مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذاودارو از افزایش تولید انواع شربت‌های آنتی بیوتیک‌ در هشت ماهه اول سال جاری به نسبت کل سال ۱۴۰۰ خبر داد.اما مشخص نیست چرا با چنین افزایش تولیدی که حتی خیلی بیشتر از نیاز کشور است نظام دارویی کشور همچنان با کمبود دارویی دست و پنجه نرم میکند؟

 به جای روخوانیِ آمار برای کمبودهای دارویی راهکار ارائه دهید

به گزارش سلامت نیوز دکتر سجاد اسماعیلی از افزایش تولید انواع شربت‌های آنتی‌بیوتیک‌ در هشت ماهه اول سال جاری به نسبت کل سال ۱۴۰۰ خبر داد و به ایسنا گفت: تامین شربت آزیترومایسین در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ میلیون عدد بود که در هشت ماهه اول امسال تا آبان ماه به ۸ میلیون‌ و ۲۰۰ هزار عدد رسیده است.

وی افزود: همچنین میزان تامین شربت آموکسی‌سیلین در کل سال گذشته نیز به حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد می‌رسید، اما تنها در هشت ماهه امسال این عدد به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد رسیده است.

اسماعیلی با اشاره به افزایش حدود ۲ برابری تامین شربت سفکسیم نیز گفت: در سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد از این دارو تامین شده بود. این میزان تا پایان آبان ماه ۱۴۰۱ به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد رسیده است. همچنین تامین شربت کوآموکسی کلاو با افزایش ۳.۵ برابری از سال۱۴۰۰ با حدود ۲ میلیون عدد در سال گذشته، به ۷ میلیون عدد در هشت ماهه سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی با بیان اینکه بروفن یکی از این اقلامی بود که مصرف آن به دلیل کمبود مقطعی استامینوفن افزایش یافت، گفت: به طوریکه این دارو در مهرماه ۳۰۰ هزار عدد تولید شد، اما تولید آن در آبان ماه سال جاری به حدود ۲ میلیون عدد رسید. این در حالی است که نیاز مصرف ماهانه آن در سایر ماه‌ها ۷۰۰ هزار عدد بوده است.

این عزیز مسوول دکتر سجاد اسماعیلی که پیشتر از تلاش دولت برای قطع دست مافیای دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و شفافیت را در این زمینه، نخستین قدم دانسته بود مشخص نکرد چرا با چنین افزایش تولیدی که حتی خیلی بیشتر از نیاز کشور است نظام دارویی کشور همچنان با کمبود دارویی دست و پنجه نرم میکند.این میزان مازاد تولید کجاست؟

شاید بهتر است ایشان به جای روخوانی آمار مطالعه دقیق تری از شرایط دارویی کشور داشته باشند و یا حتی چند قدم پیاده در سطح شهر سری به چند داروخانه بزنند تا بصورت شفاف متوجه وخامت اوضاع شوند و بتوانند راهکار ارائه دهند چرا که ما رسانه ها که هیچ مردم هم این آمار را باور نمیکنند وقتی برای ابتدایی ترین دردهایشان دارو به سختی پیدا میشود.

با این آمار شرایط نظام سلامت کشور گل و بلبل است .مجلس هیچ سوالی از وزیر بهداشت نکرده و هیچ گزارشی هم منتشر نشده!!

این آمار در حالی مطرح میشود که با وجود افزایش تولیدی مورد ادعای مسوولین از مهر امسال کشور با کمبود آنتی بیوتیک بصورت جدی مواجه شد آنتی‌بیوتیک‌ها، برخی داروهای سرماخوردگی و سرم به صورت سهمیه‌ای عرضه و این مساله پای وزیر بهداشت را به مجلس کشاند . این کمبودها تاجایی ادامه داشت که به گفته شریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس برای اولین بار بعد از ۴۳ سال، شربت تب بُر بچه در داروخانه‌ها نداشته باشیم.

انتشار گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دلیلی بر صحت این مدعاست.

متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور از اینجا قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است که هنوز هیچ مسئول و دستگاهی مسئولیت این فاجعه را برعهده نگرفته است و روسای سازمان غذا و دارو که در این مدت سه بار تغییر کرده اند هم مطابق روال کلی این سازمان هرگز پاسخگوی عملکرد خود نبوده اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha