یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 347483

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت:ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در کشور از حدود ۵ روز به بیش از ۹ روز رسیده است و این یک پشتوانه مطمئن برای نجات جان بیماران در تمام مراکز درمانی کشور است.

سازمان انتقال خون چقدر خون ذخیره دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: با تلاش جهادی همکاران و مدیران انتقال خون و همچنین کمک‌ها و حمایت‌های وزارت بهداشت در طول ماه‌های اخیر، با افتخار اعلام می‌کنم که در تاریخ فعالیت این سازمان، سابقه نداشته که در چنین شرایط موفق و مطلوبی باشیم؛ به نحوی که ذخایر خون و فرآورده های خونی در کشور از حدود ۵ روز به بیش از ۹ روز رسیده است و این یک پشتوانه مطمئن برای نجات جان بیماران در تمام مراکز درمانی کشور عزیزمان است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب در ماه‌های اخیر، انعقاد تفاهم نامه همکاری با اورژانس کشور بود که با هدف بهره مندی از فرآورده های خونی در خدمات پیش بیمارستانی اورژانس115 صورت گرفته و با تامین خون با محوریت گروه خونی Oمنفی در اورژانس بیمارستانی عملیاتی شد که این کار همزمان با ایام سوگواری اربعین در استان های مرزی کلید خورد.

وی اضافه کرد: رساندن به موقع خون و فرآورده های آن به مجروحین سوانح و حوادث در نجات جان سانحه دیدگان بسیار حیاتی است. در دسترس بودن فرآورده‌های خون موردنیاز مجروحین در محل سانحه از طریق آمبولانس‌های زمینی و هوایی اورژانس 115 ، به طور حتم باعث کاهش چشمگیری در مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از جراحات وارده خواهد بود.

جمالی با اشاره به عدم وجود مراکز اهدای خون در شهرهای کم جمعیت، اظهار کرد: وظیفه ما آماده سازی شرایط حضور برای همه علاقه مندان و داوطلبان در مراکز اهدای خون است و یکی از راهبردهای اصلی ما، تسهیل در رفت و آمد داوطلبان اهدای خون است که نیازمند توسعه و افزایش مراکز اهدای خون است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: یک امر مهم دیگر که به دنبال تحقق آن هستیم، توسعه مراکز جامع اهدای خون برای افزایش تعداد واحدهای پخش خون و تسریع در ارسال خون به بیمارستانهاست، به طوری که یک بیمارستان در شهرهای حاشیه‌ای تهران، باید برای دریافت خون مورد نیاز به مرکز اهدای خون وصال مراجعه کند و اگر واحد پخش خون در مراکز اهدایی خون گسترش پیدا کند، قطعا به کاهش زمان در حمل و رساندن خون تا بیمارستان کمک قابل توجهی می‌شود.همان طور در حال حاضر پایگاه ستاری و تهرانپارس راه اندازی شده است.

جمالی با اعلام اینکه تنها در بانک اطلاعاتی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی ۳۰ هزار عضو داریم،خاطرنشان کرد: این آمار در کشورهای دیگر بالای یک میلیون نفر است و باید با فرهنگسازی و آگاهسازی اجتماعی، این مشارکت بیشتر شود تا شاهد فوت بیماران به علت پیدا نکردن سلول‌های بنیادی نباشیم، زیرا تعداد ثبت اطلاعات افراد در بانک HLAکه حاوی آمار تست داوطلب اهداکننده و بیمار برای بررسی همخوانی آنهاست، هرچه بیشتر باشد می‌تواند شانس کمک به نجات جان بیماران را نیز افزایش دهد.

وی با تاکید بر این مسئله که وظیفه سازمان انتقال خون تنها ارسال پلاسمای مازاد به شرکت‌های پالایشگر برای ساخت داروست، اظهار کرد: ساخت پالایشگاه در داخل کشور برای تبدیل پلاسما به دارو نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد و امیدواریم این کار، در آینده‌ای نزدیک انجام شود و باید در این زمینه نیز طوری اقدام کنیم که بی نیاز از خارج کشور شویم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: افتخار ما این است که سازمان بهداشت جهانی از ما خواسته است تا برای ارزیابی و ارتقای انتقال خون در کشورهای منطقه، اقدام کنیم و این نشان دهنده حرکت موفق و رو به جلوی سازمان انتقال خون در طول این سال‌هاست که امیدواریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، روند توفیقات انتقال خون در سراسر کشور شتاب بیشتری بگیرد.

وی با اشاره به سرعت گرفتن افتتاح مراکز اهدای خون با کمک خیرین در سراسر کشور، گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوب در دوره جدید، تلاش‌ها و تدوین راهبرد برای حضور و مشارکت خیرین و نیکوکاران حوزه سلامت در ساخت و تجهیز مراکز اهدای خون است که در همین نمونه آخر، ۱۵ هزار متر زمین برای ساخت مرکز جامع اهدای خون، بزرگترین سردخانه نگهداری فرآورده های پلاسما، مرکز بین‌المللی و انبار استراتژیک سازمان در شهر جدید پرند واگذار شد تا با کمک خیرین، این مهم محقق شود و در پدافند غیرعامل نیز به ما کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha