معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت اجرای برنامه «شهر سالم و ایمن» در پی تغییرات گسترده اقلیمی و آب و هوایی تاکید کرد.

ضرورت اجرای برنامه «شهر سالم و ایمن» در پی تغییرات گسترده اقلیمی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، حسین فرشیدی در نشست «بهبود مصرف انرژی در بخش بهداشت و درمان در پاسخ به تغییر اقلیم» در ستاد وزارت بهداشت، افزود: توجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیم از نیازهای مهم بشری در عصر حاضر است. سازمان بهداشت جهانی و نظام های سلامت کشورها وظیفه دارند که به این تغییرات و همچنین دخالت بشر در تخریب محیط، توجه ویژه نشان دهند.

وی با اشاره به این که تمام طرح های مرتبط با اقلیم و آب و هوا در برنامه «شهر سالم و ایمن» می گنجد، تاکید کرد: معاونت بهداشت اجرای دو برنامه راهبردی پزشک خانواده و شهر سالم و ایمن را در دستور کار خود قرار داده است.

فرشیدی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی مانند کووید ۱۹ در بازه زمانی کوتاه مدت، انبوهی از مشکلات را برای جامعه بشری به ارمغان آوردند و نشان دادند که نظام های سلامت دنیا تاب آوری کم و ضعف های زیادی در حوزه سلامت در جهان دارند.

وی با اشاره به این که انسان مهم ترین عامل تغییر و تخریب محیط زیست است، افزود: معتقدم که از این پس درباره کووید مطالب زیادی در دنیا خواهیم شنید و ابعاد این مساله پس از این روشن تر خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این مساله که ادامه مصرف انرژی های فسیلی در جهان زندگی را برای انسان در آینده مشکل تر خواهد کرد، ادامه داد: در کشور ما هم اگر قیمت سوخت و انرژی مانند سایر نقاط جهان، کمی متعادل تر بود، شاید امروز شاهد این حجم آلودگی هوا که با وجود عظیم ترین ذخایر و میادین انرژی در ایران رو به فزونی است، نبودیم.

جعفر حسین نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران نیز در این نشست، مطالعات جمهوری اسلامی ایران درباره تغییرات آب و هوایی و اقلیم را در زمره تحقیقات معتبر جهانی خواند و گفت: دولت ایران با همکاری ما و یونیدو در حال انجام یک پروژه مشترک درباره نتایج تغییرات آب و هوایی و اقلیم در حوزه سلامت است که تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه این پروژه به صورت پایلوت در استان های گلستان و کهکیلویه و بویراحمد در حال انجام است، افزود: چندی پیش کارگاهی در همین زمینه در استان گلستان برگزار شد و نشان از تلاش دستگاه ها و سازمان ها و اهتمام دولت ایران در انجام پروژه داشت.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها فاقد این پروژه هستند، ادامه داد: ایران مطالعات خوبی در بخش سلامت محیط و کار مبتنی بر تاثیرات محیط زیست بر ساختار سلامت انجام داده که یکی از مطالعات قابل اتکاء در سطح جهان در این زمینه محسوب می شود.

جعفر حسین تصریح کرد: توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در تمام بخش ها به انجام کارهای بزرگ درباره تغییرات آب و هوایی و اقیلم کمک خواهد کرد. ایران بر تعهد جهانی خود مبنی بر کاهش ردپای کربن در میان مدت و دراز مدت پایبند بوده است.

وی پیچیدگی های روابط بین الملل ایران به دلیل تحریم ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در عین حال ایران با وجود چنین مشکلاتی تعهد خود را برای انجام پروژه مشترک با سازمان بهداشت جهانی و یونیدو نشان داده و این بهترین خدماتی است که یک دولت می تواند در جهت توسعه سلامت ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha