دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 347935

به دلیل تنوع گزینه های درمانی، ابتلا به نورالژی سه قلو لزوما به این معنی نیست که محکوم به یک زندگی پر درد و رنج شده اید!

نورالژی عصب سه قلو و علایم آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، نورالژی سه قلو وضعیتی است که باعث ایجاد احساسی دردناک مشابه شوک الکتریکی در یک طرف صورت می شود. این درد مزمن بر عصب سه قلو تاثیر می گذارد که سیگنال های حسی را از صورت به مغز منتقل می کند. در افراد مبتلا به نورالژی سه قلو، حتی تحریکات خفیف در ناحیه صورت مانند مسواک زدن دندان ها یا آرایش کردن نیز ممکن است باعث شکل گیری جرقه های اولیه درد شود.

بیمار ممکن است در ابتدا حملات کوتاه مدت و نسبتا خفیفی را تجربه کند. اما نورالژی سه قلو پتانسیل پیشرفت بالایی دارد و گاها می تواند باعث درد شدید طولانی تر و مکرر شود. این بیماری زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد و احتمال بروز آن در افراد بالای 50 سال بیشتر است.

به دلیل تنوع گزینه های درمانی، ابتلا به نورالژی سه قلو لزوما به این معنی نیست که محکوم به یک زندگی پر درد و رنج شده اید! بیماری مذکور به طول معمول به کمک دارو درمانی، تزریقات خاص یا نهایتا جراحی مدیریت می شود. گفتنی است که حتی رژیم غذایی نیز قادر به بهبود وضعیت بیماران خواهد بود.

از نورالژی عصب سه قلو تا بایدها و نبایدهای غذایی

علائم اصلی نورالژی عصب سه قلو با استناد به مطالعات مایو کلینیک؛ یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه های علوم پزشکی جهان شامل موارد زیر است:

- دوره‌ های درد شدید، تیر کشنده یا ضربه ‌ای که ممکن است شبیه شوک الکتریکی باشند

- حملات خودبخودی درد یا حملاتی که در اثر محرک هایی مانند لمس صورت، جویدن، صحبت کردن و مسواک زدن ایجاد می‌ شوند

- حملات درد معمولا از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشند

- دردی که با اسپاسم صورت رخ می دهد

- حملات چندگانه که روزها، هفته ‌ها، ماه ‌ها یا بیشتر طول می‌ کشد. برخی از افراد دوره ‌های بدون درد را نیز تجربه می کنند

- درد در نواحی مرتبط با عصب سه قلو از جمله گونه، فک، دندان ها، لثه ها، لب ها و به میزان کمتر در ناحیه چشم و پیشانی

- دردی که هر بار یک طرف صورت را تحت تاثیر قرار می دهد

- دردی که در یک نقطه متمرکز شده یا به مرور با الگویی گسترده تر پخش می شود

- دردی که به ندرت در شب هنگام خواب رخ می دهد

- حملاتی که به مرور زمان بیشتر و شدیدتر می شوند

رژیم غذایی

در حالی که پزشکان اغلب از داروهای خوراکی یا تزریقی برای مدیریت علائم استفاده می کند، گاهی اوقات به روش های تهاجمی تری نیاز است. از سوی دیگر، بسیاری از بیماران با استفاده از درمان های خانگی ساده تا اندازه زیادی بهبود می یابند. میان این درمان ها رعایت رژیم غذایی معمولا آسان ترین و مؤثرترین راه حل است.

در افراد مبتلا به نورالژی سه قلو برخی از غذاها منجر به تشدید درد می شوند. این در حالی است که شماری دیگر می توانند درد را به طور قابل توجهی کاهش دهند و یا حتی در یک سری موارد به طور کامل محدود کنند. نکاتی که در ادامه توضیح داده می شوند، با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

رژیم کم چرب

محبوب ترین شکل رژیم درمانی نورالژی سه قلو، رژیم غذایی کم چرب به خصوص از نظر چربی های اشباع شده است. این رژیم به صورت های مختلف طی سالیان سال مورد مطالعه قرار گرفته است. اکثر بیمارانی که در در مطالعات از این رژیم غذایی استفاده کرده بودند، موفق به قطع کامل داروهای تجویزی خود شدند. علاوه بر این، تقریبا همه بیماران اظهار داشتند که درد نورالژی آنها طی چهار هفته یا کمتر از حالت شدید به حداقل رسیده است. برخی از گزینه های غذایی مطلوب برای این رژیم شامل موارد زیر هستند:

- غلات کامل

- گوشت بدون چربی مانند ماهی و مرغ

- لبنیات فاقد چربی

- مرکبات و انواع توت ها

- همه انواع سبزیجات

رژیم وگان

همانطور که می توان تصور کرد، رژیم گیاهخواری برای افراد مبتلا به نورالژی سه قلو نتایج رضایت بخشی دارد. زیرا اغلب منابع حیوانی پر چرب را که با شعله ور شدن بیماری در ارتباط هستند، محدود می کند. رژیم گیاهخواری همچنین در راستای محدود کردن التهاب نیز مفید است که با انواع دردهای مزمن ارتباط دارد.

وگان ها از مصرف تمام مواد غذایی و فرآورده های جانبی حیوانی از جمله تخم مرغ و شیر و همچنین عسل اجتناب می کنند. در عوض رژیم غذایی باید سرشار از چربی های سالم و کربوهیدرات ها از جمله غلات کامل و آجیل باشد.

در حالی که آگاهی از رژیم های غذایی یاری رسان اهمیت بالایی دارد، اطلاع از این موضوع که چه غذاهایی باعث ایجاد علائم نورالژی سه قلو می شوند نیز به همان اندازه مهم است. با درک این مسئله، بیماران می توانند از شعله ور شدن بیماری جلوگیری کنند و میزان استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان را طبق صلاح دید پزشک کاهش دهند.

به عنوان مثال خوردن سوپ داغ باعث تشدید علائم نورالژی سه قلو می شود. بنابراین بیماران باید از مصرف انواع غذاها و نوشیدنی های داغ خودداری کنند. این موضوع بدین دلیل است که عصب مورد نظر از گونه ها و همچنین در امتداد فک بالا و پایین عبور می کند و دمای بسیار گرم و یا بسیار سرد سبب تحریک آن می شود. سایر غذاها و نوشیدنی هایی که باید از آنها اجتناب شود عبارت اند از:

- غذاهای ادویه دار

- غذاهای سرشار از قند

- نوشیدنی های کافئین دار

- غذاهای ناسالم و فرآوری شده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha