میلیون دلار در سراسر جهان به آن مبتلا شده اند. این افزایش هشدار دهنده یکی از دلایلی است که WHO و IDF خواستند روز جهانی دیابت را برای کمک به گسترش آگاهی ایجاد کنند.

مدیریت روزانه سطح قند خون یک کار وقت گیر و پرهزینه است، زیرا هزینه اقتصادی دیابت در سطح جهانی حدود 727 میلیارد دلار است و تنها در ایالات متحده تقریباً یک سوم آن یعنی 245 میلیارد دلار هزینه دارد.

هزینه ی زیاد و عواقب این بیماری دلیل بیشتری را برای ما ایجاد می کند تا آگاهی نسبت به این بیماری را گسترش دهیم و همچنین تولد مردی را جشن بگیریم که با ورود انسولین به دنیای مدرن به عنوان یک درمان مؤثر علیه آن کمک کرد.

نماد روز جهانی دیابت

این کمپین با لوگوی دایره آبی نشان داده می شود که در سال 2007 پس از تصویب قطعنامه سازمان ملل در مورد دیابت به تصویب رسید. دایره آبی نماد جهانی آگاهی از دیابت است. این نشان دهنده اتحاد جامعه جهانی دیابت در پاسخ به اپیدمی دیابت است.

هر سال، کمپین روز جهانی دیابت بر یک موضوع اختصاصی تمرکز می کند که برای یک یا چند سال اجرا می شود. موضوع روز جهانی دیابت 23-2021 دسترسی به مراقبت از دیابت است.

دیابت

چگونه روز جهانی دیابت را گرامی بداریم

  1. دایره آبی را بپوشید

    لوگوی دایره آبی نمادی جهانی برای آگاهی از دیابت است. در روز جهانی دیابت، یک تی شرت، گردنبند یا دستبند با آرم بپوشید یا خودتان یکی بسازید تا دیگران را از این بیماری خطرناک و عوارض آن آگاه کنید.

  2. برگزاری نمایشگاه دیابت

    با مقامات بهداشتی همکاری کنید تا از نمایشگاه دیابت در محل کار یا محله خود حمایت کنید. غربالگری دیابت را انجام دهید، اطلاعات و بروشورها را منتشر کنید و اطلاعاتی در مورد کارهایی که افراد می توانند برای پیشگیری از دیابت نوع دوم و سالم ماندن انجام دهند را به دیگران بیاموزید.

  3. تست بدهید

    علائم دیابت می تواند شامل دفع بیش از حد ادرار، تشنگی، گرسنگی مداوم، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی باشد، اما به آنها محدود نمی شود. علاوه بر این، اضافه وزن یا چاقی شانس ابتلا به دیابت نوع دوم را تا حد زیادی افزایش می دهد. از روز جهانی دیابت به عنوان یادآوری استفاده کنید تا در صورت داشتن هر گونه فاکتور خطر یا علائم، آزمایش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha