پاییز و برگریزان که شروع می‌شود، ترس از حریق به جان جنگل‌های هیرکانی می‌افتد؛ همه ساله با شروع فصل سرما، هکتارها اراضی جنگلی این خطه از سرزمینمان به دلایل مختلف انسانی و طبیعی دچار آتش‌سوزی می‌شود.

آتش پاییزی در جان هیرکانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،امسال نیز بخت با اراضی جنگلی این منطقه یار نیست و همین چند روز پیش، آتش به جان ۴۵ هکتار از اراضی جنگل‌های گیلان افتاد.طبق گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ، اواخر هفته گذشته بخش‌هایی از جنگل‌های پنج شهرستان رودبار، تالش، فومن، ماسال و رضوانشهر طعمه حریق شده است، اگرچه بخش زیادی از آتش‌سوزی‌ها مهار شده اما تا زمان نگارش این مطلب، هنوز بخش‌های کوچکی از منطقه سلانسر واقع در رودبار همچنان در آتش می‌سوزد.


«سلانسر» در آتش می‌سوزد


«میرحامد اختری»، وزش باد گرم و بی‌احتیاطی افراد را علل حریق در عرصه‌های جنگلی دانسته و خبر از مهار آتش‌سوزی در مناطق جنگلی رضوانشهر، رودبار و منطقه مرزی فومن و زنجان می‌دهد. طبق گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، در حال حاضر هیچ نقطه‌ای از گیلان درگیر آتش نیست و تنها حریق در بخش کوچکی از سلانسر مهار نشده است.

او به حضور فعال نیروهای یگان منابع طبیعی و همکاری مدیریت بحران، فرمانداری، هلال احمر، ارتش، بسیج و نیروهای مردمی درمهار آتش اشاره می کند و می‌گوید: 150 نفر از نیروهای اطفای حریق برای مهار حریق مشارکت داشته و آتش‌سوزی جنگل‌های شمام و سلانسر در رستم آباد واقع در شهرستان رودبار نیز با بهره‌گیری از بالگرد اطفای حریق مهار شده است.


همزمان سرهنگ «محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، نیز افزایش دما و شدت باد را از دلایل رخداد حریق در جنگل‌های هیرکانی عنوان و مهار حریق در سه منطقه جنگلی شهرستان‌های رودبار و سیاهکل را اعلام می‌کند. او از مردم می‌خواهد که در صورت مشاهده آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، با شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند تا در اسرع وقت برای مهار حریق اقدام شود.


افزایش دما و هشدار آتش‌سوزی!


این بخش از جنگل‌های هیرکانی در حالی در آتش می‌سوزد که پیشتر «محمد کردجزی» معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی گلستان با اعلام استقرار جریانات گرم جنوبی و کم فشار همراه با افزایش محسوس دمای هوا تا ۳۰ درجه سانتیگراد، نسبت به احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی طی روزهای آینده هشدار داده بود.

همچنین طبق آمارهای منتشر شده از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های هیرکانی، بیش از ۷۰ درصد حریق‌ها در اراضی جنگل‌های شمال کشور، در پاییز رخ می‌دهد. در حقیقت با کاهش قابل توجه دما و کاهش ملموس رطوبت حتی تا ده درصد، بادهای گرم وزیدن گرفته و شرایط لازم برای حریق را فراهم می‌کند.


از طرفی همزمان با آغاز فصل برگریزان، برگ‌های درختان کف جنگل تجمیع شده و مؤلفه‌ای دیگر برای رخداد حریق را فراهم می‌کند. برخی کارشناسان از این برگ‌های خشک با نام انبار باروت یاد می‌کنند. آخرین مطالعات آتش‌سوزی ها در جنگل‌های هیرکانی نشان می‌دهد که بخش بزرگی از آتش‌سوزی‌های این منطقه، از نوع کف‌سوزی است، البته نباید از این نکته غافل شویم که بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های گیلان، عامل انسانی دارد و عمدتاً عمدی است.


هیرکانی نیازمند توجه است


آذرماه سال گذشته نیز حادثه تلخ مشابهی در جنگل‌های هیرکانی رخ داد و 17 نقطه از عرصه‌های جنگلی منابع طبیعی استان گیلان در شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله، رامیان و علی‌آبادکتول به دلایل انسانی و وزش باد شدید درگیر آتش‌سوزی شد و همزمان با حریق تعدادی از درختان سرپاخشک از نوع بلوط، نمدار و افرا، بخشی از کف جنگل نیز که مملو از برگ‌های خشک بود، در آتش سوخت. طبق آمارهای منتشر شده سال گذشته حدود ۷۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان گلستان نیز دچار آتش‌سوزی شده است.


حقیقت این است که جنگل‌های هیرکانی با ۴۰ میلیون سال قدمت در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از ذخایر ارزشمند طبیعی و جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار رفته و شرایط اقلیمی و وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر از جمله بیش از ده‌ها حریق در سال‌ جاری، ایجاد مراکز آتش‌نشانی اختصاصی در این جنگل‌ها و حضور مکرر نیروهای حفاظت را بیش از پیش ضروری کرده است.

لهیب شعله‌ها در دل جنگل‌ها خواه ناشی از کم توجهی مردم بومی یا گردشگران به خاموش بودن اجاق غذا باشد یا از شرایط آب و هوایی و خشکی برگ‌های کف جنگل، باید مورد توجه قرار گیرد و چاره‌ای اساسی برای مهار و جلوگیری از سرایت آن اندیشیده شود. همه ساله این رخداد تلخ، بارها و بارها تکرار می شود و هر بار شعله‌های آتش با وسعت بیشتری به جان درختان شمشاد، توسکا، راش و بلوط و... می‌افتد.

اما دود آتش‌سوزی‌های مکرر در هیرکانی، تنها به چشم درختان هیرکانی نمی‌رود؛ در حیات وحش هیرکانی، گونه‌های مختلفی از پستانداران و پرنده‌ها زندگی می‌کنند. هم اکنون حدود 100 گونه پستاندار نظیر خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، شغال، سمور، خارپشت، خرگوش، گورکن و ۳۰۰ گونه پرنده در اراضی جنگلی زندگی می‌کنند.

هرگونه حریق، جان این گونه‌های ارزشمند را به خطر انداخته و بقای آنها را با خطر انقراض مواجه می‌کند. با این توصیفات آیا وقت آن نرسیده که تدبیری صحیح برای مقابله با حادثه تلخ و تکراری آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی اندیشیده شود و با درایتی درست جان اراضی، منابع طبیعی و حیات وحش این خطه از سرزمین‌مان را نجات دهیم؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha