روزاسه یک بیماری پوستی مزمن اما قابل درمان است که عمدتاً روی بخش مرکزی صورت تأثیر می گذارد و اغلب با شعله ور شدن و بهبودی مشخص می شود.

همه چیز درباره روزاسه از تشخیص تا درمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت روزاسه اگرچه روزاسه ممکن است به طرق مختلف و در هر سنی ایجاد شود، بررسی‌های بیماران نشان می‌دهد که معمولاً هر زمان بعد از 30 سالگی ممکن است به صورت برافروختگی یا قرمزی روی گونه‌ها، بینی، چانه یا پیشانی ظاهر شوند و از بین بروند، شروع ‌شود. اما با گذشت زمان قرمزی‌ها تیره‌تر و پایدارتر می‌شوند و ممکن است رگ‌های خونی قابل مشاهده ظاهر شوند. در صورت درمان نشدن، برجستگی‌ها و جوش‌های التهابی اغلب ایجاد می‌شوند و در موارد شدید - به‌ویژه در مردان - بینی ممکن است متورم شده و برآمده شود. در 50 درصد از بیماران، چشم‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند، احساس سوزش می‌کنند و گاهی آب‌ریزش یا خون‌ریزی می‌کنند.

بیشتر بدانید: روزاسه چیست و چگونه درمان می شود؟اگرچه روزاسه می تواند تمام اقشار مردم و انواع پوست را تحت تاثیر قرار دهد، افرادی با پوست روشن که مستعد برافروختگی یا پوست های حساس دارند بیشترین خطر را دارند. این اختلال بیشتر در زنان تشخیص داده می شود، اما در مردان شدیدتر است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روزاسه ممکن است زنتیکی باشد.

در نظرسنجی های انجمن ملی روزاسه، تقریباً 90 درصد از بیماران روزاسه گفتند که این وضعیت اعتماد به نفس و عزت نفس آنها را کاهش داده است و 41 درصد گزارش کردند که باعث اجتناب از تماس عمومی یا لغو تعاملات اجتماعی شده است. در میان مبتلایان به روزاسه شدید، تقریباً 88 درصد گفتند که این اختلال تأثیر نامطلوبی بر تعاملات حرفه‌ای آنها گذاشته است و تقریباً 51 درصد گفتند که حتی به دلیل شرایطشان کار را از دست داده‌اند. خبر خوب این است که بیش از 70 درصد گزارش کردند که درمان پزشکی باعث بهبود رفاه عاطفی و اجتماعی آنها شده است.

در حالی که علت روزاسه ناشناخته است و هیچ درمانی وجود ندارد، آگاهی از علائم و نشانه‌های آن به جایی رسیده است که می‌توان آن‌ها را به طور موثر با درمان پزشکی و تغییر سبک زندگی کنترل کرد. به افرادی که مشکوک به ابتلا به روزاسه هستند، توصیه می شود قبل از اینکه این اختلال شدیدتر و در زندگی روزمره مزاحم شود، به متخصص پوست یا سایر پزشکان واجد شرایط برای تشخیص و درمان مناسب مراجعه کنند.

به چه مواردی باید توجه کنم؟

روزاسه می تواند به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و در بیشتر موارد برخی از علائم و نشانه ها بالقوه ظاهر می شوند. بر اساس یک کمیته اجماع و هیئت بررسی متشکل از 28 متخصص پزشکی در سراسر جهان، تشخیص روزاسه حداقل به یک علامت تشخیصی یا دو علامت اصلی نیاز دارد. علائم و نشانه های ثانویه مختلفی نیز ممکن است ایجاد شوند اما تشخیصی نیستند.

علائم تشخیصی روزاسه

وجود هر یک از این علائم نشان دهنده روزاسه هستند.

  • قرمزی مداوم صورت : شایع ترین علامت فردی روزاسه است و ممکن است شبیه سرخ شدن یا آفتاب سوختگی باشد که از بین نمی رود.
  • ضخیم شدن پوست : روی پوست ممکن است بافت اضافی ضخیم و بزرگ ایجاد شود، معمولاً روی بینی معروف به رینوفیما، این وضعیت کمتر رایج است، اما در صورت شدید می‌تواند منجر به تغییر شکل صورت و جریان هوای ناکافی بینی شود.

علائم اصلی روزاسه

وجود حداقل دو مورد از این علائم، تشخیص روزاسه است.

  • گرگرفتگی: بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه سابقه سرخ شدن یا برافروختگی مکرر دارند. این قرمزی صورت ممکن است با احساس گرما یا سوزش همراه باشد و اغلب یکی از ویژگی های اولیه این اختلال است.
  • برجستگی ها و جوش : اغلب برجستگی های کوچک قرمز رنگ یا جوش های پر از چرک ایجاد می شوند. در حالی که اینها ممکن است شبیه آکنه باشند، جوش های سرسیاه وجود ندارند و ممکن است سوزش ایجاد شود.
  • رگ‌های خونی قابل مشاهده: در بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه، رگ‌های خونی کوچک برجسته و قابل مشاهده به نام تلانژکتازی روی گونه‌ها، پل بینی و سایر نواحی مرکزی صورت می‌شوند.
  • سوزش چشم: در بسیاری از بیماران روزاسه، چشم ها ممکن است تحریک شده و آبکی یا خونی به نظر برسند، وضعیتی که معمولا به عنوان روزاسه چشمی شناخته می شود. پلک ها نیز ممکن است قرمز و متورم شوند و گل مژه نیز شایع است. پوسته ها در اطراف پلک ها یا مژه ها جمع شوند و بیماران ممکن است متوجه رگ های خونی قابل مشاهده در اطراف لبه پلک شوند. موارد شدید می تواند منجر به آسیب قرنیه و بدون کمک های پزشکی از دست دادن بینایی شود.

علائم و نشانه های ثانویه

اینها ممکن است با یک یا چند مورد از علائم تشخیصی یا اصلی ظاهر شوند.:

  • سوزش : ممکن است اغلب در صورت همراه با خارش یا احساس سفتی ممکن است ایجاد شود.
  • تورم صورت: ممکن است با سایر علائم روزاسه همراه باشد یا به طور مستقل رخ دهد. لکه های قرمز برجسته، که به عنوان پلاک شناخته می شوند، ممکن است بدون تغییر در پوست اطراف ایجاد شوند.
  • خشکی: پوست بخش مرکزی صورت خشن می شود و علیرغم شکایت برخی از بیماران از پوست چرب، پوسته پوسته به نظر می رسد.

در موارد نادر، علائم و نشانه‌های روزاسه ممکن است فراتر از صورت، بیشتر روی گردن، قفسه سینه، پوست سر یا گوش ایجاد شود.

چه چیزی باعث بروز روزاسه می شود؟

اگرچه علت روزاسه ناشناخته است، محققان اکنون عناصر اصلی روند بیماری را شناسایی کرده اند که ممکن است منجر به پیشرفت های قابل توجهی در درمان آن شود. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که قرمزی صورت احتمالاً شروع یک پیوستار التهابی است که با ترکیبی از اختلالات عصبی عروقی و سیستم ایمنی ذاتی آغاز می‌شود. نقش سیستم ایمنی ذاتی در روزاسه بسیار زیاد است.

فراتر از عوامل عصبی و عروقی و سیستم ایمنی، وجود یک کنه میکروسکوپی به نام دمدکس فولیکوروم به عنوان یکی از عوامل بالقوه روزاسه در نظر گرفته شده است. این کنه یک ساکن طبیعی پوست انسان است، اما مشخص شده است که به طور قابل توجهی در پوست صورت بیماران روزاسه فراوانتر است. محققان همچنین کشف کرده اند که دو نوع ژنتیکی ژنوم انسان ممکن است با این اختلال مرتبط باشد.

روزاسه ممکن است نتیجه التهاب سیستمیک باشد. اگرچه روابط علت و معلولی مشخص نشده است، اما این روابط شامل بیماری های قلبی عروقی، بیماری های گوارشی، بیماری های عصبی و خود ایمنی و برخی سرطان ها می شود.

روزاسه چگونه درمان می شود؟

از آنجایی که علائم و نشانه های روزاسه از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است، درمان باید توسط پزشک برای هر مورد خاص تنظیم شود.

طیف وسیعی از داروهای خوراکی و موضعی ممکن است برای درمان علائم و نشانه های مختلف مرتبط با این اختلال استفاده شود. پزشکان ممکن است درمان دارویی را به طور خاص برای کنترل قرمزی تجویز کنند. برجستگی‌ها و جوش‌ها اغلب درمان اولیه را با درمان خوراکی و موضعی دریافت می‌کنند تا وضعیت را تحت کنترل فوری قرار دهند و به دنبال آن استفاده طولانی‌مدت از یک درمان ضد التهابی به تنهایی برای حفظ بهبودی انجام می‌شود. درمان های مخصوص روزاسه در حال حاضر در فرمولاسیون های مختلفی موجود است که می تواند برای هر بیمار انتخاب شود.

در صورت لزوم، لیزر، منابع نور پالسی شدید یا سایر وسایل پزشکی و جراحی ممکن است برای برداشتن عروق خونی قابل مشاهده یا اصلاح تغییر شکل بینی استفاده شود. روزاسه چشمی ممکن است با داروهای ضد التهابی و سایر درمان‌ها درمان شود و توصیه‌های چشم پزشک ممکن است مورد نیاز باشد.

مراقبت از پوست

بیماران باید با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند روال مراقبت از پوست آنها با روزاسه آنها سازگار است. یک روال ملایم مراقبت از پوست نیز می تواند به کنترل روزاسه کمک کند. به بیماران توصیه می شود صورت خود را با یک شوینده ملایم و غیر ساینده تمیز کنند، سپس با آب ولرم بشویند و صورت خود را با یک حوله نخی ضخیم خشک کنند. هرگز حوله را روی پوست خود نکشید و یا از یک پارچه شستشوی خشن استفاده نکنید.

بیماران ممکن است در صورت نیاز از محصولات مراقبت از پوست غیر تحریک کننده استفاده کنند و به آنها توصیه می شود با استفاده از ضد آفتابی که با قدرت محافظت SPF 30 یا بالاترباشد از پوست در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنند. فرمولاسیون های ملایم یا اطفال برای پوست های حساس موجود است . به دنبال ضد آفتاب های غیر شیمیایی (معدنی) حاوی روی یا دی اکسید تیتانیوم باشید. بیماران مبتلا به روزاسه باید از هرگونه محصولات مراقبت از پوستی که باعث سوزش یا قرمزی اضافی می شوند، اجتناب کنند.

مدیریت سبک زندگی

علاوه بر درمان طولانی‌مدت پزشکی، بیماران روزاسه می‌توانند شانس خود را برای حفظ بهبودی با شناسایی و اجتناب از شیوه زندگی و عوامل محیطی - اغلب مربوط به گرگرفتگی - که ممکن است باعث شعله‌ور شدن یا تشدید شرایط فردی آنها شود، بهبود بخشند. با این حال، شناسایی این عوامل یک فرآیند فردی است، زیرا آنچه باعث شعله ور شدن در یک فرد می شود ممکن است بر دیگری تأثیری نداشته باشد.

برای کمک به شناسایی عوامل محرک شخصی، به بیماران روزاسه توصیه می‌شود که یادداشتی از فعالیت‌ها یا رویدادهای روزانه داشته باشند و آنها را با هرگونه برافروختگی که ممکن است تجربه کنند مرتبط کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha