7 اقدام که باعث می‌شود بتوانیم از جلسات رواندرمانی و مشاوره بیشترین استفاده را ببریم.

چگونه از جلسات مشاوره و روانشناسی بیشترین استفاده را ببریم؟

چگونه از جلسات مشاوره و روانشناسی بیشترین استفاده را ببریم؟

با توجه به وضعیت بد اقتصادی متاسفانه مراجعه به رواندرمانگر و پرداخت هزینه‌های جلسات رواندرمانی و مشاوره برای بسیاری از افراد سخت شده.

و از آنجایی که خیلی وقتها نمی‌توان از این امکان درمانی چشم‌پوشی کرد، بسیار لازم است راهکارهایی بلد باشیم که به ما کمک کند از جلسات مشاوره و رواندرمانی خود بیشترین استفاده را ببریم.

ما در این محتوای کوتاه از مجلة روانشناختی چمان سعی می‌کنیم به شما یاد بدهیم که چگونه، از چه راه‌ها و با انجام دادن چه کارهایی می‌توانید از جلسات رواندرمانی خود حداکثر بهره ممکن را ببرید.

درواقع با انجام دادن این کارهای ساده، هم به خودتان کمک می‌کنید هم کار درمانگران را راحت‌تر می‌کنید.

  1. لطفاً صادق باشید

اولین اصل صادق بودن است. خودافشایی و آشکار کردن اطلاعات شخصی‌تان در ابتدای کار می‌تواند سخت باشد و ممکن است مدتی طول بکشد که بتوانید بی‌پرده با درمانگرتان صحبت کنید. این اشکالی ندارد، اما سعی کنید تا جایی که ممکن است صادق و روراست باشید.

صداقت و روراستی شما به درمانگرتان کمک میکند که شما، نیازها و نگرانی‌هایتان را به طور کامل درک کند و همچنین به مرور زمان شرایط وضوح بیشتری پیدا کند. در نتیجه باعث می‌شود درمانگر شما بتوند یک برنامه شخصی‌تر و موثرتر برای درمان‌تان تهیه کند.

  1. مطالب را ثبت کنید

گاهی اوقات مطالب بسیار زیادی در طول یک جلسه بیان می‌شود و به خاطر سپردن نکات مهم بعد از پایان جلسه کار دشواری به حساب میآید. یادتان باشد همیشه یک دفترچه یادداشت همراه خودتان داشته باشید تا نکات به‌یادسپردنی و یا نکاتی که باید برای جلسه بعد روی آن کار کنید را ثبت کنید. می‌توانید این کار را در حین جلسه یا بلافاصله بعد از آن انجام بدهید.

اگر زمانی یادتان رفت دفترچه را همراه خود ببرید، سعی کنید حتما روی یک برگه دیگر یا داخل موبایل‌تان مطالب را یادداشت کنید. اما بعد به دفترتان انتقال بدهید زیرا کنارهم و منظم بودن آنها به یادآوریِ بهتر کمک می‌کند.

  1. تکالیفتان را انجام دهید

ممکن است درمانگر شما تکلیف یا تکالیفی را تعیین کند تا بین جلسات درمانی‌ انجام بدهید. با اینکه گاهی انجام دادن این تکالیف ممکن است دشوار به نظر برسد، شما تمام تلاش خود را بکنید که آن‌ها را تکمیل کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید بفهمید آیا این تکالیف برایتان مفید هستند یا خیر، و بعد در جلسه‌ای که با درمانگرتان ملاقات می‌کنید درباره تاثیرات آنها به او بازخورد بدهید.

انجام دادن این تکالیف‌ در تغییر کردن و بهتر شدن حال شما بسیار نقش دارند.

  1. اگر نگرانید، حتماً با درمانگرتان در میان بگذارید

چگونه از جلسات مشاوره و روانشناسی بیشترین استفاده را ببریم؟

اما اینجا منظور از نگرانی چه نگرانی‌هایی هستند؟

گاهی ممکن است به نظرتان بیاید مشاوره یا رواندرمانی، آن نتیجه‌ای را که باید تا الان داشته باشد، نداشته است. ممکن است نگران بشوید که نکند بهتر نشوم؟ نکند این‌ همه وقت و هزینه‌ای که صرف می‌کنم بی‌فایده باشد؟ از طرف دیگر ممکن است با درمانگرتان احساس راحتی نکنید و نگران باشید که با گذر زمان هم تغییری ایجاد نشود.

سعی کنید این نگرانیها را به درمانگرتان ابراز کنید و دربارهاش گفتگو کنید. آنها ممکن است بتوانند تمرکز درمان را معطوف به چیز دیگری کنند که به حل مشکل شما کمک کند. یا تغییری در سبک و شیوه خود ایجاد کنند که شما احساس راحتی کنید و در نهایت به مسیر برگردید. ممکن هم هست فقط با یک گفتگوی ساده متوجه بشوید چیزی برای نگرانی وجود ندارد و حال بهتری پیدا کنید. به اشتراک گذاشتن نگرانی‌هایتان می‌تواند بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید به بهتر شدن روند درمان کمک کند.

یک رواندرمانگر بالینی خوب همیشه این فضای امن و صمیمی را با شما برقرار خواهد کرد. و اگر اینگونه نیست احتمالاً رابطه درمانی درستی ایجاد نشده است و باید درمانگرتان را عوض کنید.

  1. انعطافپذیر باشید. همین!

درمانگر شما ممکن است استراتژی‌ها یا ابزارهای جدیدی برای کمک به شما پیشنهاد بدهد که با آنها آشنایی ندارید. حتی ممکن است از شما بخواهد چیزی که تا الان به نظرتان مفید نبوده امتحان کنید.

با اینکه ممکن است نسبت به نظرات درمانگرتان شک و تردید داشته باشید سعی کنید حداقل قبل از رد کردن این ایده‌ها، امتحانشان کنید. آن موقع است که می‌توانید با آگاهی درباره سودمند بودن یا نبودنشان نظر بدهید.

انعطاف پذیر بودن و داشتن یک ذهن باز به شما کمک می‌کند بهتر و سریع‌تر، از جلسات مشاوره و روان‌درمانی نتیجه بگیرید.

  1. آگاهی‌ها و مهارت‌هایی که در طی جلسات یاد می‌گیرید را به کار ببرید.

احتمالا از درمانگر خود شنیدهاید هدف درمان این است که شما یاد بگیرید خودتان درمانگر خودتان باشید. به این معنا که بتوانید در آینده با استفاده از دانش و مهارت‌هایی که در طی جلسات درمان یاد گرفتید شرایط سخت را برای خود آسانتر کنید.

پس تلاش کنید نکات جدیدی را که یاد می‌گیرید در یک دفترچه ثبت کنید، سعی کنید آنها را به خاطر بسپارید، تکالیفی که درمانگرتان تعیین می‌کند حتما انجام دهید و در نهایت از آن‌ها برای رویارویی با چالش‌های جدید زندگی روزمره استفاده کنید.

  1. صبور باشید و زمان بدهید

چگونه از جلسات مشاوره و روانشناسی بیشترین استفاده را ببریم؟

واقعیت این است که تغییر یک شبه اتفاق نمی‌افتد، بنابراین مدت زمان درمان ممکن است چند هفته، چند ماه یا حتی بیشتر طول بکشد.

سعی کنید تغییرات و پیشرفت‌های کوچکی که اتفاق می‌افتد ببینید و آنها را کم‌اهمیت و ناچیز نشمارید. گاهی اوقات زمان بگذارید و ببینید بین شخصی که الان هستید و شخصی که زمان شروع درمان بودید چه تفاوت‌هایی ایجاد شده؟ آن موقع‌ است که تغییرات مثبت با وضوح بیشتری به چشمتان میآید.

به خودتان یادآوری کنید زمان و هزینه‌ای که الان صرف درمان می‌کنید یک سرمایه گذاری بلندمدت در جهت شادتر و سالم‌تر زندگی کردن به شمار میآید.

نکتة مهم آخر:

در کنار همه‌ی این 7 اقدامی که پیشنهاد می‌کنیم انجام دهید، باید به این نکته هم توجه داشته باشید که کلینیک روانشناسی‌ و درمانگری هم که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است.

انتخاب یک درمانگر صاحب صلاحیت و متخصص و همچنین یک کلینیک روانشناسی حرفه‌ای با ساختار درست، می‌تواند در موفقیت و به نتیجه رسیدنِ روند رواندرمانی و مشاوره، بسیار تعیین‌کننده باشد.

کلینیک روانشناسی چمان در دو شعبه و با بیش از 30 متخصص در حوزه‌های مختلف رواندرمانی، مشاوره، روانپزشکی، زوج‌درمانی و... سعی می‌کند این فضای امن و پویا را برای مراجعین خود فراهم کند.

ویژگی منحصر به فرد کلینیک چمان این است که چه در مرحله انتخاب و چه در مرحله همکاری، نظارت همیشگی و دقیقی از سوی هیئت علمی کلینیک بر کار رواندرمانگران و متخصصین انجام می‌پذیرد.

برای رزرو وقت مشاوره کافی است به بخش رزرو وقت سایت چمان مراجعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha