زنگ خطر سوءتغذیه ، سالهاست درپی گرانی های پی درپی و کمرنگ شدن کالاهای اساسی اعم از برنج، گوشت ، مرغ و تخم مرغ در سبد خانوار، به صدا درآمده است اما متاسفانه طی این سال ها اقدام اثرگذاری برای رفع این چالش نشده است و فقط هرازچندگاهی بسته های معیشتی بین برخی هموطنان توزیع می شود،غافل از این که تداوم این روند شمار بیشتری از کودکان را درگیر سوءتغذیه می کند ، به نحوی که اکنون این موضوع به دغدغه جدی پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان بدل شده است.

سوء تغذیه کودکان در ۴ استان؛ بسته های معیشتی اثرگذار است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، دبیر علمی هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان هفته گذشته در یک نشست خبری که در بیمارستان کودکان مفید برگزار شد، گفت: براساس مطالعات در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کوتاهی قد، کم وزنی و لاغری شیوع بالایی دارد که ناشی از سوء تغذیه است.

محمد تقی حسینی طباطبایی افزود: سوء تغذیه در استان‌های محروم کشور نگران کننده است و چون رشد مغزی کودکان در ۶سالگی اتفاق می افتد، به همین دلیل تغذیه درست و سالم نقش مهمی دارد.

اظهارات این متخصص بیانگر این واقعیت تلخ است که در صورت رفع نشدن این معضل و عدم اقدامات موثر،علاوه بر مشکلات فعلی و درگیری نسل حاضر با عواقب سوءتغذیه ،نسل های آینده در کنار ضعف جسمانی، از لحاظ قدرت علمی هم به شدت با مشکل مواجه خواهند شد.

همچنین به گزارش ایرنا به نقل از وزارت بهداشت، به طور میانگین ۱۵درصد از کودکان کشورمان دچار سوءتغذیه هستند و در مجموع ۸۰۰هـزار کودک ایرانی در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و همچنین کمبود ریزمغذی ها مواجهند.

آمار رسمی نشان می دهد که حدود ۱۱درصد از کودکان ایرانی با کم وزنی و ۹ر۴درصد با مشکل لاغری مواجه هستند که این آمار در مناطق روستایی کشور به حدود دو برابر افزایش پیدا می کند و حدود ۲۱درصد از کودکان ساکن در روستاهای کشور با کوتاهی قد مواجه شده اند و در بیشتر استان های کشور، کودکان روستایی دو برابر کودکان شهری از سوء‌تغذیه رنج می برند.

وضعیت نامناسب کهگیلویه و بویراحمد

بر اساس نظر کارشناسان، سوء تغذیه شامل دریافت ناکافی مواد غذایی یا نامتعادل بودن گروه ‎‌های مختلفی از مواد مغذی در برنامه غذایی می‌شود. به عبارت بهتر وقتی فردی غذای خیلی کمی مصرف می‌کند یا از رژیم غذایی محدودی پیروی می‌کند یا اینکه بدن خود را از دستیابی به بعضی مواد غذایی محروم می‌کند، به طور مستقیم روی سلامتی خود تاثیر می‌گذارد.

کهگیلویه و بویراحمد جزو ۴ استانی است که شماری از کودکان آن در برهه فعلی به شدت درگیر عوارض ناشی از سوء تغذیه نظیر کم وزنی،لاغری و کوتاهی قد شده اند.

موسی گودرزی کارشناس بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به این که بررسی ها نشان می دهد که عوارضی مانند کم وزنی،لاغری و کوتاهی قد در کهگیلویه وبویراحمد شایع است، می گوید : کم وزنی و چاقی ۲ طیف سوءتغذیه دوران کودکی است که شاخص های اقتصادی و بی توجهی والدین نقش مهمی در تغذیه مناسب دارد.وی تاکید می کند: با توجه به اینکه سوءتغذیه عوارض زیادی در بزرگسالی این کودکان برای جامعه به بار می آورد، متولیان سلامت و خانواده ها باید مراقب این نکته کلیدی باشند که مراقبت از کودک در اوایل دوران کودکی بهترین و خردمندانه ترین سرمایه گذاری برای توسعه کشور است که شامل تغذیه خوب، رشد و تکامل مناسب و آموزش از همان آغاز تولد می شود.

کارشناس بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه می دهد: خطر ابتلا به سوءتغذیه کودکان از ۶ماهگی یا همان زمانی که استفاده از کمک غذا برای کودک شروع می شود آنان را تهدید می کند.

وی با یادآوری این مساله مهم که سبد غذایی کودکان باید روزانه سرشار از مواد مغذی شامل پروتئین‌ها، قندها، چربی‌ها، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، تخم مرغ و لبنیات باشد تاکید می کند: کوتاهی قد، پایین آمدن میزان یادگیری و کاهش ایمنی بدن از مهمترین پیامدهای سوءتغذیه کودکان است.

گودرزی در مورد نحوه درمان کودکانی که از سوء تغذیه رنج می برند ،می گوید: بهبود تغذیه آنان در کنار دارو درمانی می تواند در درمان اثربخش باشد.

ضرورت اجرای برنامه های حمایتی

همچنین مسئول روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید می کند: مراکز بهداشتی مناطق روستایی و شهری استان از همان بدو تولد، وضعیت کودکان را پایش می کنند و شماری از آنان را زیرپوشش طرح بهبود تغذیه نهادهای حمایت قرار می دهد.

سیدحسین رازیان ادامه می دهد: اکنون یکهزار کودک زیر پنج سال کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش نهادهای حمایتی هستند اما انتظار می رود این حمایت ها، هم از نظر شمار افراد زیرپوشش و هم از لحاظ میزان کمک ها بیشتر شود.

وی اشاره ای به شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در استان نکرد اما ادامه می دهد: مراقبان سلامت و بهورزان وضعیت کودکان را در سال نخست زندگی به صورت ماهیانه، در دومین سال زندگی آنان به صورت هر ۲ماه یک بار و در سومین سال زندگی آنان هر ۶ماه یک بار بررسی و در سامانه سیب ثبت می شود.

رازیان با اشاره به این که آموزش مادران دارای کودک زیر پنج سال و تجویز مکمل هایی مانند آهن از جمله حمایت های دولت برای کمک به تغذیه کودکان است،می افزاید: وزارت بهداشت برنامه های تازه ای برای بهبود تغذیه کودکان دچار سوء تغذیه دارد که قرار است معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مشخصات این کودکان را اعلام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha